Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hjalmar_Branting skrev:Idag kom det nya absorbenter,direkt från Skillingaryd.Färdiga absorbenter i påsar,världsklass.
Dags att börja montera ihop de svarta OA52orna,innanmätet från de vita OA52.1 jag fyndade tidigare i höstas ska få ta plats.
Något som har stört mig är att baffeln är så dassig jämfört med resten.
Passade på att slipa ner och måla.Först lite grundfärg sen en lämplig svart kulör som jag ändå hade stående i sprayburkshyllan.
Klart bättre om jag själv får säga.
Fortsättning följer imorgon.
Ted_B skrev:Nya dekaler skulle jag också behöva.
Är det någon som har så det går att kopiera så vore det suveränt.
Hjalmar_Branting skrev:Dekalerna var slut hos Larsen,tyvärr.
Om någon har oklistrade så kan jag ordna nya kopior av god kvalité.
En barndomskompis har screen&Reklam företag,de scannar av etiketten och skriver ut nya.
Hjalmar_Branting skrev:...
Är inte peerless diskanten bättre än så här kan man undra?De verkade lida av ojämn kvalité,hur ter det sig när de är dåliga?
För ca 1000kr totalt kan man uppgradera till likadan Scanspeak-diskant som i LE,det blir ju ett riktigt lyft.
Den rekomendationen kommer nästa ägare av .1 få.
Orfeus76 skrev:Oj, vad fint!
Om dekaler, själv det ju till 70-tals serien på Tradera.
Han kanske också kan göra dessa?
Kermit116 skrev:Hjalmar_Branting skrev:...
Är inte peerless diskanten bättre än så här kan man undra?De verkade lida av ojämn kvalité,hur ter det sig när de är dåliga?
För ca 1000kr totalt kan man uppgradera till likadan Scanspeak-diskant som i LE,det blir ju ett riktigt lyft.
Den rekomendationen kommer nästa ägare av .1 få.
1
Min erfarenhet efter att ha snyggat till och rivit runt i några olika OA-50 Gen1, som har samma diskant, är att statusen på Peerless 115DT26 så här 40+ år efter tillverkning kan variera högst betänkligt. Begagnade, som kanske är bättre, kostar säkert inte mer än 150-200sek/element, hifikits nytillverkade ersättare kostar 395sek styck.
2
Att sätta in ScanSpeak D2608 är nog ett mycket gott råd som Grafpro på http://www.carlssonkult.se starkt rekommenderar för 52.1. Kräver en filteranpassning.
Kermit116 skrev:...
2
Att sätta in ScanSpeak D2608 är nog ett mycket gott råd som Grafpro på http://www.carlssonkult.se starkt rekommenderar för 52.1. Kräver en filteranpassning.
STDI skrev:Kermit116 skrev:...
2
Njaa, visst anser han att OA52.LE har en mycket fin diskant, dvs SS D2608. Men han har inte skrivit något om den diskanten tillsammans med SS8542 eller filter därtill. Eller har jag missat något? Jag är inte säker på att man kan/ska göra ett par "OA52.LE" med SS8542.
Däremot skriver Grafpro:
"Slutligen ett tips till den som har ett par OA-52 original och har svårt att bestämma sig, och kanske vill hålla en begränsad budget: Det ursprungliga baselementet SS8542 är inte dåligt även om kvaliteten var ojämn, de exemplar som suttit i OA-52 är noga kontrollerade och utvalda. Att kanta om ett par sådana är betydligt billigare än att köpa nya SS8545. Behåll dem och byt diskantelementen mot ScanSpeak D2606, samt modifiera det befintliga filtret!". Alltså SS D2606.
avr7000 skrev:STDI skrev:Kermit116 skrev:...
2
Njaa, visst anser han att OA52.LE har en mycket fin diskant, dvs SS D2608. Men han har inte skrivit något om den diskanten tillsammans med SS8542 eller filter därtill. Eller har jag missat något? Jag är inte säker på att man kan/ska göra ett par "OA52.LE" med SS8542.
Däremot skriver Grafpro:
"Slutligen ett tips till den som har ett par OA-52 original och har svårt att bestämma sig, och kanske vill hålla en begränsad budget: Det ursprungliga baselementet SS8542 är inte dåligt även om kvaliteten var ojämn, de exemplar som suttit i OA-52 är noga kontrollerade och utvalda. Att kanta om ett par sådana är betydligt billigare än att köpa nya SS8545. Behåll dem och byt diskantelementen mot ScanSpeak D2606, samt modifiera det befintliga filtret!". Alltså SS D2606.
Dvs ett par OA52.3 men med orginal 18W/8545 bas.
Hjalmar_Branting skrev:Min ovetenskapliga mätning längre upp i tråden tolkar jag som att det inte är kioskvältarskillnad,utan 8542 omkantade med troligtvis "fel" kant och 8545 följer varandra ganska bra.Tycker man att skillanden motiverar merkostnaden så visst men är man nöjd med botten och mellanreg så är byte till D2606 och lite filterkomp för ca 1000kr totalt absolut mest pang per krona.
Och troligtvis är det så det kommer att bli.
Hjalmar_Branting skrev:Förra ägaren av 8542 hade köpt dessa omkantade av någon på Carlsson Planet,det kanske innebär att de är omkantade med "rätt" kant?Svårt att säga med säkerhet.För mig personligen är det inte avgörande då dem låter väldigt snarlikt 8545 i mina LE.
När jag läser igenom inläggen så ser jag ett skrivfel av mig,1000kr kostar uppgradering till Scanspeak D2606 dvs som AVR påpekar OA52.3 diskanten,LE diskanten D2608 kostar dubbelt upp och kräver nog mer filtermeck.
STDI har ev Vifa diskanter på sitt beg-lager,kan luta åt en Vifa uppgradering om det stämmer.
Fortsättning följer.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: danfra och 28 gäster