Moderator: Redaktörer
KattenJansson skrev:Hej forumet! Det var många, långa, år sedan jag postade något här.
ottovonkopp skrev:Innan du sliter ditt hår och ligger sömnlös om nätterna, låna hem en vanlig två-kanalare och lyssna om du trivs bättre med ljudet.
Enligt min ringa erfarenhet så är det ganska trist att lyssna på musik med en bio-stärkare.
sprudel skrev:Börja om från början och använd din förstärkare att driva enbart piP, utan delning och allt annat. Nollställ allt du gjort i din reciever. Förenkla hela setupen.
Morgan skrev:Låna (eller köp) en enkel mätmikrofon - t.ex en UMIK-2 (https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-2) eller liknande.
Ladda upp REW (Room EQ Wizard) och mät upp hur din anläggning uppför sig i tids- och frekvensdomänen med bland annat en vattenfallsplot.
Mycket av det du beskriver kan endast åtgärdas genom EQ-insatser och akustiska åtgärder i rummet. Jag överdriver inte när jag säger att sådant är 10^3 - 10^4 ggr viktigare än huruvida du har en flerkanalsförstärkare eller tvåkanalsförstärkare. Minst.
När man har öppet till angränsande utrymmen som en hall eller ett annat rum får man ofta problem med en lång svans av efterklang som gör ljudet luddigt. Det du beskriver med en bas där "pop" och "muller" verkar ligga i otakt är typiskt för ett lyssningsrum med besvärliga resonanser.
Jag tror mer på ett digitalt delningsfilter där du kan justera i tidsdomänen och välja bland fler filterfunktioner än du kan med en cr80s. Men först behöver du mäta.
sportbilsentusiasten skrev:KattenJansson skrev:Hej forumet! Det var många, långa, år sedan jag postade något här.
Hej, välkommen tillbaka!
Dock ska du använda ditt gamla konto, inte skapa nytt konto. (dubbla konton är inte tillåtna, av flera skäl)
Ange i PM till mig, ditt gamla NIC och andra uppgifter du använt för att regga dig första gången, så ska vi försöka fixa accessen till ditt gamla konto.
KattenJansson skrev:ottovonkopp skrev:Innan du sliter ditt hår och ligger sömnlös om nätterna, låna hem en vanlig två-kanalare och lyssna om du trivs bättre med ljudet.
Enligt min ringa erfarenhet så är det ganska trist att lyssna på musik med en bio-stärkare.
Sambon vill ha surround så jag är tyvärr fast med förstärkaren jag har. Tanken med ett redigt slutsteg och Pure Direct-funktion på förstärkaren var ju att det skulle gå att lyssna på musik i stereo som om det vore en stereoförstärkare, men det kanske inte riktigt gick som jag tänkt.
I-or skrev:Jag gjorde en snabb simulering av rumsinverkan och mycket riktigt har du runt 10 dB högre nivå i basen runt 25-50 Hz än 50-100 Hz. Detta ger intryck av "långsam" och övertung bas. Vad gäller ljudsceneriet så ställer den högra sidoväggen till det ganska ordentligt eftersom den hamnar väldigt nära den högra högtalaren.
Det är alltså definitivt inte elektroniken som är problemet, tvärtom erbjuder den stora delar av lösningen på problemen.
1a. Basproblemen. Receivern är utrustad med Audyssey MultEQ, en mjukvara som kan ekvalisera fram en hyggligt jämn frekvensgång och därmed en bra basåtergivning. Den medföljande mikrofonen är mer än bra nog för att hantera låga frekvenser, så mät frekvensgången med denna i lyssningspositionen. Du kan låta mjukvaran autojustera frekvensgången upp till 500 Hz och sedan använda Editor App för finjustering via mobiltelefonen om du vill. En liten bashöjning om ca 3 dB från ca 50 Hz och nedåt är lämplig för musiklyssning medan frekvensgången bör vara helt konstant för film.
1b. Över 500 Hz bör du dock inte utnyttja autojusteringen alls eftersom den inte fungerar speciellt väl för höga frekvenser. Använd Curtain-funktionen för att begränsa kontrollområdet. Dock har piP en lite, ska vi säga "udda", frekvensgång och bör därför helst korrigeras manuellt via Editor App för högre frekvenser också. Eftersom det redan finns tillförlitliga mätdata för piP så kan man utnyttja dessa för en fullständig injustering av systemegenskaperna.
2. Ljudsceneriproblemen. Rikta piP:arna rakt mot lyssningspositionen för att reducera sidoväggsreflektionen så långt som möjligt. Om det hade varit möjligt att montera en tunn absorbent (minst 4 cm tjock) om ca 0,5 m2 på väggen några dm framför högtalaren så hade du löst problemen. Antagligen är en fast installation inte möjlig, men eventuellt kan du utnyttja en absorbent som du ställer mot balkongdörren (?) när du lyssnar. Se till att den hamnar i rätt position genom att utnyttja lite trigonometri eller "spegeltricket".
I-or skrev:Bra att du är på rätt väg. Anledningen till att absorbenterna inte gör någon större skillnad är att du redan har ganska tjocka gardiner där, vilka har en liknande inverkan.
1. Audyssey ser ut att justera hyggligt även om jag inte riktigt förstår varför mjukvaran justerar frontkanalerna på det sättet under 80 Hz (även om det inte har någon praktisk betydelse om du delar vid 80 Hz). Flat och Reference är två olika injusterade inställningar som du bör kunna välja mellan. Flat ser ut att vara det bästa valet givet Maartens mätresultat för piP: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73409.
2. piP:arna skulle nog må bra av att placeras några dm högre, men då får du förstås göra om autoinställningen med Marantzen.
3. Mattan skulle med fördel kunna placeras närmare soffan och därmed mer direkt framför högtalarna.
MusicMan skrev:Precis som du skriver så är höjden bra när piP står på basmodulerna. Däremot skulle jag prova att backa dem så att de står i princip dikt an mot dämpskivorna bakom dem. Eller åtminstone testa lite olika avstånd till väggen bakom. Men rekommendationen är att ha dem så nära väggen bakom som möjligt så prova med det. Du behöver inte oroa dig för reflektion i basmodulerna för de går ändå inte direkt till öronen. Sedan kan du självklart prova med mer bredd mellan högtalarna. Det kan göra skillnad även med små justeringar.
blixten_no1 skrev:Du kan inte ha råkat fasvända nått?
I-or skrev:Anledningen till att piP rekommenderas en låg placering är sannolikt att frekvensgången optimeras i det fallet via omfattande golvstöd under ca 100 Hz. Eftersom systemet i det här fallet är ekvaliserat faller denna anledning bort. Diffraktion mot basmodulerna kommer definitivt att påverka frekvensgången i lyssningspositionen, men denna effekt korrigeras bort vid ekvaliseringen och utgör i sig ingen anledning att höja placeringen av piP:arna.
Konventionella högtalare bör helst placeras så att diskantelementet är nära öronhöjd. Endast högtalare med en huvudstrålningslob som är riktad mot taket kan placeras lågt med bibehållen höjd i ljudsceneriet och piP tillhör inte denna kategori.
För övrigt kan det förstås vara så att det uppstår problematiska reflektionsmönster i rummet även om det inte finns några tydliga tecken på detta i bilderna.
E skrev:Jag hade kanske börjat med att laborera med placeringar, vilket ju
underlättas av att du redan äger ett par stativ till högtalarna som ej
används.
Eventuellt skaffa två basmoduler till (eller byta till de mindre pP-4)?
Men då utgår jag från att du skulle önska bra ljud på fler än en plats
i soffan.
Mvh E*
PS. Är draperiet vid öppningen tillräckligt tungt?
ceet skrev:Hur låter det nu då när du har fixat din trasiga piP?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster