Polaren har köpt en sådan NAS och jag ska försöka bistå honom med konfigurationen, så det kan vara bra med ett bollplank.
Edit: Det är en ds220+ om jag fattat rätt
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Vi satte upp den som RAID1 så lite säkerhet ska den väl ge, men givetvis ska backup finnas även utanför nasen. Han har en Primare streamer och till den följer en programvara som heter Prisma, det är via den vi vill komma åt nasen för att kunna streama egen musik på samma sätt som t ex Qobuz. På datorerna kan vi välja GÅ och sedan Nätverk för att logga in, men via Prisma når vi inte nasen. Vi använde den musiklagringstjänst som Synology erbjuder, den dyker upp som "music" på datorerna och innehåller den musik vi lagt in på prov. Kan sedan streamas från dator till ljudanläggningen "direkt", men inte via streamern.
hifi_nirvana skrev:Om någon är intresserad av studien så lägger jag upp den här.
https://pdfhost.io/v/kMAez96gL_disk_failures
PerStromgren skrev:Här i huset körde vi en squeezeboxserver på Synology, men gav upp för någon release sedan, jag kommer inte riktigt ihåg varför. Numer kör vi en separat liten Ubuntumaskin som monterar NAS:en via nfs i stället.
En NAS kan fungera fint som backup om man har någon form av redundans på dess skivminnen. Vi kör spegling, alias RAID nivå 1.
PerStromgren skrev:Här i huset körde vi en squeezeboxserver på Synology, men gav upp för någon release sedan, jag kommer inte riktigt ihåg varför. Numer kör vi en separat liten Ubuntumaskin som monterar NAS:en via nfs i stället.
En NAS kan fungera fint som backup om man har någon form av redundans på dess skivminnen. Vi kör spegling, alias RAID nivå 1.
VintageHiFi skrev:Raid 1 kan vara bra dock kan ju fel på filer på ena disken "smitta" mellan diskarna så man få samma fel även på andra disken.
peterh skrev:PerStromgren skrev:Här i huset körde vi en squeezeboxserver på Synology, men gav upp för någon release sedan, jag kommer inte riktigt ihåg varför. Numer kör vi en separat liten Ubuntumaskin som monterar NAS:en via nfs i stället.
Är det viktigt data som inte kan återskapas skall man inte lita på speglade diskar i en NAS. Kanske inte ens på
raid6 då NAS-en själv kan bli stulen, brinna eller bli översvämmad.
BACKUP ! på separata meda som förvaras någon annan stans. ( eller spegla en NAS till kompisens NAS över nätet )
pLudio skrev:VintageHiFi skrev:Raid 1 kan vara bra dock kan ju fel på filer på ena disken "smitta" mellan diskarna så man få samma fel även på andra disken.
Ja, men det löser t ex ZFS och Btrfs. Ofta är det trasigt RAM som orsakar det så ECC RAM är att föredra.
VintageHiFi skrev:pLudio skrev:VintageHiFi skrev:Raid 1 kan vara bra dock kan ju fel på filer på ena disken "smitta" mellan diskarna så man få samma fel även på andra disken.
Ja, men det löser t ex ZFS och Btrfs. Ofta är det trasigt RAM som orsakar det så ECC RAM är att föredra.
För att få det att fungera behöver man ECC minnen vilket majoriteten av NAS ej använder.
VintageHiFi skrev:pLudio skrev:VintageHiFi skrev:Raid 1 kan vara bra dock kan ju fel på filer på ena disken "smitta" mellan diskarna så man få samma fel även på andra disken.
För att få det att fungera behöver man ECC minnen vilket majoriteten av NAS ej använder.
peterh skrev:VintageHiFi skrev:pLudio skrev:Ja, men det löser t ex ZFS och Btrfs. Ofta är det trasigt RAM som orsakar det så ECC RAM är att föredra.
Nix. ZFS har checksummor för data ( tror ifs att även btrfs har det).
peterh skrev:ECC minne är naturligtvis bättre men inte nödvändigt för att detektera diskblock som ruttnar men zfs.
Att data som skall skrivas kan korrumperas i minnet på väg till disken är sant men väl skrivet tillför inte ECC något.
pLudio skrev:peterh skrev:VintageHiFi skrev:För att få det att fungera behöver man ECC minnen vilket majoriteten av NAS ej använder.
Nix. ZFS har checksummor för data ( tror ifs att även btrfs har det).
Ja, och några andra Copy-on-Write filsystem (vilket är en förutsättning).peterh skrev:ECC minne är naturligtvis bättre men inte nödvändigt för att detektera diskblock som ruttnar men zfs.
Att data som skall skrivas kan korrumperas i minnet på väg till disken är sant men väl skrivet tillför inte ECC något.
Precis, det har inget med själva filsystemet att göra.
VintageHiFi skrev:pLudio skrev:peterh skrev:Nix. ZFS har checksummor för data ( tror ifs att även btrfs har det).
Ja, och några andra Copy-on-Write filsystem (vilket är en förutsättning).peterh skrev:ECC minne är naturligtvis bättre men inte nödvändigt för att detektera diskblock som ruttnar men zfs.
Precis, det har inget med själva filsystemet att göra.
Nä det har det inte men man vill inte ha fel i minnet som sedan skrivs till filsystemet därav att man vill ha ECC minnen.
peterh skrev:...Merparten av skrivningarna till en NAS kommer från nätverksanslutna windows datorer av billigast möjliga utförande.
Är det någonstand det kan korrumperas data är det i dessa klienter.
hifikg skrev:peterh skrev:...Merparten av skrivningarna till en NAS kommer från nätverksanslutna windows datorer av billigast möjliga utförande.
Den aktuella NASen kommer inte besudlas av några fönsterdatorer, här är det genomgående kvalitetsprodukter från Apple som gäller.
hifikg skrev:peterh skrev:...Merparten av skrivningarna till en NAS kommer från nätverksanslutna windows datorer av billigast möjliga utförande.
Den aktuella NASen kommer inte besudlas av några fönsterdatorer, här är det genomgående kvalitetsprodukter från Apple som gäller.
pLudio skrev:hifikg skrev:peterh skrev:...Merparten av skrivningarna till en NAS kommer från nätverksanslutna windows datorer av billigast möjliga utförande.
Som inte heller har ECC RAM.
pLudio skrev:hifikg skrev:peterh skrev:...Merparten av skrivningarna till en NAS kommer från nätverksanslutna windows datorer av billigast möjliga utförande.
Som inte heller har ECC RAM.
hifikg skrev:Vi satte upp den som RAID1 så lite säkerhet ska den väl ge, men givetvis ska backup finnas även utanför nasen. Han har en Primare streamer och till den följer en programvara som heter Prisma, det är via den vi vill komma åt nasen för att kunna streama egen musik på samma sätt som t ex Qobuz. På datorerna kan vi välja GÅ och sedan Nätverk för att logga in, men via Prisma når vi inte nasen. Vi använde den musiklagringstjänst som Synology erbjuder, den dyker upp som "music" på datorerna och innehåller den musik vi lagt in på prov. Kan sedan streamas från dator till ljudanläggningen "direkt", men inte via streamern.
matssvensson skrev:Ja, minimserver är en mediaserver. Om de också rekommenderar Asset UPnP skulle jag verkligen rekommendera den. Den funkar otvivelaktigt bäst hos mig och har för mig bra justeringsmöjligheter i ett inte alltför komplicerat GUI.
Jag fick inte minimserver att fungera lika smärtfritt hos mig och gränssnittet är mer rudimentärt, men minimserver har gott rykte i vissa kretsar och supporten är bra. Han som utvecklat programmet är aktiv tillsammans med en skara anhängare på supportforum.
Lycka till.
mvh, mats
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster