Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 12:11

pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.

Undviker du den inbyggda DAC:en i Chromecast Audio blir du av med problemet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 12:44

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:Är inte P2 dynamiskt komprimerad även vid strömning över internet?

Casting kan ha kvalitetsproblem men om man låter chromecastenheten strömma själv så blir det bra.

Undviker du den inbyggda DAC:en i Chromecast Audio blir du av med problemet.

Det med, men det finns kastare som påverkar det digitala ljudet menligt innan det kastas vidare till mottagaren, som t ex Chrome-bläddraren i länken ovan. En ren mjukvarufråga.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 12:45

Chrome ska undvikas!

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-18 14:25

Jag gillar rubriken på denna tråd, det är inget fel på Spotify utan på många inspelningar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 14:45

30Hzbone skrev:Sitter just nu och lyssnar på Dvořák symfoni nr 9 från radion P2. Jag använder länken : https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och
castar till sterion. Upplösningen är 320 kb/s (som Spotify) och det är inga problem att njuta av själva musiken men själva lyssningsupplevelsen
är inget vidare, det blir en platt och trist.
Mycket trevligare blir det då att använda Qobuz eller för all del CD´n.

Snålkodning i 320 kb/s är nära* transparent, så problemet ligger någon annanstans. "Platt och trist" låter det definitivt inte. SR anser av någon outgrundlig anledning att webbsändningarna ska låta lika illa som FM och de lyckas mycket väl med sitt uppsåt. Dessutom kan, som flera inlägg är inne på ovan, själva castingen ställa till det.

Jag föreslår att du lyssnar på de musikexempel som jag lade upp ovan istället via en vettig uppspelningskedja. Om det låter annat än spektakulärt bra så ligger problemen någonstans i ditt system.

*Det är förvisso möjligt att under goda omständigheter detektera snålkodning i 320 kb/s, men detta kräver alltid en direkt jämförelse med originalet. Skillnaderna är alltid mycket små, oftast försumbara och ibland helt ohörbara.
Senast redigerad av I-or 2023-01-18 14:46, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 14:45

I-or skrev:
30Hzbone skrev:Jag lyssnar mest på akustisk musik ock jag var ej nöjd med Spotify, där flygel/piano ofta lät som ett spikpiano, så jag sa upp mitt abb.
Nu använder jag Qobuz och är väldigt nöjd.

Beroende på musiksmak och vilken anläggning man har så kanske Spotify kan vara tillräckligt bra för att man skall kunna njuta av musiken.
OBS! Jag menar inget negativt men ovanstående. :)

Jag vet inte riktigt hur du fick annat än usla pianoinspelningar att låta "spikpiano" på Spotify. Skillnaden mellan en ansenlig mängd icke datareducerade pianoinspelningar av audiofilkvalitet som jag har på hårddisk och Spotify i 320 kb/s är fullständigt försumbar. (Tilläggas bör att jag har en Bechsteinflygel i vardagsrummet och är oerhört gnällig här.)

Vad gäller riktigt högklassiga inspelningar så kan man alltid prova t.ex.:

Ana Caram - Blue Bossa (Chesky) https://open.spotify.com/album/3PKYPLuQpdIEunkqkE0fnO?si=NH1wx_JrSLSDKlSQRvyiIA

Samlingsalbumet The Sheffield Jazz Experience (Kvaliteten varierar något mellan de olika albumen.) https://open.spotify.com/album/2JRVQWtDOi8xXjeGRXei5v?si=axGJ2quoRPmmwfdIKV1QUg

Thelma Houston & Pressure Cooker – I've Got The Music In Me från samma skivbolag, mest eftersom den släpptes redan 1975 8O och relativt nyligen diskuterades i en annan tråd https://open.spotify.com/album/49q5arYD0N0SITH10JtLMs?si=BQ63c8vQSNe184JpqaTaIg

Eller lite mer lättsmält symfonisk musik / filmmusik (eftersom jag misstänker att de flesta faktisktianer inte är särskilt intresserade av de lite tyngre delarna av genren), t.ex:

Chiller (Telarc) https://open.spotify.com/album/3dcIDmmQXDIdkJshxQiEqR?si=IG8RduRnRCOtqB6lWuQTsw

Bond and Beyond (Telarc) https://open.spotify.com/album/3ybrKdUdIEUJZfTHW6FhtM?si=bbKOVQXgTSG6InvgggIqoA

Slutligen, bara för att demonstrera att Spotify definitivt inte låter "spikpiano" ens i 128 kb/s:

Beethoven Piano Sonatas Vol 2 (Telarc) https://open.spotify.com/album/6lwUWpRKNHko8a4bcqucKr?si=kLmwM1EiRZil7IhOqwpZlw

Och innan någon gök ännu en gång får för sig att jag bara lyssnar på audiofilinspelningar, så 8O :roll: :mrgreen:

Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-01-18 14:46

Ett generellt tips är att söka på ’hifi’.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:02

steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

Jag har utöver ovanstående även lyssnat ganska mycket på Patricia Barber som, i mina öron, låter minst lika bra som rekommendatioenrna i tråden.

De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.

Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.
Senast redigerad av I-or 2023-01-18 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-01-18 15:04

Jag tycker SR låter utmärkt strömmat. Bättre än FM iaf. Kan ifs bero på att jag använder olika apparater. Radion (tex P4) i bilen låter betydligt tristare än P4 strömmat med CarPlay.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:07

Har du provat att spela samma inspelning via bättre källa direkt efter SR:s webbuppspelning? Skillnaden är allt annat än liten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-18 15:13

I-or skrev:
steveo1234 skrev:Tackar för länkarna. Speciellt Ana Caram var uppskattat. Inte riktigt min typiska musiksmak men trevligt!

De bästa inspelningarna med Patricia Barber (de senare är överkomprimerade och illa närmikade) låter förvisso långt ifrån dåligt, men kommer inte riktigt upp i den renhet och realism som de bästa audiofilbolagen presterar, framförallt via minimal eller ingen användning av diverse effektenheter.

Speciellt den alldeles för vanliga överkompressionen medför alltid att jag inte kan rekommendera en inspelning även om den är bra för övrigt. Jag vet dock att de flesta faktisktianer inte är särskilt känsliga för detta.

Helt riktigt, de senare albumen med Barber låter direkt undermåligt på grund av excessiv kompression. Hennes tre, fyra första album låter hyggligt rent, ehuru konstigt klangligt och har väldigt mycket och väldigt ljus, artificiell efterklang.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:15

Glebster skrev:Ett generellt tips är att söka på ’hifi’.

Om man gör detta och kör t.ex. spellistan Ljudfokus HiFi on Spotify så finner man huvudsakligen bättre inspelningar än genomsnittligt (dock med några riktigt usla undantag). Det mesta är dock tyvärr svårt överkomprimerat och oftast även ganska orent om man har guldöronen igång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-18 15:16

FBK skrev:Lite skönt att höra att Spotify inte är så dåligt som en del skriver. Har mer eller mindre trott att det är något fel på mina öron samtidigt som andra säger att jag har riktigt bra öron när vi lyssnat på olika högtalare och jag påpekat sådant som inte borde finnas där och då har det varit högtalarna som haft mindre fel och inte inte inspelningarna för vid sådan tillfällen brukar det bara spelas musik som är välinspelad.

Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 15:31

Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D

Spotify är objektivt sämre än CD.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-18 15:36

Jag upplever att priserna på begagnade kompaktskivor (även kallade CD) börjat stiga - kanske börjar folk vakna upp ur strömningsträsket? 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 15:49

Morello skrev:Jag upplever att priserna på begagnade kompaktskivor (även kallade CD) börjat stiga - kanske börjar folk vakna upp ur strömningsträsket? 8)

Eller jakten på gamla utgåvor som låter bättre?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 15:56

pLudio skrev:
Kraniet skrev:Ja idén att Spotify skulle va sämre än CD påminner lite om det vissa säger ang att CD skulle va sämre än LP. :D

Ja, kanske en inte så väl vald jämförelse. Ogg Vorbis i 320 kb/s är dock tillräckligt bra även för folk som har audiofila drag. Det är rätt kul när folk strömmar till återgivningsmässigt ursvaga multiroom-högtalare, ljudlimpor, true wireless in-ears m.m. och kräver "högupplöst" musik eftersom alla "vet" att Spotify inte duger.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-01-18 16:47

Vad skall man egentligen lyssna efter när man jämför snålkodat med CD kvalité?

Jag har personligen märkt att de gånger jag väljer att skippa en låt när det spelas från ROON via radio funktionen så är snålkodade alster överrepresenterade :| Vilket förstås kan bero på andra faktorer. Men trots att jag märkt detta. Kan jag inte säga vad det är som gör att lyssning trötthet, som gör att man vill byta bort en låt innan den är slutspelad infinner sig. Det kan ju vara så att låtar som endast finns snålkodade på Tidal eller Qobuz oftare är behäftade med andra fel?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-18 17:04

Snålkodningen är uppenbar för 128 kb/s framförallt via en något "brusartad" och bandbreddsbegränsad diskant samt avsaknad av vissa mikrodetaljer (d.v.s. precis vad algoritmen försöker "lura" dig på). Ännu lägre bithastigheter låter direkt illa, men bra från ca 256 kb/s och uppåt för att oftast vara nära transparent vid 320 kb/s.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 17:24

I-or skrev:

Sedär. Med PB så var det skivan Companion som avlyssnades. Jag personligen hörde inga brister på den jämfört med de andra tipsen du gav.

EDIT: Verkar som jag är nöjd med spår som inte är amplitud eller frekvensklippta (dvs, rullar av för högt eller har klippta vågtoppar). Om det finns lite rumslighet i så är det trevligt också men kanske även att ljuden är relativt precist placerade i ljudbilden. Jag är amatör på området då jag lyssnar på väldigt lite akustisk musik.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-01-18 17:32

Några fler tips från någon? Kanske tom med direktlänkar till spotify?

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 17:55

Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl. Hur tråkigt man än tycker det är.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-18 18:00

hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.

Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 18:09

Almen skrev:
hifi_nirvana skrev:Spotify HiFi ligger väl i startgroparna och planeras rulla ut nu första halvan av 2023. Kan inte se att CD kommer finnas kvar som medium annat än av nostalgiska skäl, precis som vinyl.

Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.

Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 18:20

hifi_nirvana skrev:
Almen skrev:

Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Deras fokus verkar vara podcasts.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 18:39

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
Almen skrev:Den stora anledningen till att CD kommer att finnas kvar är inte nostalgi utan att musikintresserade personer inser att många mastringar är bättre på äldre CD-utgåvor än på streamingplattformerna.

Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 18:42

hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:Kan ju också bli så att Spotify inser det och lägger ut dom versionerna som är bra ljudmässigt. Kan man ju hoppas.

Den uppfattningen kan jag dessvärre inte dela med dig. Utvecklingen går hela tiden framåt och strömning är helt klart framtiden. Med ett enkelt knapptryck har du tillgång till hela världens musik i bra kvalitet. Man måste nog inse att CD precis som DVD är helt dött. Det är bara att gilla läget och inse verkligheten. Vill man sen fortsätta samla CD. Då är det upp till var och en.

Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-18 18:59

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.

Det var inte ett argument mot att strömma musik men har Spotify lagt sina resurser på bättre ljudkvalité eller Joe Rogan (Gwyneth Paltrow för män)?

Vad ska du ha för "bättre ljudkvalitet"? Bättre än transparent? Söker du bättre än transparenta fönsterglas hemma också? :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-18 19:00

pLudio skrev:

Kan rekommendera dig och alla andra som undrar att göra ett (korrekt utfört) test där 320 jämförs med CD.*
Förutom särskilda utvalda testtoner skulle jag tror att 95% inte kan höra skillnaden.
Men visst har du rätt att objektivt sett så är det ju en skillnad.
Den skillnaden drunknar ju dock bland mängden dåliga inspelningar. För att inte tala om alla dåliga högtalare/rum/uppställningar :D 8)

*jag har deltagit i ett sådant test själv och hör inte skillnad. 256 är dock ganska enkelt att uppfatta skillnad för mig.
I sagda test deltog ca 15 pers och ingen kunde höra skillnad på 320 med musikmaterial
Senast redigerad av Kraniet 2023-01-18 19:02, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-18 19:01

pLudio skrev:
hifi_nirvana skrev:
pLudio skrev:Deras fokus verkar vara podcasts.

Som jag skrev ovan så kommer Spotify nu under första halvan av 2023 rulla ut Spotify HIFI. Så att dom enbart skulle lägga krut på en tokstolle som Joe Rogan tvivlar jag på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi