Moderator: Redaktörer
Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?
Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?
Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.
Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?
Belker skrev:Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.
Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?
TD;DR
Analoga och digitala källor: MiniDSP SHD -> Slutsteg
Endast digitala källor (helst bara en): Dator med spelare (Roon, iTunes, Plex, Foobar, VLC, Spotify etc. osv) och DSP/EQ (Roon, APO, foobar osv) alt. Streamer med inbyggd DSP. -> DAC/försteg -> Slutsteg.
Det finns olika sätt. För min del är det i princip rätt enkelt, eftersom jag bara har Roon (NAS och Qobuz) som källa och inga digitala delningsfilter, bara DSP/EQ. Då är det bara att koppla DAC till datorn med USB och köra! Vill man ha analoga källor och/eller dela digitalt är det nog bäst att gå på en färdig lösning, t.ex MiniDSP SHD.
Att stoppa in en gammal dator mellan för-och slutsteg kräver extra AD-DA omvandling. Det funkar säkert men kräver lite meck. I praktiken är det detta MiniDSP SHD gör med analoga källor: Analog in > AD > DSP > DA > Analog ut till slutsteg. I paketet ingår s.a.s försteget. Bäst att använda digitala källor och göra all DSP i den ursprungliga digitala signalen innan omvandling, vilket MiniDSP SHD såklart gör med digitala ingångar/streamer.
REW använder man bara för att mäta och göra filtren, som man sedan laddar in i datorn eller MiniDSP.
Diavolo skrev:Jag tänkte jag kunde testa Dirac Live eftersom dom har 14 dgr provapå-period. Men fattar inte hur jag ska kunna använda programmet om jag har en dator för DAC/försteg. Jag har en gammal MacBook Pro (Late 2009) alternativt sista generationens MacBook Pro med Intel (Late 2019) vilka jag skulle kunna koppla in med USB till Nuprime DAC-9'an. Jag hoppades kunna köra Apple Music på MacBook'en i en provperiod, och att Dirac Live kunde köras på den källan, men kanske det är REW och någon EQ-programvara som behövs köras då?
Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.
hifikg skrev:Den äldre MacBook Pro´n fixar inte högupplöst från Apple Music (du kan inte uppdatera operativet och därmed inte Apple Musik tillräckligt långt).
Belker skrev:RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Ja, jag menar inte att det är Vitsen. Bara att det kanske är en av alla saker i uppspelningskedjan som Roon tar hand om. Mycket möjligt ett ickeproblem idag, som du säger.
goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv.
pLudio skrev:goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Det beror ju helt på om du vill ekvalisera allt som passerar Windows ljudmixer eller nöjer dig med att ekvalisera i musikuppspelaren som då kan använda WASAPI Exclusive eller ASIO. Du kan ju göra både och med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst