Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Rör märkta med samma typnummer skall vara likvärdiga och därför skall det inte vara några konstigheter att byta mellan olika fabrikat. Självklart bör man kalibrera förspänningen. Va beträffar Primaluna, så verkar det ju som att den har lite knasigt implementerad komparator då de tjeckoslovakiska JJ(f.d. Tesla)-rören gav röd signal.
LeifB skrev:Man ska inte klanka ner rörstärkare.
Finns många som föredra detta ljudet.
Vad som är optimalt för den ena kan vara gift för den andra. Våra öron är inte skapta i samma box.
Man har sitt eget ideal.. Det ska vi inte försöka att ta ifrån oss.
LeifB skrev:Man ska inte klanka ner rörstärkare.
Finns många som föredra detta ljudet.
Vad som är optimalt för den ena kan vara gift för den andra. Våra öron är inte skapta i samma box.
Man har sitt eget ideal.. Det ska vi inte försöka att ta ifrån oss.
Imperial-Blomman skrev:Så här ser min lille lodis ut i mörkret.
Den e bestyckad m EL84 som slutrör å ECC803s som ingångs rör.
hifikg skrev:En del sätter penisringar på rören, men om rören inte står ändå är det nog dags att byta hela häcken.
peterh skrev:Henrik36 skrev:
Vad är det för KT88or du har? Jag kan vara intresserad om det är bra grejor
JJ KT88.
Men de jag kan sälja är nya matchade och med garanti. De 4 jag har över från primaluna affären är bortlovade till
en bekant.
Henrik36 skrev:peterh skrev:Henrik36 skrev:
Vad är det för KT88or du har? Jag kan vara intresserad om det är bra grejor
JJ KT88.
Men de jag kan sälja är nya matchade och med garanti. De 4 jag har över från primaluna affären är bortlovade till
en bekant.
Ok låter intressant, jag har iofs aldrig testat JJ. Jag funderar lite och återkommer om det är ok?
Morello skrev:JJ-fabriken torde ha fullt upp nu när Putler belagt ryska rör med exportförbud.
Morello skrev:Har för övrigt köpt ECC81, ECC83, ECC803, 6550 samt ECC88 av JJ:s fabrikat av Peter H och är mycket nöjd. Ser ingen anledning att köpa kostsamma NOS-rör.
Morello skrev:JJ-fabriken torde ha fullt upp nu när Putler belagt ryska rör med exportförbud.
hifikg skrev:Morello skrev:Har för övrigt köpt ECC81, ECC83, ECC803, 6550 samt ECC88 av JJ:s fabrikat av Peter H och är mycket nöjd. Ser ingen anledning att köpa kostsamma NOS-rör.
WE 300B nytillverkas för under 20.000 kronor för ett matchat par. NOS WE är en helt annan historia, ett par gick för nära 17000 på ebay. Dollar.
LeifB skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Har för övrigt köpt ECC81, ECC83, ECC803, 6550 samt ECC88 av JJ:s fabrikat av Peter H och är mycket nöjd. Ser ingen anledning att köpa kostsamma NOS-rör.
WE 300B nytillverkas för under 20.000 kronor för ett matchat par. NOS WE är en helt annan historia, ett par gick för nära 17000 på ebay. Dollar.
Hur lång livslängd är det på ett 300b rör?
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:
"The Western Electric 300B is rated for an average life expectancy of 40,000 hours when operated within published specifications."
hifikg skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Hur lång livslängd är det på ett 300b rör?
Man behöver inte oroa sig.![]()
"The Western Electric 300B is rated for an average life expectancy of 40,000 hours when operated within published specifications."
Sisådär 27 år om man nöjer sig med fyra timmars lyssning per dag.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:
peterh skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Hur lång livslängd är det på ett 300b rör?
Vilken källa säger detta ?
hifikg skrev:peterh skrev:hifikg skrev:
Vilken källa säger detta ?
Tillverkaren
https://www.westernelectric.com/300b
FAQ
peterh skrev:hifikg skrev:peterh skrev:Vilken källa säger detta ?
Tillverkaren
https://www.westernelectric.com/300b
FAQ
Tack.
LeifB skrev:Finns inte många rör som har den höga livslängd.
Är väl därför dom kostar en slant. Blir svårt att reklamera dom om dom inte håller den tiden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster