Moderator: Redaktörer
2st Nätagg i serie
Det finns 2 olika jordningar i ett nätagregat det ena är en skyddsjordning och kopplas till chassit/kapslingen
den andra är en nerjordning till minuspolen för att man inte ska råka ut för flytande spänningar, som kan leda till att elektronisk utrustning beter sig konstigt
båda jordningarna går till den gemensamma jorden för anläggningen.
om man nu ska seriekoppla 2st nätagregat så kan man inte ha båda - polerna jordade för då jordar man det ena nätagregatets +pol och då har vi en direkt kortslutning alltså skall man endast jorda ner en nolla
solhaga skrev:Mäter du med hjälp av att läsa av i REW eller med hjälp av en TRMS voltmeter över utgången (och då med ljudkortets inkoppling borttagen)?
Om det är det förra så kan en del ljudkort lyfta jordanslutningen och på så sätt mäta differentiellt inom ljudkortets "common mode"-gräns.
[ Bild ]
Om ditt ljudkort inte har det, så kan du behöva "lyfta" inkopplingen till ljudkortet med hjälp av et par kondensatorer från din last.
Även i detta fall kan det fallera då insignalen kan flyta iväg utanför ljudkortets maximala innivå.
Det bästa är att mäta differentiellt med ett traditionellt oscilloskop då det tål högre "common mode"-spänningar.
xmag skrev:När jag mäter över lasten kan jag inte koppla bort ljudkortet för då får jag ju ingen signal till och från slutsteget.
solhaga skrev:xmag skrev:När jag mäter över lasten kan jag inte koppla bort ljudkortet för då får jag ju ingen signal till och från slutsteget.
Koppla bara bort ljudkortets ingång och mät med DMM:en över lasten för att säkerställa att det inte finns jordproblem med inkopplingen till ljudkortets ingång.
solhaga skrev:xmag skrev:När jag mäter över lasten kan jag inte koppla bort ljudkortet för då får jag ju ingen signal till och från slutsteget.
Koppla bara bort ljudkortets ingång och mät med DMM:en över lasten för att säkerställa att det inte finns jordproblem med inkopplingen till ljudkortets ingång.
solhaga skrev:Och detta gäller för alla dina nätaggregatskonfigurationer?
solhaga skrev:Och detta gäller för alla dina nätaggregatskonfigurationer?
solhaga skrev:Det är nog mer intressant i dina +/--konfigurationer.
solhaga skrev:På de SMPS jag använder (Meanwell LRS-150F-serien) är inte PE anslutet till minusterminalen på sekundärsidan.
Så de har gått utmärkt att använda som +/- aggregat.
solhaga skrev:Jag har inte klart för mig vad du menar med virtuell nolla versus riktig nolla, men det är nog det jag menar.
xmag skrev:En bild på principen:
Kondensatorerna i denna bild har jag i min koppling ca 13000uF på varje sida och resistorerna är på 1,1k
EDIT:
Rod Elliott (ESP) skriver så här om vad det heter "virtuell/konstgjord jord" men jag har också sett andra ord för det.
Lite text om det:
https://tangentsoft.net/elec/vgrounds.html
Morello skrev:xmag skrev:En bild på principen:
Kondensatorerna i denna bild har jag i min koppling ca 13000uF på varje sida och resistorerna är på 1,1k
EDIT:
Rod Elliott (ESP) skriver så här om vad det heter "virtuell/konstgjord jord" men jag har också sett andra ord för det.
Lite text om det:
https://tangentsoft.net/elec/vgrounds.html
Det där fungerar inte bra. Referensspänningen bör buffras med en OP eller en emitterföljare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster