Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Imponerande!
Ja har en Gustard x16 som en polare moddat.
Skulle vara kul å jämföra den m din dac.
/
Imperial-Blomman skrev:Imponerande!
Ja har en Gustard x16 som en polare moddat.
Skulle vara kul å jämföra den m din dac.
/
Imperial-Blomman skrev:Ja bor i södra sthlm.
Ja brukar öppna upp mina apprater å kolla innuti.
Men den här dacen har ja inte kollat in i ännu.
Ja har inte frågat så noga över va polarn gjorde i den.
Men ja vet att han brukar byta stabbar å op ampar.
Så ja (pinsamt nog) bara fortsatt lira på den.
Den låte bättrer än dom flesta av mina ljudkort gör.
Ja har Motu Ultralite Hybrid mk3, Motu track16
Lexicon ionix å lite div enklare varianter.
Ja ska fixxa till en dator som pci slo å jämföra m Lynx L22.
De står mellan Lynx å Gustard i vardagsrummet.
Den näst bästa åker in i sovrummet.
/
Imperial-Blomman skrev:De kan ta ett tag men de kommer bilder när man minst.
Nu har de vart skivspelare ja pysslar me.
Forello skrev:Kan man köpa en sån där av er tro? Färdig i en fin liten låda?
Chris71 skrev:Mycket imponerande, känner att det nog var bra att jag lade ner mitt eget projekt där i mitten på 90-talet när jag var helt säker på att jag hade listat ut hur man skulle lösa bit-problematiken och klocksynkroniseringen.
Misstänker svårt att jag skulle haft en stor hög kort och fortfarande inte varit helt klar ännu.
Med risk för att kidnappa er tråd skall jag försöka formulera någon form av intelligent fråga som kan tillför något.
Eftersom ni tycks ha hittat ett chip som passar de egenskaper ni söker, baserat på era experiment, hur mycket handlar om val av chip vs implementationer av dessa?
Varför jag frågar är att bortsett från de värsta religionerna inom området så finns det ju vurmare av olika fabrikat/tillverkare och dessutom enskilda chip typ TDA 1541 för att nämna något. I en ideal värld så borde ju val av dac chip ha liten påverkan, medans kretslösning och val av andra komponenter sammantaget borde kunna påverka slutresultatet mer, men det är bara min känsla.
Funderingen uppstod när jag gick på en rekommendation och skaffade en apparat som innehöll 4398 chipet och plötsligt så lät det riktigt bra, frågan är då om det är tillverkaren som gjort ett utomordentligt designjobb eller om chipet i sig självt har haft den största påverkan.
Kan tillägga att jag är relativt agnostisk, men jag litar även på öronen när min tekniska kunskap att förstå är mindre än upplevelsen av ljudet, så jag moddar inte sönder allt, men om något faktiskt låter trevligare så kan jag acceptera att jag inte alltid förstår varför.
Henrik36 skrev:Chris71 skrev:Mycket imponerande, känner att det nog var bra att jag lade ner mitt eget projekt där i mitten på 90-talet när jag var helt säker på att jag hade listat ut hur man skulle lösa bit-problematiken och klocksynkroniseringen.
Misstänker svårt att jag skulle haft en stor hög kort och fortfarande inte varit helt klar ännu.
Med risk för att kidnappa er tråd skall jag försöka formulera någon form av intelligent fråga som kan tillför något.
Eftersom ni tycks ha hittat ett chip som passar de egenskaper ni söker, baserat på era experiment, hur mycket handlar om val av chip vs implementationer av dessa?
Varför jag frågar är att bortsett från de värsta religionerna inom området så finns det ju vurmare av olika fabrikat/tillverkare och dessutom enskilda chip typ TDA 1541 för att nämna något. I en ideal värld så borde ju val av dac chip ha liten påverkan, medans kretslösning och val av andra komponenter sammantaget borde kunna påverka slutresultatet mer, men det är bara min känsla.
Funderingen uppstod när jag gick på en rekommendation och skaffade en apparat som innehöll 4398 chipet och plötsligt så lät det riktigt bra, frågan är då om det är tillverkaren som gjort ett utomordentligt designjobb eller om chipet i sig självt har haft den största påverkan.
Kan tillägga att jag är relativt agnostisk, men jag litar även på öronen när min tekniska kunskap att förstå är mindre än upplevelsen av ljudet, så jag moddar inte sönder allt, men om något faktiskt låter trevligare så kan jag acceptera att jag inte alltid förstår varför.
Hej och tack. Hehe det har byggts på med grejor här med, det sticker jag inte under stolen med, dock när vi fick till den mesta lödningen med ugn så blev det ju ganska mycket lättare![]()
![]()
Jag tycker att du har bra och relevanta frågoroch jag ska svara utfrån vårt perspektiv
![]()
Chipen har helt klart en viss påverkan på ljudet, det vet vi då vi har exakt likadana kort och komponenter till 9028Pro och 9038Pro chipen. men kretslösning, komponenter, utgångskort etc etc har större påverkan, Komponentvalen har vi säkert suttit med flera 100 timmar och bytt fram och tillbaka, bla därför vi har val för 2st olika internklockor på kortet. USB kortet och Ac/Dc val har också stor inverkan
Sen använder ju vissa tillverkare inte chipen fullt ut och det är därför vi använder oss av datorlösningen för att få en så flexibel DAC som möjligt men som ska gå att optimera maximalt utifrån displayen.
TDA chipen använde vi mycket förr men denna gång fastnade vi för ESS när vi började bygga igen, men det finns såklart flera bra tillverkare.
Jag tror jag fick med alltmwh Henke
Chris71 skrev:Bra svar tycker jag, vad som fortsätter att förvåna mig är att USB har så mycket potential att påverka, känns ju som att det borde vara relativt utvecklat och testat vid detta laget.
Utgångskort och PSU är ju ganska givet, hur illa jag än tycker det ser ut med drivor av nätaggregat så får jag nog ändå förespråka separata moduler till lågsignal prylar som dac, och försteg då det oftast är lättare än att lösa en stabil och isolerad lösning inom chassit.
Skall bli kul att följa era äventyr
Henrik36 skrev:
Synd att mätkortet inte presterar bättre, grön linje.
Sen är det lite skillnader på 9028Pro (röd) och 9038Pro (brun). 9028an har 3st LM 4972 vid mättillfället och 9038an 3st Ti 1612 annars identiska förutom chip
jansch skrev:Henrik36 skrev:
Sen är det lite skillnader på 9028Pro (röd) och 9038Pro (brun). 9028an har 3st LM 4972 vid mättillfället och 9038an 3st Ti 1612 annars identiska förutom chip
Vad sätter gränsen i diskanten? Slew rate?
Henrik36 skrev:jansch skrev:Henrik36 skrev:
Vad sätter gränsen i diskanten? Slew rate?
Har inte klurat så mycket mer med LM kretsarna eftersom vi inte kommer köra mer med dom, samt att det är mer 2år sedan vi gjorde dom. Vi har 3st olika ljudkort med LM4972 och alla uppvisar lite samma mönster
Men mest troligt är "felaktiga" värden på några kondningar eller motstånd som sätter filtervärdena, man kan säkert labba upp dippen en del på toppen med byte av dessa.
Men jämnförelsevis är Ti 1612/1611 bättre på allt, både ljudmässigt och mätmässigt
pLudio skrev:Menar du LME49720? Topping D10 Balanced med ES9038Q2M använder LM4562 (aka LME49720). Jag har inte frekvenssvept den men det skulle förvåna mig om diskanten faller av. Topping D90 har OPA1612 för I/V men sedan LME49720.
jansch skrev:Henrik36 skrev:
Har inte klurat så mycket mer med LM kretsarna eftersom vi inte kommer köra mer med dom, samt att det är mer 2år sedan vi gjorde dom. Vi har 3st olika ljudkort med LM4972 och alla uppvisar lite samma mönster
Men mest troligt är "felaktiga" värden på några kondningar eller motstånd som sätter filtervärdena, man kan säkert labba upp dippen en del på toppen med byte av dessa.
Men jämnförelsevis är Ti 1612/1611 bättre på allt, både ljudmässigt och mätmässigt
Det skulle vara en absolut sensation om opamparna hade den frekvensgången vid korrekt nyttjande i en hifi applikation.
Ögnade igenom databladet och insåg att min fråga om slew rate var helt obefogad. Den har inga direkt svaga parametrar. Ni måste misshandla den på något sätt. Reagerade också på att du skriver 4972, inte 49720.....
Något som också verkar vara galet/konstigt är att mätkortet har sämre frekvensgång i basen vid loop back än vad opamparna/kretslösningen har vid mätning med mätkortet.
pLudio skrev:Menar du LME49720? Topping D10 Balanced med ES9038Q2M använder LM4562 (aka LME49720). Jag har inte frekvenssvept den men det skulle förvåna mig om diskanten faller av. Topping D90 har OPA1612 för I/V men sedan LME49720.
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, MacBruce och 8 gäster