Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Halva våglängden på 700 Hz är 24 cm. Har du högtalarna strax ovanför något bord?
_Fredrik_ skrev:petersteindl skrev:Halva våglängden på 700 Hz är 24 cm. Har du högtalarna strax ovanför något bord?
Bra fråga, högtalarna är kanske 90 cm från golv och kanske 45 cm från tv-bänk. Skulle det kunna va tv:n? Råkar veta att det är 23 cm från högtalarkant till ytterkanten på tv:n, kan det vara den? Tv-ytan är på precis samma linje som högtalarbaffeln.
Thomas_A skrev:För kännedom har jag en lite interferenser i samma frekvensområde vid mätning vid lyssningsposition men det beror på väggen bakom mig.
petersteindl skrev:Mät med mikrofonen 5 cm från Midwoofern. En annan mätning du kan göra är att dra fram högtalaren mitt i rummet och mäta med mik 1,2 meter från högtalaren och begränsa tidsfönstret.
Då bör man kunna få svar på om det är en destruktiv reflex som ger utsläckning vid 700 Hz.
Thomas_A skrev:_Fredrik_ skrev:petersteindl skrev:Halva våglängden på 700 Hz är 24 cm. Har du högtalarna strax ovanför något bord?
Bra fråga, högtalarna är kanske 90 cm från golv och kanske 45 cm från tv-bänk. Skulle det kunna va tv:n? Råkar veta att det är 23 cm från högtalarkant till ytterkanten på tv:n, kan det vara den? Tv-ytan är på precis samma linje som högtalarbaffeln.
Var står mikrofonen?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:För kännedom har jag en lite interferenser i samma frekvensområde vid mätning vid lyssningsposition men det beror på väggen bakom mig.
Har du ungefär 12 cm till den väggen?
_Fredrik_ skrev:En fråga jag har klickat i "no timing reference" i REW. Annars blir det knas med svepet, har det nån betydelse när det kommer till frekvensrespons?
_Fredrik_ skrev:omg jag tror jag fick en mätning som inte är sjuklig!
Hur långt svep brukar ni köra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst