Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Effekt med 53 Volt och 4ohms last:
Något stör mätningen mellan 50 och 100Hz som ger dubbelt THD just där med över 10 Watt. Kan vara mitt ormbo till anslutningskablar och fläkten som står bara någon cm från IC'n osv.
Värmen hinner gå över 46 grader under THD-mätningen vilket kan försämra THD också.
Jag anger THD vid 1kHz (som de festa gör) för att komma från störningarna mellan 50 och 100Hz.
1.070% THD = 31 Watt Klipper en aning. Här tar Ampere slut för nätaggregatet. Med ett par Ampere (netto) till skulle jag kunna komma upp i 36 Watt med 1% distorsion (gissar jag).
0.099% THD = 26 Watt Praktiskt högsta effekten.
0,096% THD = 22 Watt
0,180% THD = 19 Watt
0,095% THD = 13 Watt
0,070% THD = 10 Watt
0,061% THD = 6,5 Watt
0,078% THD = 5,3 Watt
0,052% THD = 2,6 Watt
0,026% THD = 1,3 Watt
0,017% THD = 0,66 Watt
0,012% THD = 0,33 Watt. Satte i en 4 ohms högtalare och körde en frekvenskurva. Det är obehagligt högt ljud med så lite Watt.
0,008% THD = 0,16 Watt. Lagom nivå att mäta högtalare i.
0,004% THD = 0,08 Watt.
0,002% THD = 0,03 Watt. Kopplade in en högtalare och körde ett swep från 3 till 22kHz. Frugan som sitter i rummet bredvid ropade att jag stör teven..
Distorsion utan last med 0,322 Volt ut: 0,000075%
Det som överraskar med LM1875 är att den har låg distorsion bara millivolt lägre nivå än där den klipper och den måste klippa rejält för att distorsionen skall gå väsentligt över 1%.
Nära 30 Watt (med dist under 0,2%) för ett slutsteg som ryms i en tändsticksask är inte dåligt jobbat!
jansch skrev:xmag skrev:[..]
Ett transistorslutsteg med hög återkoppling klipper ganska "rent" om powersupply hänger med och steget är stabilt.
På ett oscilloshop ser man tydligt klippning och 1% syns väldigt tydligt för ögat.
Har du däremot 1% dist innan klippning har ögat väldigt svårt att utläsa det på kurvformen, kanske behövs 5-10% innan ögat reagerar(berende på frekvensspektra).
xmag skrev:Lite grafer för 17 Watt:
jansch skrev:xmag skrev:Lite grafer för 17 Watt:
Oscilloshopbilden håller jag med dej om. Den ser klart värre ut än 0,2 - 0,5% dist.
I ärlighetens namn, jag har nog adrig mätt dist vid sådan klippning, Jag hade nog GISSAT på 25-30% uddatonsdist!!!
Du mäter väl inte bara t.ex 2:a tons dist????
jansch skrev:Jag tycker att du ska klämma dit ett Thielefilter också på utgången.
Då har du hängsle och livrem. Enkelt att fixa, billigt och har inga negativa effkter.
Tror att du ska ha lite större spole*. Öka helst bara diametern med sådär 50% och tätt mellan varven, fixera med smältlim eller tejp. Verifiera att du inte dämpar övre frekvenser vid 4 ohms last.
* Ögat säger mej att spolen är lite för liten!! Snacka om oseriösa konstruktörsfasoner.....
jansch skrev:Oj, oj, oj!
Nu får du tänka om!
Om du vrider på så mycket att sinusen bildar en fyrkantvåg och den bildar en närmast teoretiskt fyrkantvåg har du 0% (noll procent!!!!) 2:a tons distorsion!!!
Däremot har du 3:e ton, 5:e ton, 7:e ton, 9:e ton, o s v. (Alla udda toner i all oändlighet med fallande amplitud, -6dB/oktav). Allt enligt den Fouriersserie som beskriver fyrkantsvågen matematiskt*.
Mäter du distorsionen blir den totalt 43,5%!
Det var därför jag frågade om du bara mätte 2:a ton.
*Dock Gibbs fenomen skapar en "spik" på flankerna som är ca 9% hög om fyrkantsvågen beskrivs matematiskt.
peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
Jag har nämligen fått ett förnyat intresse av "current drive" av högtalare, och på diyaudio sett
hur enkelt man kan ställa om dessa chipamps till att implementera "current drive"
Får jag fatt i ett par så avser jag att visa dem på DIY i mölnlycke i april tilsammans med
mätdata.
Därefter kan de återgå eller deponeras hos intresserad.
Någon ?
xmag skrev:peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
Jag har nämligen fått ett förnyat intresse av "current drive" av högtalare, och på diyaudio sett
hur enkelt man kan ställa om dessa chipamps till att implementera "current drive"
Får jag fatt i ett par så avser jag att visa dem på DIY i mölnlycke i april tilsammans med
mätdata.
Någon ?
Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Jag har bara prototyper av olika slag med LM1875. Har inte hunnit beställa kretskort ännu. Det blir inte förrän till sommaren.
peterh skrev:xmag skrev:peterh skrev:Är den någon som har ett par av dessa på hyllan och vill bidra till ett DIY projekt ?
mätdata.
Någon ?
Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Jag har bara prototyper av olika slag med LM1875. Har inte hunnit beställa kretskort ännu. Det blir inte förrän till sommaren.
Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Att bygga och testa har jag inte tid med, det finns en deadline om det skall bli av i år. Därav att jag
efterlyser ampar på kort med kringkomponenter där jag kan kapa ledare och modda det nödvändiga.
Tack för svaret, kanske någon annan har monterade på kort ?
xmag skrev:peterh skrev:xmag skrev:Färdigbyggda, kretskort eller bara IC'n?
Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Att bygga och testa har jag inte tid med, det finns en deadline om det skall bli av i år. Därav att jag
efterlyser ampar på kort med kringkomponenter där jag kan kapa ledare och modda det nödvändiga.
Om du bygger ihop den själv, 35kr inkl. moms och frakt:
https://www.ebay.com/itm/192195019250?h ... R6iY1ufFYQ
Tillkommer kylfläns och nätaggregat.
Den testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=d9O7oZEYALIc
och här:
https://www.youtube.com/watch?v=L2wWK7S51lg
peterh skrev:xmag skrev:peterh skrev:Färdigbyggda , eller åtminstånde i skick där allt är med ( kylfläns, fast monterade komponenter etc)
Om du bygger ihop den själv, 35kr inkl. moms och frakt:
https://www.ebay.com/itm/192195019250?h ... R6iY1ufFYQ
Tillkommer kylfläns och nätaggregat.
Den testas här:
https://www.youtube.com/watch?v=d9O7oZEYALIc
och här:
https://www.youtube.com/watch?v=L2wWK7S51lg
Tack. Saken är biff !
Användare som besöker denna kategori: Amatoeren och 20 gäster