jansch skrev:I-or skrev:Om det inte framgick tidigare så beror dalen i summafrekvensgången på en utfasning mellan direktljudsbidragen från vänster och höger högtalare. Detta kan ofta bero på en mindre löpvägsskillnad till mikrofonen, men i det här fallet handlar det nog snarare om att impulssvaren inte är exakt synkroniserade, vilket gör att REW skapar en liten fasskillnad som landar väldigt nära 180 grader vid 8 kHz.
Reflektionen efter ca 1,4 ms (räknat från inledningen av impulsen) motsvarar en extra löpväg om ca 50 cm och duken borde sitta närmare högtalarna än så. Eventuellt är det stativet som spökar om avståndet till mikrofonkapseln ligger runt 25 cm.
Vad gäller denna reflektion så kan den huvudsakligen betraktas som en del av direktljudet förutsatt att den anländer framifrån och då bör frekvensgångsavvikelserna ekvaliseras.
I övrigt är den råa frekvensgången relativt jämn över 500 Hz och är inga problem att ekvalisera till i det närmaste helt konstant frekvensgång. Om du har högfrekvenshörseln kvar så går det bra att dra på med de ca 7 dB som krävs över ca 18 kHz utan att risken för digital överstyrning ökar förutsatt att du sänker den generella förstärkningen med minst 1 dB (om inte systemet är av det knasigare slaget och autosänker med 7 dB).
Är det du eller jag som missförstår?
Borde kanske ställa frågan istället till Large....
Spontant uppfattar jag när Large skriver "vänster + höger" att han mäter i ett o samma "svep", alltså kör samma signal samtidigt på båda högtalarna vid mätningen.
Fast, här undrar jag hur det egentligen är mätt.
Tittar man på impulssvaret så finns det 2 impulssvar som ligger lite olika i tiden. Du ser det i de tidigare redovisade kurvorna från Large. Jag kan säga att jag tolkar det som 2 skilda mätningar med samma input/mätsignal och utan att flytta mätobjekt eller mikrofon. Däremot skiljer sig impulssvarens begynnelsetid, som det ser ut i diagrammen.
Personligen tycker jag att ha med fas i summationen ger felaktig summation. Det vore i så fall bättre att summera RMS d v s det kvadratiska medelvärdet på respektive kurva. I och med den kvadratiska termen så försvinner negativa tal och fasen kommer ut ur ekvationen.
Hur man kan mäta höger högtalare respektive vänster högtalare för sig med enkom 1 svep och 1 mikrofon förstår jag inte, såsom det redovisats. i princip måste det i så fall göras 3 separata mätningar.
1.) Höger högtalare. Med sitt impulssvar.
2.) Vänster högtalare. Med sitt impulssvar.
3.) Den akustiska summationen av höger och vänster högtalare. Med ett akustiskt summerat impulssvar.
I det här fallet redovisas impulsmätningarna separata för höger respektive vänster högtalare, men ingen impulsmätning för fall 3, d v s en akustisk summation av höger och vänster högtalare. Tidsmässigt ser impulsmätningarna olika ut i de 2 separata fönstringarna.
Då utgår jag ifrån att det inte är en akustiskt summerad mätning som redovisats. Så har i vart fall jag tolkat saken.
MvH
Peter