Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Basabsorbenter kan man alltid glömma om man inte har en eller ett par kubikmeters volym över någonstans. Ekvalisering är betydligt enklare, men de automagiska varianterna lämnar tyvärr oftast en del övrigt att önska. Den ekvaliserade kurvan ovan ser ut att vara ganska långt ifrån optimal.
Det viktigaste är att montera en absorbent på sidoväggen vid den vänstra högtalaren för att reducera nivån för förstareflektionen. Om du inte vill knåpa ihop den själv så har bl.a. Thomann massor att välja på: https://www.thomann.de/se/standard_absorbent.html. Du kan även komplettera med absorbenter på högtalarväggen, men detta är inte lika viktigt.
Sidoväggsabsorbenten behöver bara vara riktigt effektiv från ca 1 kHz och uppåt, vilket medför att det räcker med en tjocklek om ca 4 cm.
I-or skrev:Ca en halv kvadratmeters yta är ganska lagom för sidoväggarna och även för högtalarväggen om man vill absorbera där också. Bakväggen bör i normala fall inte bekläs med absorbent, men det kan ibland vara fördelaktigt med diffusion, vilket man kan uppnå hyggligt med t.ex. en bokhylla eller väggmonterad dito i öronhöjd med lite stora prydnader på om man vill slippa en riktig diffusor. Diffusionen behöver bara vara effektiv över ca 500 Hz, vilket betyder att djupet inte behöver vara större än ca 15 cm.
I-or skrev:Ca en halv kvadratmeters yta är ganska lagom för sidoväggarna .. snip
Adhoc skrev:I-or skrev:Ca en halv kvadratmeters yta är ganska lagom för sidoväggarna .. snip
Att absorbenten (eller deflektorn om man föredrar en sådan) inte behöver vara särskilt stor ytmässigt märkte jag när jag "jagade reflektioner" mot lyssningsplats. Det räckte med en bortvinklande datorskärm typ 17" för min del när jag kollade. Om man har 3-sitssoffa är det smartare att ha absorbenten "liggande" i längsled än "stående", eftersom reflektionspunkten från vänster högtalare är på olika plats i längsled på högerväggen för dom som sitter i soffan.
Ted_B skrev:Den ska väl sitta där du i en spegel på väggen från lyssningsplats kan se högtalarelementen.
FBK skrev:Du har i alla fall en par riktigt prisvärda och bra högtalare. Lyssnade häromveckan på dem och de var riktigt bra med en fantastisk bra rösthantering.
juanth skrev:Ställ den rakt under konsolen. Det kommer att fungera utmärkt.
Jag tror inte att du har särskilt mycket reflex så högt upp där du markerat. Om du med skivan täcker något ovanför högtalare och nedåt så kommer du åt reflexen.
bjornw skrev:juanth skrev:Ställ den rakt under konsolen. Det kommer att fungera utmärkt.
Jag tror inte att du har särskilt mycket reflex så högt upp där du markerat. Om du med skivan täcker något ovanför högtalare och nedåt så kommer du åt reflexen.
Tack! tror du detsamma gäller bakom högtalarna, eller ska jag sätta dom högre där? Snyggast om man kan sätta alla i samma höjd…
bjornw skrev:Jag har mätt lite (och använt spegelmetoden) för att räkna ut var jag ska sätta absorbent för första reflex på sidovägg. Och tyvärr känns det som den hamnar precis där jag har rödmarkerat hyllkonsolen på bilden.
Jag kan skära ut för konsolen i akustikskivan, men det är lite bökigt. Alternativen är att sätta den vänster eller höger om konsolen eller horisontellt under den. Men med det sista alternativet kommer den väldigt långt ned. Någon som har en åsikt om bästa alternativ? Att montera ned hyllan är inte aktuellt just nu. Skivan blir f.ö. 60x90 cm stor.
juanth skrev:Det ser på bilden ut som om du har högtalaren/högtalarna invinklade, vilket absolut rekommenderas. Då så sätter du bäst dämpskivor på insidan bakom dem. (För att ta förstareflexen bakåt) Samma höjd som den andra kommer att fungera bra.
Det blir reflexer ovanför dämpskivorna men de vinklas uppåt och blir inte särkilt besvärliga för dina öron som är längre ned.
Om det är så att du vinklar in dem mer tex. så kommer sidoreflexen att flytta sig något lite framåt mot lyssningsplats så det är bra om du hittar en bra invinkling innan du mer permanent fäster skivan på sidan/sidorna.
Du kommer med stor trolighet att uppleva mer lugn i ljudbilden, tydligare och bättre balans. Lycka till.
Den på faktiskt populära 1 till 1,18 metoden kan du räkna på om du vill. (Ca 22 graders invinkling per högtalare då)
Mått mellan diskanterna är då = 1 & avstånd från ditt huvud till väggen mittemellan högtalarna är 1,18.
Dvs om det är 2,3 meter mellan diskanterna så gångar du det med 1,18 = avstånd till ditt huvud. (271 cm)
goat76 skrev:Ett annat förslag är att du med en mer avlång absorbent placerar den i horisontellt läge under hyllan, så tar den även första reflexen på vänster vägg även från den högra högtalaren. Om det finns möjlighet kan du placera absorbenten på motsvarande vägg på samma vis.
bjornw skrev:juanth skrev:Det ser på bilden ut som om du har högtalaren/högtalarna invinklade, vilket absolut rekommenderas. Då så sätter du bäst dämpskivor på insidan bakom dem. (För att ta förstareflexen bakåt) Samma höjd som den andra kommer att fungera bra.
Det blir reflexer ovanför dämpskivorna men de vinklas uppåt och blir inte särkilt besvärliga för dina öron som är längre ned.
Om det är så att du vinklar in dem mer tex. så kommer sidoreflexen att flytta sig något lite framåt mot lyssningsplats så det är bra om du hittar en bra invinkling innan du mer permanent fäster skivan på sidan/sidorna.
Du kommer med stor trolighet att uppleva mer lugn i ljudbilden, tydligare och bättre balans. Lycka till.
Den på faktiskt populära 1 till 1,18 metoden kan du räkna på om du vill. (Ca 22 graders invinkling per högtalare då)
Mått mellan diskanterna är då = 1 & avstånd från ditt huvud till väggen mittemellan högtalarna är 1,18.
Dvs om det är 2,3 meter mellan diskanterna så gångar du det med 1,18 = avstånd till ditt huvud. (271 cm)
Jag har vinklat dom ganska mycket, men har inget verktyg att mäta exakt vinkel med, men ögat säger kanske 25 grader just nu. Jag har utgått fån vad som låter bäst i min öron.
Jag har 195 cm mellan diskanterna och 2,50 från främre vägg till öron, vilket ger en ratio på 1,28, så ganska bra.
Men hur menar du att akustikpanelerna ska placeras bakom högtalarna? Tar man hänsyn till om högtalarna är invinklade eller inte? Jag tänkte rakt bakom enligt den här bilden:
juanth skrev:…
bjornw skrev:juanth skrev:…
Perfekt, tack. Det sitter ”tyvärr” en TV på väggen mellan högtalarna. Jag kan sätta en panel under teven men är skeptisk till att det är värt besväret då överkanten på den skulle hamna under diskanterna.
Adhoc skrev:Om du buffar dom invinklade högtalarna dikt an mot väggen bakom så kommer reflektionen (= dippen i frekvenskurvan) att krypa uppåt i frekvens. Reflektioner från högre frekvenser är då lättare att absorbera med tunna absorbenter och den dippens djup kommer då mildras. Undvik att få samma avstånd mellan högtalarelement till reflekterande ytor, alltså närliggande sidovägg, vägg bakom och golv samt tak.
Adhoc skrev:Vad menas med "Det är dessutom nästan 1,7 meter från högtalare till vägg."? Från vilken vägg?
Adhoc skrev:Bilden med 3x60-gradersuppställningen är lite tokigt ritad tycker jag. Invinklingen borde ritats så att den passerar vid öronen och med spetsen vid bakhuvudet. Det är en 1-personerslyssning, där fantomprojektionen i mitten lätt kapsejsar mot endera högtalaren vid förflyttning i sidled. 22-23 graders invinkling mot vardera högtalaren (F = 1,18) i.st.f. 3x60 grader minskar det problemet. Det är av samma anledning vanligt att flytta vanliga lyssningsplatsen lite bakåt, så att korsningen / spetsen på triangeln hamnar "en bit" framför en och ger lite utrymme för förflyttning i sidled.
Adhoc skrev:Jag kanske missuppfattar dig men om man utgår från bilden med 3x60-gradersuppställningen och linjen för invinklingen av t.ex. vänster högtalare hamnar 30 cm till vänster om vänster öra, då sitter du långt in i lyssningstriangeln. Jag skulle då prövat med ytterligare invinkling eller flytta soffan bakåt om det är möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster