Man måste för att egentligen förstå diskutera i grunden rumsakustiska problem.
Primärt är jag inte motståndare till digital signalbehandling. Men..
Schroeder frekvensen definierar övergången mellan olika typer av rumsakustiska problem. schröderfrekvensen är också olika för olika rum och kan till med vara påverkningsbart. Det finns mera traditionella sätt att hantera de speciella rumsakustiska problem som kan exempelvis uppstå under denna brytpunkt som fått namnet Schröderfrekvensen.
Konsekvenserna totalt blir också säkerligen annorlunda med olika metoder för att angripa olika sorters rumsproblem.
Nedan en graf som exemplifierar Schröderfrekvensen:

Man kan här se att brytpunkten är runt 300 hz. Under denna punkt uppstår det rumsproblem bestående av en kombination mellan rummets olika mått, våglängdernas längd, ytmaterialens egenskaper, högtalarnas placering samt var i rummet man mäter. Beroende på rummets mått blir det både förstärkningar och utsläckningar. Hur själva problemet exakt gestaltas beror ju på var du mäter exempelvis i lyssningspositionen.
Nu är det ju också så att man vanligtvis tänker sig detta i ett rektangulärt rum. Väggarnas egenskaper är också helt avgörande. Men stegvis har jag förstått bättre hur jag kan påverka dessa rumsmodala problem utan att tillgripa digitala metoder. De digitala metoderna är ju i förhållande till min ålder en sen sak.
”Mitt” nya vardagsrum rum är inte ett klassiskt rektangulärt rum. Jag tar exempelvis grovt uppskattat längdmåttet i meter som exempel.
12,4 (glas), 12,3 (glas), 12 (betong), 11,4 (köksskåp), 8 (enkelgips). Enkelgipsen är uppdelad i två delar varav 2,4 x 0,6 kommer få en ribbpanel med lite dämp. Svanåvingar har jag (tyvärr) avstått från. Gardiner är tillåten metod.
Klart är att möbler finns. I tidigare lägenhet slöt jag soffan mot golvet på dess framkant. Det ligger också masonit under sittkuddarna. Om jag behöver göra denna (impopulära) åtgärden här för att öka diffusionen har jag inte utrett. Förvaring av vinylskivor har stor dämpande effekt.
Överhuvudtaget är allt på en tidig nivå och har inte heller ambitionen att bli ”perfekt”. Det är andra hänsyn. Jag har dock satt upp en ribbpanel och ordnat upp bland överflödet av sladdar och dosor. Nu mera arbetat med någon dold elförsörjning.
Bara lite reflektioner.