Hjalmar_Branting skrev:Antingen så hör jag för dåligt (vilket jag gör utan hjälpmedel) eller har jag för dåliga grejer,välj själv
Jag röstar på för dåliga grejer. Ge till mig istället och skaffa något bättre.

Moderator: Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Antingen så hör jag för dåligt (vilket jag gör utan hjälpmedel) eller har jag för dåliga grejer,välj själv
gflar skrev:Primare är ju en tillverkare som i sina instruktioner ofta säger att ”live” ska vara till vänster (när du tittar in i nätbrunnen bakifrån)
Vet inte om det har någon betydelse, men kanske är de konsekventa med den interna ledningsdragningen?
ChristianAndersson skrev:OT var mitt inlägg,
EMC är mångfasetterat https://kth.instructure.com/courses/657/files/105753/download?download_frd=1
MichaelG skrev:Jag har kanske läst slarvigt, men uppfattade inte att du fått något bra svar. Så här har jag gjort:
1. Koppla ur alla apparater ur nätet och från varann.
2. För pennan mot väggurtaget för att avgöra vilken sida som är fas (=pennan lyser). Markera denna sida.
2. Koppla in valfri apparat till nätet, sätt på apparaten och för faspennan långsamt mot densamma till dess den börjar lysa (finns säkert andra varianter med ljud, etc).
3. Notera hur långt ifrån apparaten pennan var när den börjar lysa. Vänd på nätkontakten och upprepa proceduren.
4. Markera det läge på kontakten där pennan börjar lysa så nära apparaten som möjligt. Ofta är det ganska tydligt att ett läge är "bättre" än det andra. När de är mycket lika (dvs svårt att avgöra vilket som är närmast) är min erfarenhet att det inte heller spelar någon roll.
5. Koppla bort apparaten från nätet och koppla in nästa apparat och upprepa proceduren. Glöm inte att markera vilket läge där du kan föra pennan närmast apparaten innan den börjar lysa.
6. När du gjort alla apparater så vet du - och har markerat - vad som är fas i väggurtaget och hur respektive kontakt ska vara vänd för att ge minsta utslag med pennan. Några apparater är inte markerade för att det inte spelade någon roll hur kontakten var vänd.
7. Koppla sedan ihop allt igen och gör alla kopplingar till nätet utifrån vad som gett minst utslag med pennan.
RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.
jansch skrev:Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.
Jag har mätt över 100 volt i höljet på några apparater men jag gissar att det är ganska låg ström då jag bara känner en vibration under fingret när jag drar det mot metallen.
Bill50x skrev:jansch skrev:Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.
Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".
/ B
Harryup skrev:Man kan köpa en grunka som kan visa riktning på alla kontakter även ifrån lampor, element, ojordade apparater. Det kan bli lika men i regel är en sida "bättre" än den andra.
https://audioconcept.se/produkt/oehlbach-phaser/
Morello skrev:Bill50x skrev:Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".jansch skrev:Nej, det finns ingen grund till att dom behöver samma fasanslutning till elnätet.
Det där är nonsens av två anledningar:
1. I slutsteg har man med få undantag helvågslikriktning, vilket medför att ripplet får en frekvens om 100 Hz - monostegen kommer alltså ha ripplet i fas
2. Huruvida ripplet i monostegen är i eller ur fas saknar förstås relevans. (Varför skulle det vara relevant?)
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Arbetade några år på Xelex i Stockholm och trots att dom gjorde några förstärkare för audiobruk var det mest industrielektronik de producerade. En av konstruktörerna var en förnuftig man med alla fötter på jorden och han fnyste åt alla som tyckte att man behövde lyssna på en förstärkare, det räckte med att mäta den. MEN, just när det gällde att vända kontakten rätt i eluttaget menade han att det kunde ha betydelse, där gällde det att få alla apparater att "spela i takt". Jag hängde inte helt med i resonemanget men såvitt jag förstod handlade det om att apparaterna (som) drevs med växelström och att transformatorerna i de anslutna apparaterna (detta var före de switchade nätdelarnas intåg) skulle vara synkade med avseende på 50 Hz-växlingen. Så om man då har två monosteg är det absolut lämpligt att dessa ligger "i fas".
Det där är nonsens av två anledningar:
1. I slutsteg har man med få undantag helvågslikriktning, vilket medför att ripplet får en frekvens om 100 Hz - monostegen kommer alltså ha ripplet i fas
2. Huruvida ripplet i monostegen är i eller ur fas saknar förstås relevans. (Varför skulle det vara relevant?)
Nonsens eller ej, jag uppfattade denne konstruktör som en mycket vederhäftig person och som var mycket kritisk mot allsköns "hifi-pladder". Så när han för en gångs skull höll med lyssnade jag extra noggrant. Min återgivning av hans synpunkt kan mycket väl vara felaktigt återgivning, det var ju från en tid när du knappt fanns
Oavsett, jag har vid tider när jag orkat vara extra seriös kämpat med fasen på strömförsörjningen och trott mig höra förbättringar i vissa lägen. Men så länge man lyssnar på Spotify, CD och annat digitalt krafs spelar det nog inte så stor roll - hahaha!
/ B
I-or skrev:Med rimligt kompetent konstruerad elektronik är hörbarheten definitivt lika med noll. Jag gjorde för många år sedan ganska ingående lyssningstest angående detta och dessutom räcker det oftast med en snabb titt på mätdata för att konstatera att det måste vara så.
Morello skrev:I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.
Solveit skrev:Morello skrev:I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.
Precis det problemet hade jag med brum som jag inte förstod till min SMPS, inbyggd, mätte och såg att fasen gick in på uppmärkta nollan.
Vände på kontakten och brummet försvann.
Har också en trafo 15-0-15V som delar på 230V inspänningen så kan ha varit den som var med och spökade också.
Har "star ground" med 10 ohms motstånd till höljet.
Solveit skrev:Solveit skrev:Morello skrev:I ljudbilden föreligger absolut inte några skillnader; excessivt läckage mellan fas/nolla samt skyddsjord/chassie kan i förekommande fall orsaka högre störnivå/brum.
E skrev:Störnivå är väl bara ett problem för ljudöverkänsliga människor med
diverse diagnoser.
Mvh E*
Solveit skrev:E skrev:Störnivå är väl bara ett problem för ljudöverkänsliga människor med
diverse diagnoser.
Mvh E*
50Hz brum vill inte jag ha i mina högtalare ivarjefall...
E skrev:Störnivå är väl bara ett problem för ljudöverkänsliga människor med
diverse diagnoser.
E skrev:Så du menar att det inte kan vara kontraproduktivt att göra sig av med
störkällor om man är "ljudöverkänslig"?![]()
Mvh E*
jansch skrev:Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.
D v s att "bita i det sura åpplet".
Vi är extremt "duktiga" på att försvara våra beslut.
Bill50x skrev:jansch skrev:Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.
D v s att "bita i det sura åpplet".
Vi är extremt "duktiga" på att försvara våra beslut.
Nu är det inte så mycket elektronik inblandat när man vänder en kontakt.
/ B
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 14 gäster