Faspenna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Faspenna

Inläggav goat76 » 2023-01-10 20:51

jansch skrev:
Bill50x skrev:
jansch skrev:Att köpa/satsa på elektronik som efteråt visar sig vara en undermålig produkt är inte lätt att acceptera för självkänslan.
D v s att "bita i det sura åpplet".
Vi är extremt "duktiga" på att försvara våra beslut.

Nu är det inte så mycket elektronik inblandat när man vänder en kontakt.

/ B

Va?
Det är ju det i ändan som brummar, inte sladden.

Har du fjärtat Jansch? :D

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-10 22:07

goat76 skrev:
jansch skrev:
Bill50x skrev:Nu är det inte så mycket elektronik inblandat när man vänder en kontakt.

/ B

Va?
Det är ju det i ändan som brummar, inte sladden.

Har du fjärtat Jansch? :D

Den som ändå kunde det......efter en stor portion med spagetti o köttfärssås som middag....

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-10 22:39

Kan ljudupplevelsen spela ett spratt.
Placebo..
Har ni råkat ut för de?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-01-12 15:44

Jag har jagat brum och störningar hemma i höst, det har visat sig vara min dator dom dels skickar tillbaka störningar på nätet samt via HDMI till receiver.
Från receivern så går denna störning sedan till stereon via main out till försteget...
Men en till märklig parameter är att ju längre bort datorn befinner sig (rent fysiskt) från försteget, ju mindre störningar (surr) får jag i högtalarna.

Lösningen för mig har varit:

1: Se till att datorn är 2m bort från övrig elektronik, detta var den stora skillnaden.
2: Ha en optisk HDMI kabel mellan dator och receiver, detta minskade kvarvarande störning ganska mycket.
3: sätta övrig elektronik i en strömlöst med inbyggt filter för DC, detta minskade brum från transformatorer i slutstegen.

Att vända kontakter hos mig hade absolut 0 inverkan, men jag har upplevt problem tidigare i livet som har löst sig genom att vända kontakter....
Men inte denna gång :)

Nu är bakgrundsbruset mycket lågt, man måste lägga örat mot diskanten för att kunna förnimma det alls.
Så jag är nöjd :)
Senast redigerad av DVD-ai 2023-01-12 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-12 16:16

DVD-ai skrev:Jag har jagat brum och störningar hemma i höst, det har visat sig vara min dator dom dels skickar tillbaka störningar på nätet samt via HDMI till receiver.
Från receivern så går denna störning sedan till stereon via main out till försteget...
Men en till märklig parameter är att ju längre bort datorn befinner sig (rent fysiskt) från försteget, ju mindre störningar (surr) får jag i högtalarna.

Lösningen för mig har varit:

1: Se till att datorn är 2m bort från övrig elektronik, detta var den stora skillnaden.
2: Ha en optisk HDMI kabel mellan dator och receiver, detta minskade kvarvarande störning ganska mycket.
3: sätta övrig elektronik i en strömlöst med inbyggt filter för DC, detta minskade brum från transformatorer i slutstegen.

Att vända kontakter hos mig hade absolut 0 inverkan, men jag har upplevt problem tidigare i livet som har löst sig genom att vända kontakter....
Men inte denna gång :)

Nu är bakgrundsbruset mycket lågt, man måste lägga örat mot diskanten för att kunna förnimma det alls.
Så jag är nöjd :)

Detta löste

Jag ska starta en tråd om detta som du skriver om DVD-a då jag råkat ut för grej som jag inte gjort hemskt många år, så jag mins ej när det var sist. Men jag har fattat att mycket grejer kan ställa till det rejält och jag tror att man får inte tumma för mycket på kvalite helt enkelt när det gäller vissa grejer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-13 09:31

FBK
Kul on du vill starta en tråd om ämnet.
Man lär sig alltid något nytt.
Fas och ström relaterat. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-13 12:29

LeifB skrev:FBK

Det handlar om pipande ljud ur högtalarna när du inte spelar musik och brum dvs. sådant Det där med strömmen är ett mindre problem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-13 16:53

FBK skrev:
LeifB skrev:FBK

Det handlar om pipande ljud ur högtalarna när du inte spelar musik och brum dvs. sådant Det där med strömmen är ett mindre problem.

Har apparaten tinnitus ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-01-15 00:46

Gryphon gör det enkelt att få rätt fas då den är utmärkt (L) på förstärkaren (se bild) Bara att kolla med faspennan att fasen är uppe till vänster när man tittar in i IEC-kontakten som ett V.
Bilagor
05E42D61-8217-46B6-8B35-388031B03438.jpeg
05E42D61-8217-46B6-8B35-388031B03438.jpeg (100.73 KiB) Visad 1731 gånger
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2023-01-22 10:44

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Vägguttaget har sin fas, den kan vi lämna därhän. Hur apparaten som vi ansluter till vägguttaget gör med fasen internt är vi ute efter. Många apparater har en högre utstrålning från höljet i ena läget för kontakten på sladden. Då brukar man vilja ha det läget som ger minst utstrålning. Vet att det har uppmätts nära nog nätspänning i någon förstärkares hölje relativt jord. Tror det var ett slutsteg från Counterpoint.

Jag har mätt över 100 volt i höljet på några apparater men jag gissar att det är ganska låg ström då jag bara känner en vibration under fingret när jag drar det mot metallen.

/ B

Så blir det om jordanslutning saknas. Med flit för att undvika jordslingor, eller vägguttaget är inte jordat.

Tycker hela den här diskussionen är märklig. Om det spelar roll hur man vänder sin kontakt så skulle inte jag använda apparaten. Det lär finnas allvarliga konstruktionsproblem.

Roligt experiment: koppla in en dator, inte laptop, till ett ojordat uttag och ställ det bredvid ett vattenburet element. Sätt er, utan byxor, på en stol. Tryck ett ben mot datorchassit och ett mot elementet. Garanterat roligt - not... Gör inte det...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-22 21:02

LeifB skrev:Jag har äntligen skaffat en faspenna.
Har ni tips på hur man använder en sån?
Hur får man alla apparaterna i samma fas?
Är det bättre att ha de inkopplade i olika uttag?

Till mina senaste köp från Primare en DD15 och I25 Prisma följde det med faspenna.
I manualerna beskrivs hur fasen det skall kopplas och detekteras. 8)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2023-01-23 14:28

Oehlbach fasttestare (finns på Svalander) är absolut säkrast för att kolla hur apparaten ska kopplas. Den kompletterar man med en (lyckligtvis betydligt billigare) vägguttagsprovare från Jula, så man vet vilket hål man ska stoppa fasstiftet i. Denna vägguttagsprovare visar inte bara fasen utan även om jorden är rätt kopplad. Tack vare den upptäckte jag att elektrikern hade slarvat med jordledningen i min lägenhet, så en sådan borde alla ha. Oehlbach fasttestare är däremot kanske lite mer av nördinstrument, men om man vill bli poppis kan man ta med den hem till bekanta och lära dem att koppla rätt...

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-23 18:03

olaume skrev:

Oehlbach fasttestare (finns på Svalander) är absolut säkrast för att kolla hur apparaten ska kopplas. Den kompletterar man med en (lyckligtvis betydligt billigare) vägguttagsprovare från Jula, så man vet vilket hål man ska stoppa fasstiftet i. Denna vägguttagsprovare visar inte bara fasen utan även om jorden är rätt kopplad. Tack vare den upptäckte jag att elektrikern hade slarvat med jordledningen i min lägenhet, så en sådan borde alla ha. Oehlbach fasttestare är däremot kanske lite mer av nördinstrument, men om man vill bli poppis kan man ta med den hem till bekanta och lära dem att koppla rätt...

Vad gör en Oehlbach fastestare som inte en testmejsel från Jula för 19:90 gör? Går det att skruva i en spårskruv med Oelbach:en?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-23 18:37

Är det en sådan här som åsyftas?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/

Om det sedan är de anslutna apparaternas som ska testas för t.ex. minsta utstrålning ger inte den där vägguttagsprovaren svar. Då ska det till en faspenna för beröringsfri avkänning. Jag använder en oftast för att leta trasiga säkringar. Ett exempel på faspenna:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-008167/

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-08-03 02:35

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-013738/

Fungerar en sådan?

Jag har jordade uttag hemma, går det att testa rätt fas på apparaterna ändå?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-03 11:47

Min faspenna är av den här typen, den indikerar spänning en bra bit ut från källan. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... gK9hvD_BwE

Den du visar verkar vara av samma typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-08-03 14:25

Goldfinger skrev:Min faspenna är av den här typen, den indikerar spänning en bra bit ut från källan. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... gK9hvD_BwE

Den du visar verkar vara av samma typ.

Topp! :D

Får kanske bli ett sommarnöje att gå igenom maskinparken.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-04 13:20

RogerGustavsson skrev:Är det en sådan här som åsyftas?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/

Om det sedan är de anslutna apparaternas som ska testas för t.ex. minsta utstrålning ger inte den där vägguttagsprovaren svar. Då ska det till en faspenna för beröringsfri avkänning. Jag använder en oftast för att leta trasiga säkringar. Ett exempel på faspenna:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... na-008167/

Alltså nej, Öhlbachen indikerar även för apparater utan jord och visar utan att man behöver koppla isär apparater för att mäta vilket läge som är ganska bäst (eftersom ibland spelar det ingen roll).
Så med Öhlbachen kan man testa en ledlampa för att se hur den borde vara inkopplad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-08-05 18:06

Vad skulle Öhlbachen göra som man inte kan göra med en multimeter och faspenna menar ni?
En bra faspenna används främst för att identifiera var en kabel går i en vägg (som man inte ser, men som man kan mätas sig till) och för att kolla att en brytare verkligen bryter fasen och inte nollan.
Helst ska en brytare bryta både fas OCH nolla.

Jag sommarjobbade på gymnasiet som elektriker och fick lära mig hur man kopplar inkommande till elmätare/elcentral och hur man ansluter 3-fas och enfas-laster i en byggnad.
Även installerat värmeväxlare, redan på 80-talet - det du exmag :mrgreen:
En utbildad "riktig" elektriker kollade allt jag gjorde, och återkopplade förbättringar. Nyttigt.

Tack vare det upptäckte jag ett felkopplat elsystem i det nybyggda radhuset 10 år senare. Köptes nyckelfärdigt.
Fattade misstankar då jag öppnade elcentralen, som sedan bekräftades med mätningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-10 15:17

Öhlbachen mäter på apparaten vilken del av nätdelen som är lämpligt att koppla till fas och nolla. Sverige tillhör ju en minoritet av länder där man enkelt kan vända en stickkontakt. Om det är hörbart eller inte beror ju på om det faktiskt är hörbart just där och då.
Men skall man vända apparater som är kopplade i kedjor så är det ju inte givet att man kopplar alla på en visst sätt. Faspennan ser jag mera som att man kan identifiera vilken sida fasen verkligen är kopplad till i vägguttaget. Och förstås ha koll på om det är el i sladden eller inte.
Har för mig att det är tyska Audio som redovisar i alla tester vilken sidan som leverantören rekommenderar att man kopplar till fas och det skiljer faktiskt på rekommendationerna. Har ibland hört skillnad, ibland inte. Numera litar jag på en grunka motsvarande Öhlbachen och nöjer mig med det.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-10 16:55

Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite
jobbigt å byta kablar när ja testade.
De kittla som faan när ja gjorde fel.
De visa sej att ja hade 125V mellan chassina när de va felfasat.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-08-22 12:44

Imperial-Blomman skrev:Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite

Otroligt..
Något måste vara fel!

Jag har testat faspenna.
När den lyser längre ifrån apparaten då är det fel fas. Det är enkelt att komma fram till när den har rätt fas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-22 13:05

Imperial-Blomman skrev:Ett gammalt försteg m slutsteg ja hade för länge sedan tyckte ja va lite

Vill minnas att LTS mätte upp något liknande på ett amerikanskt slutsteg.

https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 2/#page=29

Föregående

Återgå till Generellt om hifi