Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Var tillverkas Guru?
Halbermensch skrev:Vad var skillnaden mellan Junior+ och icke+?
Är det endast fronttyget?
Rydberg skrev:Halbermensch skrev:Vad var skillnaden mellan Junior+ och icke+?
Baselementet; "plus" har den vävda konen och "utan plus" den vanliga konen (papper med plastyta?). Med reservation för att jag minns fel.
Halbermensch skrev:Rydberg skrev:Halbermensch skrev:Vad var skillnaden mellan Junior+ och icke+?
Baselementet; "plus" har den vävda konen och "utan plus" den vanliga konen (papper med plastyta?). Med reservation för att jag minns fel.
Har icke-plus versionen nu och den är vävd.
Rydberg skrev:Halbermensch skrev:Rydberg skrev:Baselementet; "plus" har den vävda konen och "utan plus" den vanliga konen (papper med plastyta?). Med reservation för att jag minns fel.
Då har det ändrat sig, en kompis har två par junior (utan plus) och de har båda den ickevävda konen. Jag vill minnas att man i senare produktion helt lämnade det gamla elementet och bara körde på det vävda, dvs junior+ blev junior.
Morello skrev:Om jag inte minns fel är det senare elementet tillverkat av SB Acoustics och uppvisar lägre THD än det äldre.
Elfsberg skrev:Rydberg skrev:Halbermensch skrev:
Då har det ändrat sig, en kompis har två par junior (utan plus) och de har båda den ickevävda konen. Jag vill minnas att man i senare produktion helt lämnade det gamla elementet och bara körde på det vävda, dvs junior+ blev junior.
Korrekt.
I första upplagan av Junior fanns två modeller:
Junior
samt
Junior+
i andra upplagan av Junior försvann den enklare varianten ur sortimentet och Junior+ blev Junior.Morello skrev:Om jag inte minns fel är det senare elementet tillverkat av SB Acoustics och uppvisar lägre THD än det äldre.
Jag är ganska säker på att SB Acoustics inte producerat några basar för Junior eller QM10 förräns denna senaste nystarten/rekonstruktionen av bolaget. Men det vore ju nice om det du säger stämmer!
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:"har piP presterat mer än tillräcklig baskapacitet "
Olika människor har olika krav - jag har ett par QM10 i kontoret och de fungerar utmärkt där, men att påstå att ett sådan system skulle fungera problemfritt i ett större vardagsrum där kraven på kapacitet och distorsion är höga är inte rimligt.
Vanliga människor har inte de kraven du tycker är rimliga. Vanliga människor blir besvärade av att det spelas för starkt innan piP når sina begränsningar. Du och jag och de på forumet här är ljudnördar och har helt andra krav och det glömmer vi alltför ofta bort.
Jag vill ha talare som kan ge trycket och SLAM som de i England säger. Att basen går lågt på papperat räcker inte, kräver att talaren ska kunna flytta luft så det trycker på i bröstet om en puka slås på.
Få talare kan återge ett trumset.
En liten talare låter därför ofta mesigt. Ja även piP
Mina krav är inte som andras i detta fall
_Fredrik_ skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:
Vanliga människor har inte de kraven du tycker är rimliga. Vanliga människor blir besvärade av att det spelas för starkt innan piP når sina begränsningar. Du och jag och de på forumet här är ljudnördar och har helt andra krav och det glömmer vi alltför ofta bort.
Jag vill ha talare som kan ge trycket och SLAM som de i England säger. Att basen går lågt på papperat räcker inte, kräver att talaren ska kunna flytta luft så det trycker på i bröstet om en puka slås på.
Exakt, det är det jag alltid har saknat med alla Ino-högtalare jag ägt (vet inte om dom är jämförbara med Guru), dom är slanka runt 100-400 hz och lite väl vessade diskanter.Detta låter fantastiskt och öppet på musik som är "välinspelad". Detta är förstås bara mina gissningar grundade på i14, pi60, i6 och piP. Hela 80-talets musikkatalog var olyssningsbar. Jag kan dock sakna vissa av dessa egenskaper hos det högtalare jag har nu.
Guru 28 var riktigt snygga tycker jag.
Halbermensch skrev:_Fredrik_ skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag vill ha talare som kan ge trycket och SLAM som de i England säger. Att basen går lågt på papperat räcker inte, kräver att talaren ska kunna flytta luft så det trycker på i bröstet om en puka slås på.
Exakt, det är det jag alltid har saknat med alla Ino-högtalare jag ägt (vet inte om dom är jämförbara med Guru), dom är slanka runt 100-400 hz och lite väl vessade diskanter.Detta låter fantastiskt och öppet på musik som är "välinspelad". Detta är förstås bara mina gissningar grundade på i14, pi60, i6 och piP. Hela 80-talets musikkatalog var olyssningsbar. Jag kan dock sakna vissa av dessa egenskaper hos det högtalare jag har nu.
Guru 28 var riktigt snygga tycker jag.
Är inte mycket av 80-talet mastrade med Yamaha högtalare där basen inte går speciellt djupt vilket innebär att de inte ens har hört djupare bas trots att de har jobbat med den?
_Fredrik_ skrev:Det var iaf på modet att kapa basen, antar att man vill att mixarna skulle låta snärtigt eller nåt. Det mesta låter otroligt tunt var min poäng. Jag tror man hade bra koll på de lägre noterna på 80-talet, man gjorde ett medvetet val helt enkelt.
Sen brukar det vara så att om man saknar bas i lyssningen så blir mixen det motsatta.
RogerGustavsson skrev:_Fredrik_ skrev:Det var iaf på modet att kapa basen, antar att man vill att mixarna skulle låta snärtigt eller nåt. Det mesta låter otroligt tunt var min poäng. Jag tror man hade bra koll på de lägre noterna på 80-talet, man gjorde ett medvetet val helt enkelt.
Sen brukar det vara så att om man saknar bas i lyssningen så blir mixen det motsatta.
Det är väl ofta så att mycket av det som producerades inom pop/rock under 70-talet är väldigt tunt mixade. Förmodligen beroende på att de monitorer som användes hade rätt "mulligt" sound. Inspelaren Bertil Alving nämnde vid ett tillfälle att en del ändrades när t.ex. B&W 801 tågade in i studiorna. En del återutgivningar av denna äldre musik har fått förbättrad tonal balans men merparten inte. Sedan kom tokkompressionen och sabbade det mesta.
RogerGustavsson skrev:B&W 801 tror jag kom in i en del studior under tidiga 80-talet. Polygram hade många sådana 1983 när vi var där med LTS, förutom i gravérstudion, där vill jag minnas de hade Philips MFB av mindre sort. Har en inspelning med Nina Hagen från 1978 både på LP och CD, den låter tunt på många moderna högtalare. Verkar ha utkommit ett klangkorrigerat spår på bl.a. Tidal, TV-Glotzer. Hela albumet finns inte hos Tidal eller Qobuz.
Almen skrev:Tycker det är väldigt olika basåtergivning under 70-talet (och för den delen 60-talet). De flesta bastunna fonogram emanerar från 80-talet, enligt min mening, möjligen sent 70-tal. Och då pratar jag inte basvolym utan basutsträckning.
Almen skrev:Tycker det är väldigt olika basåtergivning under 70-talet (och för den delen 60-talet). De flesta bastunna fonogram emanerar från 80-talet, enligt min mening, möjligen sent 70-tal. Och då pratar jag inte basvolym utan basutsträckning.
_Fredrik_ skrev:Almen skrev:Tycker det är väldigt olika basåtergivning under 70-talet (och för den delen 60-talet). De flesta bastunna fonogram emanerar från 80-talet, enligt min mening, möjligen sent 70-tal. Och då pratar jag inte basvolym utan basutsträckning.
Så har jag uppfattat saken. 80-talet är tunnast ever. Jag menar 50-talet är fylligare.
Det jag eftersträvar är högtalare som tar sig an alla ideal på bästa sätt, neutral klang och stor separation i mellanregister är fett viktiga grejer.
Talking Heads ska låta ypperligt i en bra högis.
Almen skrev:Yes! Papa Legba med Pops Staples från True Stories, till exempel.
Pappsen skrev:Det händer visst lite på Guru fronten.
Synd att det verkar tyst här på hemmaplan med reklam att man skapat ny högtalare. Har man flyttat utomlands kanske?
https://www.heareverything.nl/wp-conten ... T-LINE.pdf
Användare som besöker denna kategori: Daad och 26 gäster