Är du framme?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du framme?

1. Framme/nöjd, behöver bara laga/byta om något går sönder. :D
23
38%
2. Nästan framme, bara ett par grejer till... :)
17
28%
3. Resan är målet, det är roligare att byta. 8)
5
8%
4. Målet är rörligt, det kommer ju hela tiden bättre saker. :roll:
3
5%
5. Kommer aldrig fram, har inte ekonomin för det jag vill ha. :(
5
8%
6. Jag bryr mig faktiskt inte. 8O
2
3%
7. Annat, låt mig förklara i tråden... :arrow:
5
8%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
MusicMan

Är du framme?

Inläggav MusicMan » 2022-12-30 15:52

Kom att tänka på denna "hifi-resa" som många av oss lever i.

Efter mina inköp detta år känner jag mig riktigt nöjd. Jag hoppas att det håller i sig men jag vet inte än. Samtidigt kan det kännas lite tomt att inte ha något mer att sträva mot. Klart att det kanske kan bli marginellt bättre eller dyrare/finare prylar men för mig skulle det inte vara värt det eller fungera i vardagsrummet.

Var befinner vi oss egentligen i våra resor? Hur många är nöjda och kan man verkligen bli nöjd? Hur ser ditt mål ut och kommer du att kunna uppnå det?
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Är du framme?

Inläggav hifikg » 2022-12-30 17:04

Det är skönt att kunna ägna sig åt musiken, den tar liksom aldrig slut oavsett om man gräver sig ner på djupet eller surfar på ytan.
Sen kan man busa till det med rör och elektrostater bara på skoj ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-12-30 17:35

Jag tycker det är roligare att bygga saker än att lyssna på musik.
När jag byggt något som blivit riktigt bra så är det roligt, men samtidigt så har jag köpt på mig prylar för att bygga nästa pryl som intresserar mig.

Det är väl något typ av nyfikenhet som är drivkraften hos mig.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2022-12-30 18:29

smile skrev:Jag tycker det är roligare att bygga saker än att lyssna på musik.
När jag byggt något som blivit riktigt bra så är det roligt, men samtidigt så har jag köpt på mig prylar för att bygga nästa pryl som intresserar mig.

Haha känner igen det där såååååå väl, jag spelar iofs en hel del på grejorna också, en hel del i bakgrunden när man bygger nytt 8O :D
Skulle vilja ge mig på högtalare med 2st horn mellanreg en vacker dag med men där är jag tyvärr inte på länge.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-30 19:04

smile skrev:Jag tycker det är roligare att bygga saker än att lyssna på musik.

Respekt, det är den andra sidan av hifi & musik. Utan entusiastiska utvecklare hade vi fortfarande snurrat vaxrullar och sjungit om Marys lamm :)

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-12-30 19:55

Materialet som jag har fungerar som det ska till rimliga priser, men har aldrig haft ett bra rum, inte ens i närheten av bra rum all placera grejen i. Men efter helgerna så kanske kan bli lite bättre iaf. Har fått ett "löfte" om att använda gästrummet, få se vart det landar. Det är inte optimalt det heller men kanske går att få till hyfsat.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2022-12-31 18:33

Har varit framme sen 1987, när jag hade sommarjobbat och skramlat ihop till min första LP12a. Därefter har jag bara bytt och byggt grejer när tillfälle har givits samt för att ytterligare öka glädjen och bekvämligheten i musiklyssnandet.

Trots att hifiprylarna och projekten slukat en hel del pengar genom åren har alltid musikinköpen konsekvent fått kosta mer. Ungefär sen samma brytpunkt - 1987.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-01 10:48

Röstade på
Körde sönder fälg och däck häromkvällen och med dryga 3000kr i månaden så kommer man inte fram en millimeter utan flera meter bakåt istället = ska sälja ett slutsteg och kanske högtalarna också. :cry:
Köra med ett sommardäck under vinter går ju inte att chansa på = ingen försäkring gäller då.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-01 11:41

Framme.

Åtminstone om jag syftar på:
Att jag lyssnar på musik utan att distraheras av hur anläggningen och rummet "presterar".
Enbart kvaliteten på fonogrammen påverkar min distraktion.

Det där betyder självklart inte att min anläggning och mitt rum är "tekniskt perfekt". Det betyder endast att min upplevelse av det jag lyssnar på är såpass god att jag inte distraheras av presentationen. Förutsatt att även fonogrammet uppfyller det kravet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-01-01 12:18

Huvudanläggningen är jag numera nöjd med efter ekvalisering som inte har varit helt enkelt med elak baspuckel. Hittade tillslut rätt via delning högre upp i frekvens. Rummet skulle må bra av lite lägre efterklang. Får se om det är möjligt att få till och i så fall hur. Sen vill jag utveckla riktigt bra ljud till TV:n och det är bygge som gäller där och det är ju kul!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-01 20:33

FBK skrev:Röstade på
Körde sönder fälg och däck häromkvällen och med dryga 3000kr i månaden så kommer man inte fram en millimeter utan flera meter bakåt istället = ska sälja ett slutsteg och kanske högtalarna också. :cry:
Köra med ett sommardäck under vinter går ju inte att chansa på = ingen försäkring gäller då.

En välsorterad skrot kan se till att du får en ny fälg och ett däck i klass med övriga tre så du klarar dig hela vintern för under tusen spänn.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-01 22:46

2!

Så länge som inte avr7000 eller Juanth hittar ytterligare nåt nytt rackarns element som innebär en game-changer för någon av Stig Carlssons konstruktioner så "sitter jag nöjd", men ska "bara fixa några grejor". Huvuddelen av dessa grejor är, eller borde vara, vissa akustikanpassningar av mina lyssningsrum. Å så är det detta med dsp också, Juanth sagt nåt o stil med; "Hehe, det är bara att inse, Du hamnar där förr eller senare".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-02 09:05

Alt 2. Mycket nöjd men fortfarande nyfiken på vad en eq kan göra för presentationen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2023-01-02 09:38

Annat, låt mig förklara i tråden...

Min resa in i hörandets fysiologi/psykologi parallellt till mitt egentliga kompetensområde inom medicinen/psykologin har bara börjat. Nästan varje vecka landar nya forskningsartiklar inom området. Så sakliga utkristalliseras hur de viktiga mätbara fysikaliska variablerna skall mixas utifrån nya fakta inom neurofysiologin/neuropsykologin. Många "sanningar" kommer att slaktas.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-02 10:14

Jag röstade framme/nöjd men nog är jag fullt medveten om att det går att uppnå ännu bättre resultat. Jag har redan nu ett fullt acceptabelt och bra lyssningsrum, högtalarna är de bästa jag upplevt inom min ”ekonomi-klass” och jag tycker själv jag är rätt bra på att hitta ljudmässigt bra uppställning/placering för högtalare och lyssningsplats där det komprimiss-mässigt låter väl balanserat.

Kompromisser och acceptans för vilka begränsningar som finns vad gäller akustik, placeringar, vad som ekonomiskt är gångbart för mig samt vetskapen att väldigt många begränsningar finns både vad gäller stereosystemet och kvaliteten på själva inspelningarna. Men med allt det inräknat måste jag ändå säga att jag är mycket nöjd och ”framme”, även om det finns en viss nyfikenhet ifall jag kan få till det hela ännu lite bättre.

Till skillnad från endel andra här så har jag egentligen inte något jättestort intresse för HiFi-prylar, om någon bara kunde berätta för mig vad jag ska välja av precis alla högtalare och kringutrustning för att uppnå bästa möjliga återgivning efter just mitt tycke och smak, då hade jag bara införskaffat mig det (bara det var ekonomiskt nåbart) och antagligen aldrig mer diskuterat ämnet något mer. :)

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-02 10:37

Framme? Man är ju i någon filosofiskt mening alltid framme var man nu råkar vara fysiskt vid varje nu.
Men jag har inte alls samma känsla av att söka. Jag sitter väldigt nöjd och trygg i mina val.
Jag har i snart 30 år utforskat hifi, jag har haft ett flertal vanliga dynamiska högtalare, magnetostater, hornhybrider. Jag har haft olika AB trisse steg, integrerande förstärkare, rörhybrid, rena rör-försteg, passiva, buffrade, triod, pentod, PP, SET klassA osv. I varje steg har jag försökt optimera förhållandet mellan högtalarens krav av förstärkeri. Jag är ganska övertygad om att jag har rätt bra koll på vad olika typer av konstruktioner har för ljudmässiga fördelar och nackdelar samt att mina och alla andras åsikter är något högst subjektivt och inga sanningar.
Där jag befinner mig idag är i någon slags nirvana där jag inte känner några behov av att byta en enda pinal. Visst skulle jag kunna köpa till något, tex utöka min pickupsamling över tid, Jag skulle kunna härbärgera ytterligare två arma på min Kuzma StabiR..... men till vilken verklig nytta? 4-point har ju löstagbart fäste så pickuppbytet inbegriper endast ett fåtal moment, VTF ev VTA justering Sam ändring av load på RIAAt som gudskelov har den funktionen via några knapptryck på framsidan. Det borde ju vara kriminellt att sätta denna funktion inuti eller på baksidan på en apparat. Musorglar och byglar borde vara anledning till kölhalning.
Jag har ett försteg som med ger såväl passiv, som buffrad, gain 3db, 6db samt 9db via fjärren. Mycket praktiskt. Alla enheter har variabla utnivår så jag har kalibrerat så alla källor har samma volym via försteget vilket är superpraktiskt eftersom det inte ger någr aobehagliga överraskningar när man byter källmaterial. Likaså kan man via fjärren jämför tex CD, Stream, Vinyl i realtid. Ganska kul ibland.
Lite tråkigt att inte längre köra några rör, men det ger iaf sinnesro. Rören var upphov till en viss nervositet, jag ville hela tiden försöka optimera olika kombos av div NOSrör mm, vilket ledde till alldeles för många rör och tomt bankkonto.
Nu låter anläggningen alltid likadant när jag sätter på den, aldrig några överraskningar, vilket känns tryggt.
Jag kommer nog heller aldrig byta högtalarmärke, kanske aldrig högtalare? Men vem vet. Känner inga behov whatsoever.
Så är jag Framme? Alltid tom när jag är på väg.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-01-02 11:01

matssvensson skrev:Har varit framme sen 1987, när jag hade sommarjobbat och skramlat ihop till min första LP12a. Därefter har jag bara bytt och byggt grejer när tillfälle har givits samt för att ytterligare öka glädjen och bekvämligheten i musiklyssnandet.

Trots att hifiprylarna och projekten slukat en hel del pengar genom åren har alltid musikinköpen konsekvent fått kosta mer. Ungefär sen samma brytpunkt - 1987.

Glömde skriva att jag fortfarande läser artiklar, böcker, hifi-blaskor och hänger på forum som dessa av nyfikenhet för att lära mig förstå ännu mer om varför jag tycker något låter som det gör och hur jag skulle kunna få det att låta ännu bättre hos mig. Musik, musikåtergivning och hur vi uppfattar ljud är kul. 8) :)
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 11:08

Jag lutar lite åt det där som Strmbrg skriver. Visst kan jag tänka mig att göra lite mera med DSP och några förändringar på högtalarsidan men fokus har länge legat på vanlig musiklyssning.

Strmbrg skrev:Framme.

Åtminstone om jag syftar på:
Att jag lyssnar på musik utan att distraheras av hur anläggningen och rummet "presterar".
Enbart kvaliteten på fonogrammen påverkar min distraktion.

Det där betyder självklart inte att min anläggning och mitt rum är "tekniskt perfekt". Det betyder endast att min upplevelse av det jag lyssnar på är såpass god att jag inte distraheras av presentationen. Förutsatt att även fonogrammet uppfyller det kravet.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-02 11:23

Jag är nöjd och har egentligen varit synnerligen tillfreds i flera år nu men ändå har jag enträget pysslat vidare och skaffat nya apparater samt jobbat med akustiken. Ibland har det varit ofrivilliga insatser som exempelvis när min nya och feta soffa krävde en annan position av högtalarna vilket initialt ställde till klangbalansen. Förra året byggde jag en TV-bänk av Ino Audio bs60 och skaffade miniDSP Flex, tillsammans har de lyft återgivningen betydligt från djupbasen upp till nedre mellanregistret. Extra kul är det att min kvinna faktiskt gillar utseendet på min nya TV-bänk mer än min gamla TV-bänk, det trodde jag aldrig skulle hända! Nu har jag en helt annan ljudåtergivning än för fem år sedan men en rolig del av intresset är just att pilla och finjustera så det vill jag fortsätta med. Gårdagens PEQ-justeringar i miniDSP Flex gjorde att jag bara ville fortsätta lyssna men några timmar efter midnatt fick jag motvilligt släppa lyssningen. Men nu lyssnar jag igen och slås av en utmärkt bas och framförallt av en röståtergivning som är helt fantastisk. :D Just återgivningen av röster tycker jag har varit kämpigt att få till. Nästa steg är att göra ett seriöst försök till att justera direktljudet, hittills har jag inte haft någon vidare framgång där och har genomgående föredragit ljudet utan justeringar av högfrekvensen.

Jag röstade på andra alternativet, dvs nästan framme, bara ett par grejer till... :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-01-02 22:00

Mycket nöjd med all utrustning i nuvarande musikrum/bibliotek.
Om ett byte skulle ske till ett signifikant större rum, så skulle det ske en uppgradering av baskapacitet, och allt vad det innebär.
Man kan säga att utrustningen är anpassad för rummets storlek. Varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-02 22:31

Jag är framme sedan nåt halvårs bortsett från av akustikfix. Jag skulle vilja testa att få lite längre decay från 1kHz och uppåt. Kortade decay under 100 hz skulle va fett, det är först då man kan kliva in i ljudbilden och sitta och titta på ljuden. Akustikåtgärder och byte av högtalare är det enda som smäller högt tycker jag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 09:28

hifikg skrev:
FBK skrev:Röstade på

En välsorterad skrot kan se till att du får en ny fälg och ett däck i klass med övriga tre så du klarar dig hela vintern för under tusen spänn.

Om nu allt går i lås kommer jag billigare under än tusen kronor

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 09:30

Kermit116 skrev:2!

Så länge som inte avr7000 eller Juanth hittar ytterligare nåt nytt rackarns element som innebär en game-changer för någon av Stig Carlssons konstruktioner så "sitter jag nöjd", men ska "bara fixa några grejor". Huvuddelen av dessa grejor är, eller borde vara, vissa akustikanpassningar av mina lyssningsrum. Å så är det detta med dsp också, Juanth sagt nåt o stil med; "Hehe, det är bara att inse, Du hamnar där förr eller senare".

Och aldrig får man höra det..... Lill Jesus. :roll:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-03 12:33

Önskar att jag hade mer pengar att röra mig med.
Rätt nöjd i nuläget men det finns säkert bättre grejor.
Hade man några miljoner att spendera så då skulle det vara roligt att byta upp sig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-03 12:36

"Bara ett par saker till..." :)

Egentligen är det klart och jag är nöjd med ljudet. Lyssnar mycket på musik och upptäcker spännande ny musik med jämna mellanrum.

Men "klar" kommer jag nog aldrig att bli. Saker kommer att gå sönder och då måste det ju bytas. Det kan sätta igång en riktig cirkus. Som när nyligen...

Ena kanalen i mina hörlurar slocknade plötsligt. Jag testade olika sladdar och två olika förstärkare men felet ligger kvar i ena luren. Jäkla skit. Får väl ta och felsöka. Säkert en lödning eller kontakt som gått sönder bara. På jobbet finns det både grejer och folk som kan hjälpa mig, men jädrans vad mycket det är att göra just nu. Får lägga undan lurarna för stunden bara.

Medans jag väntar på att reparera så börjar man surfa runt och "bara kolla lite"... Det är ofta så det börjar. :)

Steg 1: Kolla dom där lurarna! Vilka toppenrecensioner! Men tusan vad dyra dom var... Men kolla där: en enklare version och den där firman har ju nedsatt pris just nu. Kan ju alltid köpa hem och testa... Oj jäklar vad bra dom lät. Jag får bita i sura äpplet ändå och slanta upp. Dom gamla, trasiga kan jag sälja efter reparation.

Steg 2: Nu när lurarna låter så här jädrans bra, så vill man ju få dem att låta "perfekt" också. EQ måste det bli. Då måste jag spela från datorn. Då måste jag ha en hörlursförstärkare. Kolla runt igen. Hitta bästa möjliga för den budget jag har. Slå till. Också installera Foobar 2000 och Headphone EQ.

Steg 3: Men nu sitter jag där vid stationära datorn. Låter kanonbra. Det är ju dock ännu skönare att sitta i vardagsrummet i en skön stol. Får kolla lite på det. Faktiskt har tråd om lyssningsfåtöljer. Kolla på nätet... Oj Black Friday... där var det bra pris. Gamla U-soffan i rummet är ju bra skabbig också. Och mattan. Både soffa och matta fanns också på BF. Slår till på det.

Steg 4: Gamla stereobänken blir för lång för nya konstellationen med soffa och fåtölj. Börjar skissa på en egen. Japp det får bli en egenbyggd.

Steg 5: Nu ska jag sitta där i min nya fåtölj och njuta av mina nya lurar och min nya hörlursförstärkare... men surt bara att datorn inte har CD-läsare. Nåja... jag får lösa det med en liten extern läsare. En tusenlapp bara kanske... Men kolla där på firman som säljer begagnat. En nästan helt ny RME som har inbyggd EQ i själva förstärkaren. Den skulle ju passa perfekt. Lite dyrt kanske men den är ju ändå nedsatt flera tusen jämfört med en helt ny. Slår till på den!

Steg 6: Nu är det nästan klart... Surt återigen... den här gången för att jag nu med nya bänken inte får plats med mina två skivspelare. Den ena har jag egentligen kvar bara för att kunna spela 78-varvare. Har pickup för det och kanske ett 50-tal skivor från farsan. Man kanske skulle kika på nåt där också.... kolla runt. Begagnat-firman har ju faktiskt en fin Thorens som kan spela 78:or. Hmmm klura igen... Jag behåller min gamla pickup. Gör en deal med inbyte och nu går bägge mina gamla skivspelare iväg i inbytet.

Sådär ja... Glad och nöjd utan tanke på att byta nåt och så går ena kanalen på hörlurarna sönder. Detta leder till:

- Nya hörlurar
- Ny hörlursförstärkare
- Ny lyssningsfåtölj, ny soffa och ny matta
- Ska bygga ny Hifi-bänk
- Ännu en hörlursförstärkare begagnad
- Ny skivspelare (2 st gamla i inbyte)

Heter det fjärillseffekten det där med ett vingslag som orsakar orkaner... 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 13:53

Jag kommer ifrån Fredag inte ens ha högtalare till min rigg :( men killen som köper dem kommer blir mycket nöjd så man glädjer i alla fall någon annan., så man kan säga att jag är lååååångt ifrån framme.Så det blir sig till att köra med hörlurar, men så är det när det är ont om pengar, :|

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-03 17:31

RogerGustavsson skrev:Jag lutar lite åt det där som Strmbrg skriver. Visst kan jag tänka mig att göra lite mera med DSP och några förändringar på högtalarsidan men fokus har länge legat på vanlig musiklyssning.

Jag skaffade för några år sedan en DSP. Just den modellen visade sig inte vara någon hit.
Åtminstone inte efter att fascinationen över alla dess möjligheter hade lagt sig - såväl som tröttat ut mig.
Ifrågavarande grunka syftade kanske primärt till att få bukt med rumsresonanser, möjligen.

Just denna ställde - trots att jag bara nyttjade dess digitaldel - till det väldeliga:
Förvisso var det en närmast fascinerande stor skillnad i klarhet i basen när korrigeringen var aktiv mot när den var förbikopplad. (Enkelt manövrerat via dess fjärr.)
Men, det visade sig att den grötade ihop musiken såpass att den förstörde mer än den i förstone tycktes förbättra. Både i aktivt och i bypassat läge.

Jag vill inte riktigt tro på det själv, eftersom jag inte begriper varför, men efter avveckling av den DSP:n och byte till diverse Accuphase-elektronik samt en fin Chord-DAC så finns det inga distraherande resonanser längre och klarheten är åtminstone såpass hög att jag inte heller där fastnar i någon distraktion.

PS
Det finns säkert såväl resonanser som tillkortakommanden i klarheten kvar, men inga som distraherar mig. Och bättre än så behöver det kanske inte vara.

DSPEAKER-dspeaker-antimode-20-dual-core.jpg
DSPEAKER-dspeaker-antimode-20-dual-core.jpg (67.76 KiB) Visad 1255 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-03 19:05

Jag hade en DSPeaker, men den var bara för basområdet, dvs för separata basar. Jag tycker det i regel låter helt hopplöst utan dsp i de rum jag har haft högtalare. Men jag kan verkligen se charmen med att ha högtalare som rullar av snyggt och därmed inte ställer till det så mycket. Stående vågor maskerar i regel alldeles för mycket av både midjas och mellanregister. Men man kan ju ha ett bra rum utan akustiska ingrepp.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-03 23:15

FBK skrev:Jag kommer ifrån Fredag inte ens ha högtalare till min rigg :( men killen som köper dem kommer blir mycket nöjd så man glädjer i alla fall någon annan., så man kan säga att jag är lååååångt ifrån framme.Så det blir sig till att köra med hörlurar, men så är det när det är ont om pengar, :|

Min första "anläggning" bestod av ett Sonab C500 kassettdäck och ett par AKG 145 hörlurar. Jag köpte förinspelade kassettband, det ni, ungdomar, med både klassisk musik, pop och rock. Diggade fett. Undrar var det kassettdäcket tagit vägen. Jag har inte sålt det o jag har inte skänkt bort det och det omkom inte i översvämningen 09 så någonstans borde det finnas. Kanske den hetaste elektronikprylen från Sonab efter R4000.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 15:59

Jag vet inte om jag nånsing kommer vara "framme". När man bygger högtalare själv så blir det väl lite så.
Däremot kan jag ju sitta nöjd under långa perioder. Delvis är det väl också så att man får finna sig i det man har av olika skäl.

Hade jag betydligt mer pengar till godo så hade det sett annorlunda ut men jag vet inte om jag hade varit mer "framme" för det. Däremot kanske längden på perioden med nöjdhet skulle vara längre.

Så jag svarade nästan framme, bara några grejer till. Och så kommer det nog vara livet ut. :)
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Generellt om hifi