Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:SVS brukar ju mäta bra. Jag säger köp!
Hjalmar_Branting skrev:Jag hade en SVS fast pro-versionen med DSP,var nöjd med den.
Vad är det för DSP du har liggandes?
Zappa skrev:Vad sägs om att bygga en till soffbas?
eljulio skrev:Hjalmar_Branting skrev:Jag hade en SVS fast pro-versionen med DSP,var nöjd med den.
Denna: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... G8QAvD_BwE
Hjalmar_Branting skrev:eljulio skrev:Hjalmar_Branting skrev:Jag hade en SVS fast pro-versionen med DSP,var nöjd med den.
Denna: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... G8QAvD_BwE
Den har jag kikat lite på,vis av erfarenhet,vilken föredrar du mellan t.racks och MiniDsp?
eljulio skrev:Kanske har fått hugg på bremenbasar. Eller vad säger du Junath?
juanth skrev:eljulio skrev:Kanske har fått hugg på bremenbasar. Eller vad säger du Junath?
Ja så är det ju![]()
Ser ut så här.
Dubbla 10” sk. Bremenbasar och Icepower500.
Den gjordes till SMS Framesound som en del i en uppsättning hembiohögtalare.
SMS beslutade att lägga ned projektet och då fick många på faktiskt möjlighet att köpa lösa element av Peter.
juanth skrev:Elementen är parallellkopplade.
RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Elementen är parallellkopplade.
Är de verkligen parallellkopplade? Ger 1.65 Ohm för Icepower att handskas med.
juanth skrev:RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Elementen är parallellkopplade.
Enligt Peter så är det så.
matssvensson skrev:juanth skrev:RogerGustavsson skrev:
En gissning kan vara att elementen bara används i sitt reaktiva område kring systemresonansen tillsammans med lådan, där impedansen normalt är väsentligt högre än talspolens rena resistans.
petersteindl skrev:matssvensson skrev:juanth skrev:
En gissning kan vara att elementen bara används i sitt reaktiva område kring systemresonansen tillsammans med lådan, där impedansen normalt är väsentligt högre än talspolens rena resistans.
Exakt. Bra gissning. Det är sluten låda med hög impedans hela vägen, åtminstone från 5-10 Hz och uppåt. Har dock inte mätningarna till hands just nu. Elementen är parallellkopplade.
Qtot är dimensionerat till ett värde = 0,5. Jag minns inte var resonansfrekvensen då hamnar på, men gissningsvis kring 45 Hz. Det betyder att nivån i så fall är -6 dB vid 45 Hz.
Då har jag lagt in en variabel kompensationslänk för att exempelvis få Qtot= 0,5 vid 10 Hz. Då har subban fallit 6 dB vid 10 Hz.
Det finns även en pot för totalnivå.
Det finns ytterligare en kompensationskrets för rummet. Med båda kompensationskretsarna kan man utnyttja rummets höjning och ställa in rak frekvensgång i rummet till exempelvis 3 Hz. Det är slutstegets egen frekvensgång med - 3 dB vid 3 Hz, om jag minns rätt.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 19 gäster