Moderator: Redaktörer
Absolut! Var med och tog fram Shiva 12" och vi valde dubbla talspolar just av den anledningen.BengtO skrev:Använder man bara en talspole förändras ju parametrarna på elementet oxå
Dubbla talspolar möjliggör ju en hel del kombinationer, antingen kan man köra 4 ohm + 4 ohm (med stereosteg) eller paralellkoppla så steget ser 2 ohm, alternativt seriekoppla så steget ser 8 ohm..
Detta förutsatt att det är 2x4 ohms spolar då.. Finns ju massor av olika varianter..
Du får alltid mer för pengarna begagnat...danne_linkinpark skrev:Jag har tittat lite på Rila Subwoofer Förstärkare S150ETH på hifikit och undrar om det kunde vara nått den är ju inte så dyr!
Nwalmaer skrev:Nej, nej, nej. Det är också en bilbas, anpassad för att användas i en bilkupé med dess ungefärliga 12 db/oktav förstärkning av låga frekvenser. I en hemmamiljö kommer den inte prestera bra alls, då ett typiskt rum kanske har 3 db/oktav rumsförstärkning. Som jag skrev tidigare ska du leta efter en bas med lågt Fs-värde, runt 20-snåret. Sen resterande parametrar beror på om du vill köra slutet eller portat (En portad låda är mer effektiv, men faller brantare under avstämningsfrekvensen. En dåligt konstruerad portad låda kan även låta riktigt illa, medans det är svårare att klanta sig med en sluten ditå, och element anpassat därefter).
En annan bra regel... ju flashigare design, desto sämre att använda i hemmamiljö!
boom skrev:nu får du förklara dig lite närmare hur en bil bas kan förstärka med 12db oktav.
har för mig att det beror på hur lådvolymen är
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 188 gäster