Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag

Re: Nätaggregatskonfigurationer med switchat aggregat

Inläggav xmag » 2022-12-24 20:37

rikkitikkitavi skrev:Kostar mer. En bra förstärkare har så bra PSRR, dämpning av rippel på en traditionell nätdel (trafo+dioder+kondensator) att det påverkar inte märkbart utsignalen anant än att uteffekten begränsas pga spänningen varierar.

Ett switchat stabiliserat nätaggregat har sitt rippel utanför audiofrekvenserna och få förstärkare kan dämpa detta rippel. Det krövs ett passivt filter för det.

Eftersom det är stabiliserat går det atr dimensionera för konstant utspänning och därmed konstant uteffekt.

Orsaken till att switchade nätaggregat blivit vanligare idag är kostnad och vikt. Man slipper en dyr, tung och stor transformator och elyter.

Jag förstår inte hur du kopplat för att få 48V?
Har du seriekopplat nätdelarna så har du en kortslutning oavsett OM jorden är ansluten till PE, eölet om du använder +-24V med mittnolla eller 48V.

Så uppenbarligen så gick det?

Tack för nyttig info!

Det går seriekoppla två switchade aggregat för dubbel spänning (bockat i grönt).
Jag kopplade om slutsteget till äkta dubbelström och testade. Nu börjar det bli intressant: Det går INTE koppla dem med mittnolla så här (överkryssat i rött)...
kopplingssystem.png
kopplingssystem.png (16.51 KiB) Visad 1363 gånger

...för då ser signalen ut så här...
2022-12-24 192245 Switchat dubbelström.png
2022-12-24 192245 Switchat dubbelström.png (22.7 KiB) Visad 1363 gånger

Du hade alltså rätt från början rikkitikkitavi :!:
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-12-24 21:23

På de SMPS jag använder (Meanwell LRS-150F-serien) är inte PE anslutet till minusterminalen på sekundärsidan.
Så de har gått utmärkt att använda som +/- aggregat.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 00:47

solhaga skrev:På de SMPS jag använder (Meanwell LRS-150F-serien) är inte PE anslutet till minusterminalen på sekundärsidan.
Så de har gått utmärkt att använda som +/- aggregat.

Ja, om man bara använder enkelström fungerar det bra, riktigt bra till och med.
Om jag använder ihopkopplad switchade aggregat med mittuttag trodde jag att det inte fungerade. Men det kan vara fel för även aggregatet med vanlig trafo visar samma fel nu...
Jag byggde om enkelströmsslutsteget med virtuell dubbelström till äkta dubbelström, den mäter verkligen konstig vad jag än matar den med. Jag måste lösa det problemet först innan jag definitivt kan säga att ihopkopplad switchade aggregat med mittuttag inte fungerar. Letar fel nu på dubbelströmsförstärkaren.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 01:11

Jag mätte nu utan att undersöka slutsteget djupare.
Den ger som mest 0,2Watt ut. Ökar jag på mer klipper slutsteget väldigt osymmetriskt.
Frekvenskurvan är rak till 110Hz därefter faller den mellan 5 och 12dB (beroende på last) till 20Hz.

När jag mäter spänningen från trafon (den vanliga) så mäter den 36v. När jag sedan kopplar in den på den virtuella kretsen och mäter efter kretsen visar den 17,97v på plus-sidan och 18,03v på minus-sidan. När jag sedan kopplar in plus-noll-minus motsvarande kontakter på slutsteget och mäter spänningen får jag 21v på plus-sidan och 15v på minus-sidan.
Alltså är det något vajsing med slutsteget som jag ännu inte hittat.

EDIT:
Vad jag egentligen gjort är bara att flyttat ut den virtuella dubbelmatningen till utsidan av kretskortet och lött fast två kondingar på 100uF mot var sin sida av dubbelströmmen så som all kopplingsscheman visar. Det är allt!
Här ovan skrev jag att två ihopkopplade switchade aggregat inte fungerar med mittnolla vilket jag nu är tveksamt till. Vad jag gjorde efter ombyggnad av slutsteget var bara att koppla in de ihopkopplade switchade aggregat direkt till slutsteget. Den mäter innan +24v och -24v. När jag kopplar in den mäter den +28v och -19v. Alltså samma fel som det vanliga nätaggregatet med virtuell dubbelström.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 01:28

Hittade ett fel, den ena kondingen jag satte dit har inte lödningen "tagit". En liten skruvmejsel under och den släppte direkt.
Det hör till saken att min nyinköpta lilla (den är verkligen liten) monsterlödkolv slitit ut lödspetsen på två-tre lödningar. Det finns bara en tjock stump kvar. Den andra lödkolven har gått sönder och en tredje lödkolv finns det inga spetsar att köpa till.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 01:35

Har lödat fast den nu. Ingen skillnad!!!

Ger upp för ikväll, lägger på en film istället och njuter passivt...

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 02:27

Jobbade några minuter till.
Jag får konstatera att det var lödkolvens fel att det blev fel. Jag lödde om alla lödningar jag "varit på" idag när jag byggde om slutsteget.

Nu fungerar den som tidigare. Jag tar just nu ut 5,5Watt med det vanliga nätaggregatet kopplat till virtuell dubbelström och den kan arbete utan problem så förutom att frekvenser under 20-30Hz orkar den inte med vid (nu) 5 ohms last.

Testade också med de ihopkopplade switchade nätaggregaten med äkta dubbelström. Det fungerar men jag kan bara få ut 3,2 Watt med dem innan IC'n packar ihop och stänger ner. Så. något är inte bra med de ihopkopplade switchade nätaggregaten. Kanske kan det bero på att den virtuella dubbelströmmen har en 1000uF kondensator kopplade från jord till varje strömsida?
Dock visar slutsteget med äkta dubbelström att den kan jobba ända från 3Hz och uppåt utan problem :D . Det tillskriver jag inte de switchade nätaggregaten utan att det är äkta dubbelström.

Med 48volt in (2x24v) borde den ge upp mot 20Watt ut men den ger bara 3,2 Watt!? Varför?
Vi får se om någon vecka om en likriktad riktig trafo (har beställt en sådan) med samma spänning men mindre än hälften ampere klarar biffen. I så fall är det något hos två ihopkopplade switchade nätaggregat där man tar ut nollan mellan dem som ställer till det.

I morgon skall jag testa om de två ihopkopplade switchade nätaggregaten som enkelström men delas upp virtuellt kan slå trafon med betydligt mindre spänning och ström.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 12:30

Denna koppling av ett nätaggregat är intressant:
nätaggregat-för-LM1875.png
nätaggregat-för-LM1875.png (8.91 KiB) Visad 1323 gånger

Detta nätaggregat har en virtuell nolla samtidigt som nollan från transformatorn kopplats dit. Detta måste testas!
Senast redigerad av xmag 2022-12-25 12:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-12-25 12:38

Jag tror inte du förstått riktigt xmag.
OM minus på aggregatet är anslutet till PE kan du inte seriekoppla, oavsett om du väljer att köra +- symmetrisk spänning eller seriekopplat (det du kallar dubbelström)

Det kortsluter i båda fallen. Men lyckligtvis verkar det inte vara så att det är kopplat jord till PE som solhaga skriver.

Vad är det du visar på oscilliskopbilden, är det utsignalen från förstärkaren? Det verkar som om ena aggregatet inte är igång. Eller så är det ett mätfel, beroende på jorden på ditt oscilloskop är anslutet till något annat. Mät utspänning med multimeter på nätaggregatet. Just oscilloskopjord kan vara lite bökigt.
Datorn är ansluten till jord förmodligen via nätaggregatet om du har laddaren i (laptop) och defintivt om du har en stationär dator. Det har lurat mig ngn gång.

Skicka in 50-100Hz i förstärkaren och mät utsignalen med multimeter. Det skall ju motsvara förstärkningen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-12-25 12:41

xmag skrev:Denna koppling av ett nätaggregat är intressant:

Detta nätaggregat har en virtuell nolla samtidigt som nollan från transformatorn kopplats dit. Detta måste testas!

Nej, detta är en äkta nolla. Detta är en standarduppkoppling för förstärkare.

Om du bara har en sekundärlindning och sätter två kondingar efter bryggan i serie, och tar mittpunkten som nolla är det virtuell nolla. Problemet med denna lösning är att nollpunkten driver och matningarna kan bli asymmetriska, tex +30/-18V eller vad det nu blir. Det fungerar bäst för små strömuttag där man kan ha hög kapacitans i förhållande till strömuttagen.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 12:55

rikkitikkitavi skrev:Jag tror inte du förstått riktigt xmag.
OM minus på aggregatet är anslutet till PE kan du inte seriekoppla, oavsett om du väljer att köra +- symmetrisk spänning eller seriekopplat (det du kallar dubbelström)

Det kortsluter i båda fallen. Men lyckligtvis verkar det inte vara så att det är kopplat jord till PE som solhaga skriver.

Vad är det du visar på oscilliskopbilden, är det utsignalen från förstärkaren? Det verkar som om ena aggregatet inte är igång.

Möjligt att jag missuppfattat något svar. Uttrycken jag använder lär jag mig efterhand, dubbelström läste jag på nätet att en del kallar det seriekopplade.
För att få koppla ihop två nätaggregat måste mitten (nollan, PE, GND eller vad man nu kallar det) kopplas ihop med plus på ett av aggregaten och minus på det andra aggregatet. Då får man ut plus på ena sidan, minus på andra sidan och nollan i mitten som sedan kopplas till jord. Hur skall man annars få ut nollan (PE)? Har jag förstått dig korrekt?

Så som jag kopplat fungerar utmärkt. Jag mäter upp +24v på ena sidan och -24v på andra sidan. Slutsteget visar (efter jag lödat om det) en korrekt sinuskurva med denna koppling. Det som inte är bra är att jag inte kan få upp effekten så något måste trots allt vara fel. Aggregaten skall ge 3,3A men jag börjar tveka till den siffran.

Skall testa med att inte ta ut ström från mitten (PE) av de båda aggregaten i ett test och att bara köra med ett aggregat i ett annat test. Skall bli intressant!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 12:58

rikkitikkitavi skrev:
xmag skrev:Denna koppling av ett nätaggregat är intressant:

Nej, detta är en äkta nolla. Detta är en standarduppkoppling för förstärkare.

Om du bara har en sekundärlindning och sätter två kondingar efter bryggan i serie, och tar mittpunkten som nolla är det virtuell nolla. Problemet med denna lösning är att nollpunkten driver och matningarna kan bli asymmetriska, tex +30/-18V eller vad det nu blir. Det fungerar bäst för små strömuttag där man kan ha hög kapacitans i förhållande till strömuttagen.

Det förenklar för mig, jag kan då ha både virtuell koppling och enkelt koppla med "äkta nolla" om jag önskar det.
Jag har flera scheman på nätaggregat de flesta ser inte ut som på bilden. Skall kolla igen!

EDIT:
Har titta på några nätaggregatsscheman. De flesta är kopplade som på bilden men några har en likriktare för varje sida. Nåja, det är enklast som på bilden.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 19:10

Jag håller på att läsa om LM1875 och hittade exakt det som händer mig:
Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.

Jag vet inte varför just 20-0-20 skulle vara en risk, jag tror att allt under 20-0-20 skapar mer sådant ju lägre spänning man använder med 4 ohms last.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-25 21:41

Testar nu med olika kopplingar av de switchade aggregaten.

Mätning vid 1kHz:
24-0-24 = Får ut max 2Watt med 5 ohms last och 1,9Watt med 10 ohms last.
48v virtuellt = Får ut max 4,0 Watt med 5 ohms last och 20,7 Watt med 10 ohms last. 4 Watt i 5 ohm klarar den en liten stund, sedan pulserar det upp och ned.
24v virtuellt = Får ut max 5,6 Watt med 5 ohms last och 3,84 Watt med 10 oms last.

virtuellt menas med att jag matar med enkelström till kretsen som delar upp strömmen i "plusström-0-minusström". Alltså jobbar de switchade aggregaten som de är byggda.

Frekvensmätning från 3Hz:
24-0-24 = Klarar både 5 ohm med 2 Watt och 10 ohm med 2 Watt. Max ut är 2 Watt i 5 ohm och 2Watt i 10 ohm.
48v virtuellt = Klarar 5 ohm med 0,0 Watt och 10 ohm med 8,1 Watt. Max ut är 4 Watt i 5 ohm och 20,7 Watt i 10 ohm. Det går inte ens att koppla in den på 5 ohm utan signal??
24v virtuellt = Klarar 5 ohm med 0,01Watt och 10 ohm med 0,9 Watt. Max ut är 5,6 Watt i 5 ohm och 3,8 Watt i 10 ohm.

Om jag börjar mäta från 20Hz klarar inte 24v av det alls och 48v klarar det inte alls med 5 ohm men 10 ohm klarar den på max effekt, dvs 20,7 Watt.

Summering:
- Man skall inte mäta från 3Hz i normala fall.
- LM1875 klarar inte tunga laster från låg nivå precis som några andra sagt.
- Switchade nätaggregat fungerar mycket dåligt om de seriekopplas med mittnolla mellan dem.
- Switchade nätaggregat som seriekopplas till 48 Volt och sedan kopplas till virtuell nolla fungerar bra så länge lasten inte är under 8 ohm.
- Switchade nätaggregat på 24 Volt fungerar nästan inte alls med LM1875 på lägre frekvenser.

En kul grej är att multimetern varnar för likström när jag börjar mäta från 3Hz.

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-26 05:35

xmag skrev:
rikkitikkitavi skrev:Kostar mer. En bra förstärkare har så bra PSRR, dämpning av rippel på en traditionell nätdel (trafo+dioder+kondensator) att det påverkar inte märkbart utsignalen anant än att uteffekten begränsas pga spänningen varierar.

Ett switchat stabiliserat nätaggregat har sitt rippel utanför audiofrekvenserna och få förstärkare kan dämpa detta rippel. Det krövs ett passivt filter för det.

Eftersom det är stabiliserat går det atr dimensionera för konstant utspänning och därmed konstant uteffekt.

Orsaken till att switchade nätaggregat blivit vanligare idag är kostnad och vikt. Man slipper en dyr, tung och stor transformator och elyter.

Jag förstår inte hur du kopplat för att få 48V?
Har du seriekopplat nätdelarna så har du en kortslutning oavsett OM jorden är ansluten till PE, eölet om du använder +-24V med mittnolla eller 48V.

Så uppenbarligen så gick det?

Tack för nyttig info!

Det går seriekoppla två switchade aggregat för dubbel spänning (bockat i grönt).
Jag kopplade om slutsteget till äkta dubbelström och testade. Nu börjar det bli intressant: Det går INTE koppla dem med mittnolla så här (överkryssat i rött)...
kopplingssystem.png

...för då ser signalen ut så här...
2022-12-24 192245 Switchat dubbelström.png

Du hade alltså rätt från början rikkitikkitavi :!:

Du mäter med AC på utgången så oscilloshopbilden "luras". Du får inte igenom någon positiv signal alls (tror jag).

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-26 05:49

xmag skrev:Testar nu med olika kopplingar av de switchade aggregaten.

Mätning vid 1kHz:
24-0-24 = Får ut max 2Watt med 5 ohms last och 1,9Watt med 10 ohms last.
48v virtuellt = Får ut max 4,0 Watt med 5 ohms last och 20,7 Watt med 10 ohms last. 4 Watt i 5 ohm klarar den en liten stund, sedan pulserar det upp och ned.
24v virtuellt = Får ut max 5,6 Watt med 5 ohms last och 3,84 Watt med 10 oms last.

virtuellt menas med att jag matar med enkelström till kretsen som delar upp strömmen i "plusström-0-minusström". Alltså jobbar de switchade aggregaten som de är byggda.

Frekvensmätning från 3Hz:
24-0-24 = Klarar både 5 ohm med 2 Watt och 10 ohm med 2 Watt. Max ut är 2 Watt i 5 ohm och 2Watt i 10 ohm.
48v virtuellt = Klarar 5 ohm med 0,0 Watt och 10 ohm med 8,1 Watt. Max ut är 4 Watt i 5 ohm och 20,7 Watt i 10 ohm. Det går inte ens att koppla in den på 5 ohm utan signal??
24v virtuellt = Klarar 5 ohm med 0,01Watt och 10 ohm med 0,9 Watt. Max ut är 5,6 Watt i 5 ohm och 3,8 Watt i 10 ohm.

Om jag börjar mäta från 20Hz klarar inte 24v av det alls och 48v klarar det inte alls med 5 ohm men 10 ohm klarar den på max effekt, dvs 20,7 Watt.

Summering:
- Man skall inte mäta från 3Hz i normala fall.
- LM1875 klarar inte tunga laster från låg nivå precis som några andra sagt.
- Switchade nätaggregat fungerar mycket dåligt om de seriekopplas med mittnolla mellan dem.
- Switchade nätaggregat som seriekopplas till 48 Volt och sedan kopplas till virtuell nolla fungerar bra så länge lasten inte är under 8 ohm.
- Switchade nätaggregat på 24 Volt fungerar nästan inte alls med LM1875 på lägre frekvenser.

En kul grej är att multimetern varnar för likström när jag börjar mäta från 3Hz.

Något är fundamentalt fel och därför misstänker jag att dina slutsatser kan ifrågasättas.

Jag hade ställt in oscilloshopet på DC och mätt matningsspänningarna tillsammans med utsignal på 2:a kanalen*. Har du 2 kanalsoscilloshop kan du ju mäta med en matningsspänning i taget. Det finns inget rimligt skäl till att output är så låg om det finns en marginal på ca 3 volt mellan matningsspänning och utsignal.
Ligger utpänningen runt signaljord? Alltså mittemellan matningsspänningarna?

*OBS, DC mätning både på utsignal och matningsspänning, "nolla" kanalerna på oscilloshopet noggrant innan så du ser alla DC förskjutningar.

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-26 06:00

Har du tagit bort alla kondensatorer i schemat som inte behövs när du använder dubbla matningsspänningar?

OCH! Framför allt tagit bort spänningsdelaren på ingången?

Jag är nästan säker på att du har kvar spänningsdelaren som gör att förstärkaren inte har 0 volt DC ut.
Allt tyder på det.
Även att dist minskar när du har utgångskondensator och även extremt låg uteffekt då förstärkaren "kämpar" med att leverera likström till ena halvan av av sinusutsignalen.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-26 19:12

Jag kan inte se något fel i oscilloskopet (mjukvarutyp som finns i REW). Det fungerar fint vid 1kHz med helt symmetriska signaler.
Jag gissar att de switchade nätaggregaten ligger lång ifrån 3,3 Ampere, kanske bara några hundra milliampere.

På förstärkarens kort går matningen in med plus - nolla - minus. På var sida om plus och minus finns en kondensor på 200nF och en på 100uF. Jag var tveksam till de på 100uF men så har de flesta scheman. De är också kopplade rätt med plus och minus. Jag skall testa med att ta bort de på 100uF senare.

Så här ser det i övrigt ut:

Från slutsteget går plus och minus till en spänningsdelare som delar upp signalen i plus-nolla-minus (för 24 volt, 48 volt och vanlig trafo med 36v) . När det är kopplat och jag mäter spänningen skiljer det några hundradelar mellan sidorna.
Till slutsteget kopplar jag plus till plus - nollan till jord - minus till minus.

Utöver detta testade jag med att ta ut nollan mitt emellan de två hopkopplade (24-0-24) plus och minus och drog den direkt till jord på slutsteget på samma sätt som jag drog plus och minus direkt till slutsteget utan att passera spänningsdelaren.

När jag kopplar in det riktiga nätaggregatet till spänningsdelaren fungerar det fint utom att den inte orkar med de låga frekvenserna under 20Hz med 5 ohms resistor. Sätter jag på en konding på utgången orkar den också de lägre frekvenserna.

Jag väntar nu på en ringkärnetransformator på 2x18 volt och mittuttag för nollan.

Jag har ägnat timmar åt att läsa om LM1875. På flera platser nämns det LM1875 är känslig för lägre frekvenser med tung last eftersom en skyddskrets slår ifrån om strömstyrkan går över 4 Ampere. Då börjar förstärkaren pulsera i högre frekvenser och lägger helt av i lägre frekvenser. Några föreslår att sätta ett seriemotstånd på utgången för att komma undan begränsningen.

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-26 20:57

Kan du visa ett komplett kopplingsschema för slutsteget som det ser ut när du kör dubbel matningsspänning?

Du ska inte lägga till ett motstånd på utgången, det enda du uppnår är att förstärkaren behöver större utsignal för att nå samma effekt till högtalaren

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-26 23:48

jansch skrev:Kan du visa ett komplett kopplingsschema för slutsteget som det ser ut när du kör dubbel matningsspänning?

Du ska inte lägga till ett motstånd på utgången, det enda du uppnår är att förstärkaren behöver större utsignal för att nå samma effekt till högtalaren

Ja, jag vill undvika motstånd på utgången, har inte ens testat det ännu. Nu väntar jag på nya effektresistorer sp att jag kan koppla 4 och 8 ohm utan att de ryker.

Jag återkommer med kopplingsschema på hur det exakt såg ut de olika testerna jag gjorde nu sist.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-27 00:45

Här kommer kopplingsscheman:

24v switchat med virtuell nolla:

24v-virtual-dual-supplyPOS2211-3.png
24v-virtual-dual-supplyPOS2211-3.png (19.21 KiB) Visad 1218 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-12-27 00:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-27 00:45

48v switchat med virtuell nolla:

48v-virtual-dual-supplyPOS2211-3.png
48v-virtual-dual-supplyPOS2211-3.png (20.34 KiB) Visad 1218 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-12-27 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-27 00:46

48v switchat med riktig nolla:

48v-dual-supplyPOS2211-3.png
48v-dual-supplyPOS2211-3.png (20.18 KiB) Visad 1218 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-27 11:44

Så här beskriver andra på nätet LM1875:s med 4 ohms last mm (översatt med Google):
--------------------------------------------
Enligt databladet, över ±20V utspänning, blir överbelastningsskyddet för LM1875 aktivt och begränsar utströmmen. LM1875 begränsar inte bara strömmen till cirka 4A, utan minskar också värdet på begränsningsströmmen när en utgångstransistor har hög spänning över sig. Att begränsa utspänningen till ±20Vp-p (14,1V rms) vid 4A säkerställer 25W uteffekt (Rl=8 Ohm). På så sätt finns det ingen anledning att använda matningsspänning över ±25V.

Min rekommendation (för alla dessa chips) är att matcha dem med högtalare på 8 eller 6 ohm minimum. Även om 4 ohm-belastningar är möjliga, pressar de på chipsens nuvarande kapacitet.

Låt oss ta en titt på hur man "inte" ska använda LM1875: Om du planerar manövern att trycka ineffektiva högtalare med stor kraft, försök då med något annat.

Vårt inledande LM1875-projekt här, har inte parallellkopplats för att klara 4 ohm högtalare. LM1875 fungerar utmärkt med effektiva 8 ohm eller 16 ohm högtalare.

Eftersom LM1875 är en förstärkare med lägre effekt, kan du använda ett poly-ingångsfilterlock med ett mindre värde, så att det ger en fyllig bas, men inte lägre än "ca" 40hz. Det "bevarar" kraften hos din LM1875 så att den kommer att spela lika högt som en större förstärkare. Denna polycap kan vara så liten som 0,47uF.

Varning: Valet av 40vct (20-0-20) transformator är teoretiskt inkompatibelt med LM1875:s som kör 4 ohm högtalare. Autentiska LM1875 kommer att lösa ut sina limiters, vilket gör att ljudet stängs av och på.

--------------------------------------------
Det sista påståendet är det som sker för mig när jag mäter frekvenskurvan från 3Hz och uppåt med lägre spänning men inte när jag använder oscilloskopet vi 1kHz.
För lite högre spänningar och med det "riktiga" nätaggregatet lägger den bara av tvärt om jag startar från 3Hz och sveper uppåt. För att få igång den igen måste jag koppla ifrån lasten.
Senast redigerad av xmag 2022-12-27 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-27 11:46

Kondensatorn C6 är felskriven i scheman, den är på 100uF.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-28 20:32

Idag anländ den:

20221228_161052.jpg
20221228_161052.jpg (150.67 KiB) Visad 1129 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-28 21:33

Mätte Ampere på de två sammansatta 24v (=48v) switchade nätaggregaten.

De skall ha 3.3 Ampere men har 2.7 Ampere:
2022-12-28 2006-effekt-2st switchade ihopsatta 48v.png
2022-12-28 2006-effekt-2st switchade ihopsatta 48v.png (23.72 KiB) Visad 1123 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-29 00:19

Börjar nu använda de nyinköpta resistorerna för effektmätning:

Kan välja från 1 ohm till 8 ohm. 5 Watt tål varje steg och som här är den kopplad vid 4 ohm tål den 20 Watt.
20221228_231622.jpg
20221228_231622.jpg (160.9 KiB) Visad 1110 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-12-29 01:17

Mätningar med de nya resistorerna inställda på 4 ohm:

Jag justerar in vad de max de klarar vid 1kHz med sinussignal. Sedan gör jag en frekvensmätning från 3Hz och börjar på en lägre nivå för att öka vid varje mätning. När slutsteget lägger av läser jag av föregående mätning. Så här blir det då:

Ett aggregat på 24v kopplat som 12-virtuell-12 klarar hela vägen från 3Hz med 1,0 Watt och en THD på under 0,005%.
Två aggregat på 48v kopplat som 24-virtuell-24 klarar hela vägen från 3Hz med 2,1 Watt och en THD på under 0,2%.
Två aggregat på 48v kopplat som 24-0-24 klarar hela vägen från 3Hz med 3,0 Watt och en THD på under 0,2%.

Som jämförelse ett vanligt nätaggregat med trafo och 36 Volt.
Ett aggregat på 36v kopplat som 18-virtuell-18 klarar hela vägen från 3Hz med 10,0 Watt och en THD på under 0,2%.

Det är kopplat som de tre kopplingsscheman här ovan.
Alltså klarar de switchade slutstegen i 4 ohm hela vägen från 3Hz max 3 Watt med en lite hög distorsion.

Jag gjorde om mätningarna flera gånger och fick ungefär samma resultat varje gång.
Det vanliga slutsteget med trafo fick exakt samma resultat varje gång.

Med dubbla switchade aggregat har jag ibland kunnat mäta upp till 20 Watt innan IC'n ger upp. Idag kommer jag som mest upp i ca 3 Watt innan IC'n ger upp.
De switchade aggregaten reagerar inte på samma sätt varje gång men det gör den med vanlig trafo, den mäter stabilt som ett klippblock.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-12-29 09:39

Att THD går upp vid användandet av två SMPS beror på "boating".
Denna intermodulation gör också att mätningarna blir olika; du "träffar" denna intermodulation olika när du kör svepen.

Du vet väl att i REW finns Stepped Sine i RTA-delen.
Väl där så välj "Stepped Level" med en för dig intressant frekvens.
På så sätt kan du snabbt få en bild av förstärkaren.
Här är ett exempel från mina mätningar vid 1 kHz:
Bild
-28 dB insignal motsvarade 1 W ut.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum