xmag skrev:jansch skrev:xmag skrev:Nu har jag räknat på de värden som en elektroniktestare fått fram:
2022-12-29 130856.png
Som exempel har jag markerat ett av den uträknade effekten. Jag får exakt samma effekt. Så långt är allt rätt. Men skall jag innan jag noterar spänningen multiplicera den med 1,412?
Alltså där det i bilden här ovan som står Vout RMS är det då redan multiplicerat med 1,412 eftersom jag får exakt samma effekt när jag räknar på det?
Jag mäter bara TRMS och lägger in det i formeln för effekt. Jag skall alltså först multiplicera TRMS med 1,412 innan jag lägger in det i formeln för effekt?
Nej,
Effekten (P) är = U(RMS) x I(RMS) för resistiva laster typ ditt belastningsmotstånd.
Precis som i ditt exempel: P = Vout rms x Iout rms = 5,68 x 2,84 = 16,13 watt.
Dock, för att detta ska funka behöver du få ut ett spänningssving på 2 x 5,68 x 1,412 = 16,04 volt.
Samt en maxström på 2,84 x 1,412 = 4,01 ampere från varje spänningsaggreat. (därutöver också för förluster såsom RC-länken på utgången.
Alltså nätaggregaten är specade med maxström 3,3 amp, inte något genomsnitt (RMS)
Matningspänningen är 24 volt i exemplet och då går resten av spänningen åt till förluster i slutteget, d v s 24 - 16,04 = 7,96 volt..... enkelt uttryckt.
Hoppas jg uttrycker mej klart, annars fråga
I mitt datorprogram som jag använder för att räkna ut effekten ser formeln ut så här enkelt uttryckt: Watt= (spänningen x spänningen)/Resistansen
Jag har titta på flera kalkylatorer på nätet och deras formler är exakt likadana.
Eller skall det vara så här: Watt= ((spänningen x 1.412) x (spänningen x 1.412) )/Resistansen ?
Nej,
Som jag skrev P = U x I för resistiva laster eller U x U/R vilket är samma sak då U kan bytas ut mot U = I x R som är farbror Ohms Lag.
Alltså P = U x I x R / R och då kan du stryka bort R/R och kvar blir P = U x I.
Dock! Vid växelspänning(sinus) är det alltid RMS-värden.Det är bra att använda beteckningen U för spänning, I för ström och P för effekt då det är standard nomenklatur inom fysik/ellära
Nu är det ju så att vid växelspänning
varierar ju spänningen och strömmen över tiden och efter en hel sinusperiod repeteras spänningsändringen för nästa sinusperiod osv.
Vilket spänningsvärde måste man då räkna med, jo MEDELVÄRDET över tiden. För sinusväxelspänningar är medelvärdet RMS som är 1/roten ur 2 av maxspänningen. Eller omvänt toppspänningen är roten ur 2 ggr större.
Exempel:Du har 230volt i dina nätuttag i hemmet men mäter du med ett oscilloshop så ligger toppen på sinusspänningen på 230volt x roten ur 2 = 325 volt.
Googla t.ex på effektivärde - Wikipedia.Alltså vill du veta hur mycket effekt du får ut måste du använda RMS.
Men vill du veta maximal ström så måste du multiplicera RMS-värdet med roten ur 2.
Vill du veta maximal spänning (spänningssving förstärkaren måste leverera) måste du muliplicera med roten ur 2 och dessutom också med 2 då du har en "positiv" sinuskurve-del och en "negativ".
Slutsats: dina nätaggregat struntar i din RMS-ström, dom kan leverera en maxström på 3,3amp och den kallar man för "Peak - ström som är roten ur 2 ggr större än medelströmmen(RMS).
Max "RMS-ström" (belastning) dina nätaggregat kan leverera är alltså 3,3/roten ur 2 vilket är
ca 2,33 ampere minus lite förluster i förstärkaren, alltså ca 2 ampere har du kvar. Med 8 ohms last ger det max P = I x I x R = 2 x 2 x 8 = 32watt
om strömmen är den begränsande faktorn. Och vid 4 ohms last 16watt