Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.
Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Distorsion är väl mångas beskymmer för audiofiler. Då kan den vara mindre störande med en rörförstärkare.
FBK skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.
Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Distorsion är väl mångas beskymmer för audiofiler. Då kan den vara mindre störande med en rörförstärkare.
Det där om att rörstärkare ska vara just för (riktiga) audiofiler har jag också tvivlat på...Mest flum va...? Sedan kan det ju också vara så att hifikg har snöat in på rörhäckar pga. dist i sina gamla högtalare.... de där diskanterna borde nog bytas ut... Borde kanske ta med mina och göra ett testbyte när man besöker Hallsta...
avr7000 skrev:Nej....
Skall du lägga så mycket pengar som 50000 kr (nytt) får du istället för mystiska rör en t ex fantastiskt bra transistorbaserad produkt som Rotel Michi X3.
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-michi-x3
Låter riktigt riktigt bra!
Har en grym DAC,
Har en riktigt bra Riaa...
Tillräckligt med effekt för vilken högtalare som helst i din lägenhet...
hifikg skrev:FBK skrev:LeifB skrev:Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Det där om att rörstärkare ska vara just för (riktiga) audiofiler har jag också tvivlat på...Mest flum va...? Sedan kan det ju också vara så att hifikg har snöat in på rörhäckar pga. dist i sina gamla högtalare.... de där diskanterna borde nog bytas ut... Borde kanske ta med mina och göra ett testbyte när man besöker Hallsta...
Till du kommer har jag nog slutat med rör och börjat med Transparent och kabellyftare. Har börjat titta lite på en Upscaler, nu är det voodoo på riktigt. Du kan aldrig ana vad jag testade i helgen, men det kanske jag skriver om i min tråd, den här handlar om rör. Rör är vackrare än transistorer, förutsatt att man inte gömmer dem och sätter ett fult lock över dem. En vacker dag skaffar jag korta högtalarkablar och sätter rörhäcken rakt framför mig när jag lyssnar. Ja, kanske hela riggen. Altarstereons återkomst.
LeifB skrev:Rören lyser så fint i mörkret.
Många kan bli förälskade för mindre.
Halva njutningen är utseendet.
Eller?
hifikg skrev:Jag tror att rören avsöndrar en gas som förhöjer njutningen...
Kermit116 skrev:hifikg skrev:Jag tror att rören avsöndrar en gas som förhöjer njutningen...
Det är som jag misstänkt de senaste månaderna; något fuffens pågår däruppe i Hallsta. Kan vi vara övertygade om att det är från elektronrören som gasen kommer?
MoonMartin skrev:Eller sno ihop Nelson Pass andratonsgenerator eller sätt en rörtrafo på halvledarslutsteget, eftersom en del säger att det fina med triod är andratonsdisten, medan andra säger att trafon är 80 % av "rörljudet"...
Det kanske t o m går att DSP:a triod i den digitala domänen.
peterh skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.
Om det inte var för allt pyssel med rörbyten, inställning av bias och mjukstart med seriekopplade glödlampor skulle jag gärna spela på/med rör. Förrförra gången på HEM lyssnade jag tex på kombinationen Audio Research och Sonus Faber vilket lät underbart musikaliskt. Tidiga krångliga Zappa-skivor brukar vara en bra värdemätare, låter det kaotiskt/oförståeligt är det sämre källa/elektronik. Oavsett uppmätt dist och frekvensgång.
/ B
Med rätt grejor ( och rätt förståelse) är det inga problem med rörbyten bias och den eviga diskussionen om mjukstart.
Sätt på och lyssna, stäng av när du slutar. Det är allt. Precis som med halvledare.
RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.
RJohan skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.
Jodå, nog är det så.
Ja, och så elgitarrister. Men där är det disten man är ute efter! Gammaldags, bluesig dist med överstyrt slutsteg, 'modern' heavy metal dito med överstyrt försteg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster