Faspenna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Faspenna

Inläggav LeifB » 2023-01-04 13:35

Jag har äntligen skaffat en faspenna.
Har ni tips på hur man använder en sån?
Hur får man alla apparaterna i samma fas?
Är det bättre att ha de inkopplade i olika uttag?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Faspenna

Inläggav Bill50x » 2023-01-04 14:45

LeifB skrev:Jag har äntligen skaffat en faspenna.

Vill också veta hur man använder faspennan.
Själv har jag ett mycket mer arbetskrävande sätt att få till det. Kopplar ur alla kablar ur apparaterna (utom nätsladden). Ansluter alla apparater till samma grenkontakt. Med en multimeter kollar jag vilken "polaritet" (dvs vända kontakten) som ger lägst spänning mellan chassis/hölje och jord. Därefter kopplar jag in nödvändig utrustning för att få musik (= så få apparater som möjligt) och vänder på hela grenkontaktens anslutning för att lyssna på vad som låter bäst. Därefter kopplar jag in resterande utrustning en-och-en och kollar att den först inkopplade utrustningen (tex cd/förstärkare/högtalare) inte låter sämre - för varje apparat.

Ju färre apparater man har ju enklare blir det, jag ryser vid tanken på inkopplade delningsfilter, separata basförstärkare, EQ's och liknande :-)

Men om ma kunde använda en faspenna för att snabbt få det rätt vore en stor hjälp...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 14:45

LeifB skrev:Jag har äntligen skaffat en faspenna.

Bara lite basfakta först.
En faspenna känner normalt av om det finns spänning, d v s spänning relativt jord där du själv är jorden när du håller i pennan eller skruvmejseln som det brukar vara. " nollan" i eluttaget har maximalt några volt vilket faspennan inte reagerar för. En faspenna består oftast av glimlampa och motstånd.

Det är alltså lätt att konstatera vad som är fas i eluttaget.
I Sverige kan vi ju vända även på jordade stickproppar vilket gör att fas och nolla lätt kan växlas in till apparaten.
I många länder, t.ex Polen, har liknande stickpropp men ett 3:e anslutning "hona" med jord som sitter asymmetriskt och går då inte att vända.
I Sverige är det numer vanligt med en s.k. E/F-hybrid och då kan man nyttja t.ex en "Polsk" förlängningssladd i Sverige.

Det är ju vanligt med ojordade apparatsladdar av typ Europlug (dom platta ojordade) vilket i första hand beror på att apparaterna är dubbelisolerade och i andra hand för att dom är konstruerade för att vara okänsliga för fasväxling.
Nu är det ju så att många apparater kan vara känsliga för växling och det verkar som att det främst är "High End" som ibland drabbas. Dess konstruktörer verkar inte ha riktig koll på vad dom håller på med.
Noterbart är att proffesionell mätutritning numer ofta har Europlug utan något som helst problem med brum etc trots att dynamiken ofta är 10-potenser bättre än hifigrejor.

Att enkelt ta reda på vad som borde vara fas/nolla är ofta inte lätt (d v s när det brummar minst) rent tekniskt. Det går ju inte t.ex med en faspenna.
Det bästa är att lyssna eller mäta brum på utgången. Alltså vända på kontakten och mäta /lyssna. Har man en serie av apparater i signalled blir det mycket testande.

Detta blir ju i sig som att ta Alvedon för tandvärk - har en apparat Europlug eller vilken svensk vaiant som helst skall den hålla specarna oavsett hur stickproppen vänds.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 15:13

Tackar, men jag fattar inte ännu hur man kan vara säker.
Finns det inget lättare sätt var fasen ska vara i kontakten eller sladden så att säga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 15:47

Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 16:00

LeifB skrev:Tackar, men jag fattar inte ännu hur man kan vara säker.
Finns det inget lättare sätt var fasen ska vara i kontakten eller sladden så att säga?

Nä,
Då Europlug och övriga Svenska och förövrigt mång andra länders kontakter är symmetriska finns det inget som specar vad fasen skall hamna. (viktigt! vi pratar om nätanslutningar, inget annat)

Ett exempel:
Ett vanligt klassiskt slutsteg med nättransformar. Nättransformatorn har en primärlindning där fas och nolla är ansluten till vardera ändan på lindningen som är lindad runt en järnkärna. För transformatorn är det ointressant vad som är fas och nolla, även sekundärlindningen som är ansluten till en likriktarbrygga "bryr sig inte om" vad som är fas/nolla. den är ju galvaniskt separerad från primärlindningen.
Nu är vi inne i skalet på apparaten oh då gäller det att konstruera rätt och undvika att fas-ledningar och i viss mån 0-ledningar in till trafon inte kan störa resten av elektronken. Alltså, vi vet inte vad som är ingående fas och nolla och dom ska behandlas lika.
En transfrmator kan också lindas taskigt och då kan kanske en viss "polaritet störa mer, Fast osannolikt.
Senast redigerad av jansch 2023-01-04 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:04

RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan. Jorden är i mitten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 16:06

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan.

Fast du ser antagligen inte hur den är kopplad i transformatorns lindning.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:09

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:

I kontakten till apparaten har vi en fas en nolla och jord. Om man dra ut sladden så ser jag med hjälp av faspennan var fasen är. Antingen höger eller vänster beroende hur jag sätter in i dosan.

Nej det går inte att se. Jag har 2 monosteg så det är viktigt att dom har samma fas iallafall.
Men försteget är svårare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 16:17

Nu får du inte förväxla fas till apparaterna med den fas som skickas ut på utgångarna. De har inte med varandra att göra.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 16:21

RogerGustavsson skrev:Nu får du inte förväxla fas till apparaterna med den fas som skickas ut på utgångarna. De har inte med varandra att göra.

Nej det har inte med dom att göra.
Bara ström in.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 16:49

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:

Nej det går inte att se. Jag har 2 monosteg så det är viktigt att dom har samma fas iallafall.
Men försteget är svårare.

Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.

Men i detta fall är det ju enkelt, dom är säkerligen kopplade intern på samma sätt om det inte är något hembygge. Då kan du ju mäta att t.ex fasen ligger i vänstra stiftet på båda.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 17:35

I alla normalfall är metalliskt hölje kopplat till jord OM apparaten har jordad stickpropp. Annars skall den vara dubbelisolerad innanför skalet.
Man kan dock hitta gamla "burkar" där det är lite "si och så". T.ex gamla gitarrförstärkare.
För att vara lite tydligare: Det finns ett antal klassningar inom eu och dessutom en historik som inte följer dessa klassningar.

Har man jordat hölje kan det finnas en RC-länk mellan signaljord och skyddsjord vilket medför att det kan "sticka till" i handen om man rör vid chassit och OM ej jordat uttag används.

Bortsätt från allt detta - Om det gör stor skillnad (apparaten håller inte sin spec) när man vänder på kontakten är det ett konstruktionfel.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-04 17:43

Har också dubbla monosteg,POA6600A.Orginal matarkabel modell ojordad lampsladd.
Spelar ingen som helst roll hur jag vänder stickkontakten.
Antingen så hör jag för dåligt (vilket jag gör utan hjälpmedel) eller har jag för dåliga grejer,välj själv :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-04 18:38

Det hela är ganska enkelt. Stick i apparatsladdens kontakt i väggen/grendosan och ser till att faspennan lyser när du sticker in den på den sida där bokstaven L (live) är. Om pennan piper i det andra hålet så vänder du kontakten i vägguttaget eller grendosan.

Jag läste inte alla långa inlägg innan jag skrev detta, så någon kanske sa detta redan. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 18:47

goat76 skrev:Det hela är ganska enkelt. Stick i apparatsladdens kontakt i väggen/grendosan och ser till att faspennan lyser när du sticker in den på den sida där bokstaven L (live) är. Om pennan piper i det andra hålet så vänder du kontakten i vägguttaget eller grendosan.

Jag läste inte alla långa inlägg innan jag skrev detta, så någon kanske sa detta redan. :)

Nej du var först. :D
Jag ska testa detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 18:53

Den faspenna jag har sticker man inte i några hål. Det är avståndet från apparaten som provas som ger olika utslag. Jag har valt det som ger störst avstånd innan lampan lyser. Fast jag tor inte jag har testat mina nuvarande prylar alls...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-04 19:00

Jag pratar om kontakthålen i den kontakt som man sticker in i apparaten. L som står för ”Live” ska vara den sida som faspennan indikerar/lyser/piper för. Om inte så bör kontakten i den andra änden, den som sitter i väggen eller grendosan vändas.

A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg
A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg (51.75 KiB) Visad 2406 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 19:02

Aha, mina slutsteg har fasta kablage.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 19:06

goat76 skrev:Jag pratar om kontakthålen i den kontakt som man sticker in i apparaten. L som står för ”Live” ska vara den sida som faspennan indikerar/lyser/piper för. Om inte så bör kontakten i den andra änden, den som sitter i väggen eller grendosan vändas.

A5C664F7-BAD1-477E-82CF-2A1C1BBA35A2.jpeg

+1 :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-04 19:30

Då säger det väl inte så mycket om apparatens uppträdande om bara mäter i sladden?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-04 21:12

Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

För att dra en liten anekdot så kan jag berätta om när jag var i en butik i Vimmerby för att lyssna på högtalare. När vi lyssnat en stund själva så kom butiksinnehavaren in och sa att det var något som lät fel. Han vände då på stickproppen till förstärkaren och konstaterade sedan nöjt att nu lät det som det skulle. Min kompis och jag hörde ingen skillnad, men jag köpte högtalarna. Jag har inte lagt någon energi på detta hemma, men jag har en faspenna.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-04 21:21

Mirage skrev:Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

För att dra en liten anekdot så kan jag berätta om när jag var i en butik i Vimmerby för att lyssna på högtalare. När vi lyssnat en stund själva så kom butiksinnehavaren in och sa att det var något som lät fel. Han vände då på stickproppen till förstärkaren och konstaterade sedan nöjt att nu lät det som det skulle. Min kompis och jag hörde ingen skillnad, men jag köpte högtalarna. Jag har inte lagt någon energi på detta hemma, men jag har en faspenna.

Testa vettja. Kostar inget. :P

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-04 21:27

Jag tycker att jag mår bäst när lampan lyser och med pennan i höger
hand. Någon som provat med två pennor?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-04 21:33

E skrev:Jag tycker att jag mår bäst när lampan lyser och med pennan i höger
hand. Någon som provat med två pennor?

Nej, men det kändes inte alls bra när jag stack in ett gem i "L".
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 22:22

Mirage skrev:Jag läste nån stans nån gång att om man har en nätbrunn där en sån där kontakt som visas ovan passar (IEC 13/14) så kan det vara olika hur stiften är kopplade till transformatorn. Det skulle även vara så att i apparater från USA är de vanligtvis kopplade tvärtom mot apparater från andra länder. Jag vet inte om detta är sant, förmodligen behöver man lyfta på locket och reda ut hur det är kopplat om man vill får ordning på det här.

Det är inte ovanligt att toroidtransformatorer har likadan färg på primärlindningens kablar. Då vet inte ens apparattillverkaren hur den är kopplad till L och N i nätbrunnen!
Fast spelar det nån roll.....åtminstone tycker transformatortillverkaren att det är skit samma.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-01-04 22:28

jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:
Bortsätt från allt detta - Om det gör stor skillnad (apparaten håller inte sin spec) när man vänder på kontakten är det ett konstruktionfel.

Utdrag från vad som blir en inbäddat boktips
med det mesta inklusive EMC undantagsregel:

"Box 9 Strange solutions from blind search
Even simple evolutionary search processes sometimes produce highly unexpected results, solutions that satisfy a formal user-defined criterion in a very different way than the user expected or intended.

The field of evolvable hardware offers many illustrations of this phenomenon. In this field, an evolutionary algorithm searches the space of hardware designs, testing the fitness of each design by instantiating it physically on a rapidly reconfigurable array or motherboard. The evolved designs often show remarkable economy. For instance, one search discovered a frequency discrimination circuit that functioned without a clock—a component normally considered necessary for this function. The researchers estimated that the evolved circuit was between one and two orders of magnitude smaller than what a human engineer would have required for the task. The circuit exploited the physical properties of its components in unorthodox ways; some active, necessary components were not even connected to the input or output pins! These components instead participated via what would normally be considered nuisance side effects, such as electromagnetic coupling or power-supply loading.

Another search process, tasked with creating an oscillator, was deprived of a seemingly even more indispensible component, the capacitor. When the algorithm presented its successful solution, the researchers examined it and at first concluded that it “should not work.” Upon more careful examination, they discovered that the algorithm had, MacGyver-like, reconfigured its sensor-less motherboard into a makeshift radio receiver, using the printed circuit board tracks as an aerial to pick up signals generated by personal computers that happened to be situated nearby in the laboratory. The circuit amplified this signal to produce the desired oscillating output.16

In other experiments, evolutionary algorithms designed circuits that sensed whether the motherboard was being monitored with an oscilloscope or whether a soldering iron was connected to the lab’s common power supply. These examples illustrate how an open-ended search process can repurpose the materials accessible to it in order to devise completely unexpected sensory capabilities, by means that conventional human design-thinking is poorly equipped to exploit or even account for in retrospect.

The tendency for evolutionary search to “cheat” or find counterintuitive ways of achieving a given end is on display in nature too, though it is perhaps less obvious to us there because of our already being somewhat familiar with the look and feel of biology, and thus being prone to regarding the actual outcomes of natural evolutionary processes as normal—even if we would not have expected them ex ante. But it is possible to set up experiments in artificial selection where one can see the evolutionary process in action outside its familiar context. In such experiments, researchers can create conditions that rarely obtain in nature, and observe the results."

Från Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies Reprint Edition
by Nick Bostrom (Author)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-04 22:33

jansch skrev:

Det är inte ovanligt att toroidtransformatorer har likadan färg på primärlindningens kablar. Då vet inte ens apparattillverkaren hur den är kopplad till L och N i nätbrunnen!
Fast spelar det nån roll.....åtminstone tycker transformatortillverkaren att det är skit samma.

Nej, jag hörde ingen skillnad i butiken och tror inte jag skulle göra det hemma heller.

För den som vill testa själv så kan det vara intressant att veta att det inte är så lätt att veta om man kopplat ”rätt”, även om man har en faspenna. Det enda säkra är väl att lyssna vilket som låter bäst!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-04 22:56

ChristianAndersson skrev:
jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:

Utdrag från vad som blir en inbäddat boktips
med det mesta inklusive EMC undantagsregel:

"Box 9 Strange solutions from blind search
Even simple evolutionary search processes sometimes produce highly unexpected results, solutions that satisfy a formal user-defined criterion in a very different way than the user expected or intended.

The field of evolvable hardware offers many illustrations of this phenomenon. In this field, an evolutionary algorithm searches the space of hardware designs, testing the fitness of each design by instantiating it physically on a rapidly reconfigurable array or motherboard. The evolved designs often show remarkable economy. For instance, one search discovered a frequency discrimination circuit that functioned without a clock—a component normally considered necessary for this function. The researchers estimated that the evolved circuit was between one and two orders of magnitude smaller than what a human engineer would have required for the task. The circuit exploited the physical properties of its components in unorthodox ways; some active, necessary components were not even connected to the input or output pins! These components instead participated via what would normally be considered nuisance side effects, such as electromagnetic coupling or power-supply loading.

Another search process, tasked with creating an oscillator, was deprived of a seemingly even more indispensible component, the capacitor. When the algorithm presented its successful solution, the researchers examined it and at first concluded that it “should not work.” Upon more careful examination, they discovered that the algorithm had, MacGyver-like, reconfigured its sensor-less motherboard into a makeshift radio receiver, using the printed circuit board tracks as an aerial to pick up signals generated by personal computers that happened to be situated nearby in the laboratory. The circuit amplified this signal to produce the desired oscillating output.16

In other experiments, evolutionary algorithms designed circuits that sensed whether the motherboard was being monitored with an oscilloscope or whether a soldering iron was connected to the lab’s common power supply. These examples illustrate how an open-ended search process can repurpose the materials accessible to it in order to devise completely unexpected sensory capabilities, by means that conventional human design-thinking is poorly equipped to exploit or even account for in retrospect.

The tendency for evolutionary search to “cheat” or find counterintuitive ways of achieving a given end is on display in nature too, though it is perhaps less obvious to us there because of our already being somewhat familiar with the look and feel of biology, and thus being prone to regarding the actual outcomes of natural evolutionary processes as normal—even if we would not have expected them ex ante. But it is possible to set up experiments in artificial selection where one can see the evolutionary process in action outside its familiar context. In such experiments, researchers can create conditions that rarely obtain in nature, and observe the results."

Från Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies Reprint Edition
by Nick Bostrom (Author)

Jag antar att du med inlägget vill påpeka att "Allt kan hända".

Vilket undantag i EMC-direktivet påverkar hifi-utrustning?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-01-04 23:26

Shatterer of words

Nästa

Återgå till Generellt om hifi