Maarten skrev:När jag tänker efter så blir det svårt att integrera en undre bas i en baffel utan påverkan på frekvensgång.
Kan du utveckla det? Jag är inte säker på att jag ser/fattar vad du upptäckt....
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:När jag tänker efter så blir det svårt att integrera en undre bas i en baffel utan påverkan på frekvensgång.
Froggy skrev:Maarten skrev:När jag tänker efter så blir det svårt att integrera en undre bas i en baffel utan påverkan på frekvensgång.
Kan du utveckla det? Jag är inte säker på att jag ser/fattar vad du upptäckt....
eljulio skrev:Det här är möjligen urbota korkad fråga. Men behövs filter om man ekvaliserar?
eljulio skrev:Det här är möjligen urbota korkad fråga. Men behövs filter om man ekvaliserar?
Glebster skrev:Det gäller väl alltid?
eljulio skrev:Gäller det alltid? Att filter behövs alltså. SB-1 är ju en filterlös konstruktion, men då antar jag att baselement inte behöver filterlösningar eftersom de inte har den utsträckning uppåt som belastar elementet för mycket. I övrigt känns ju ovan förklaringar rimliga även för en novis som jag.
Tänkte ta ett snickarmöte snart för Rävbygget. Det blir nog liknande Maartens men lite plattare, vilket innebär att jag får sträcka ut den lite på längden för volymens skull. Har inte beställt filterkomponenter ännu, men det får jag fixa nu. Hoppas jag bara får tummen ur också. Så förbannat mycket på jobbet att energin är lägre än vanligt.
I-or skrev:eljulio skrev:Gäller det alltid? Att filter behövs alltså. SB-1 är ju en filterlös konstruktion, men då antar jag att baselement inte behöver filterlösningar eftersom de inte har den utsträckning uppåt som belastar elementet för mycket. I övrigt känns ju ovan förklaringar rimliga även för en novis som jag.
Tänkte ta ett snickarmöte snart för Rävbygget. Det blir nog liknande Maartens men lite plattare, vilket innebär att jag får sträcka ut den lite på längden för volymens skull. Har inte beställt filterkomponenter ännu, men det får jag fixa nu. Hoppas jag bara får tummen ur också. Så förbannat mycket på jobbet att energin är lägre än vanligt.
Basmodulen SB-1 LP-filtreras elektroniskt. Delningsfilter behövs alltid i en eller annan form för HiFi-högtalare utom för vissa elektrostater, diverse knasiga bredbandskonstruktioner eller akustiskt filtrerade konstruktioner av knäppgökstyp. ("Delningsfilter är av ondo eftersom de inför läskiga komponenter i signalvägen, bla, bla, bla.")
eljulio skrev:Jag bara tänkte att det borde kunna appliceras på alla elementtyper, men jag pratar nog förbi er. Man kan dela på olika sätt förstås. Elektroniskt eller via olika typer av motstånd inbyggda i högtalaren eller ett externt filter.
Maarten skrev:Skrev lite otydligt ovan men jag avsåg ett element vänt enligt Froggys tips och som diskuterats för basar. För att det ska fungera väl måste de sitta så nära de kan och då uppnår man utsläckning av andraton till ca 200 Hz enligt I-or för måtten av sb17. Problemet är att det övre elementet ska spela upp till ca 2500 Hz och för mellanregister och diskant har baffeln och allt som är i närheten stor påverkan. Det undre elementet kommer att sticka ut ca 10 cm och ge reflexer. Dessutom kommer akustiskt centrum att vara framflyttad.
Om man flyttar in det undre elementet minskar man reflexerna men det kanske hamnar istället för långt bak.
Så tänkte jag.
Enkel skiss:
(Det här är ju ett område där Carlsson med sina utformningar måste ge reflexer och jag vet inte hur dessa hanteras. Det skulle visa sig i en Spinorama med god upplösning).
jonasp skrev:Efter alla turer lutar jag nog ändå åt att en helt vanligt fet trevägare med rimligt bred baffel och väl valda element är den bästa och enklaste lösningen. Inte så roligt på ett sätt men lite befriande på ett annat vis.
jonasp skrev:Fantastisk sammanfattning igen. Slutsatserna är enkla:
- Man dimensionerar basmodulerna för lågfrekvensutsträckning och ljudtrycksförmåga, inte frekvensgång.
- Man kommer icke undan att ekvalisera.
Och en lite mer oväntad slutsats:
- En fet trevägare kan i många fall vara betydligt mer optimal än ett delat system med basmoduler!
viewtopic.php?f=3&t=73409&start=180#p2246137
Maarten skrev:Japp.
Bygger du med sned baffel? Att bygga en mockup i papp och hänga på väggen kan vara bra, både för att se storleken i verkligheten och för att dubbelkolla måtten.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Jag bara tänkte att det borde kunna appliceras på alla elementtyper, men jag pratar nog förbi er. Man kan dela på olika sätt förstås. Elektroniskt eller via olika typer av motstånd inbyggda i högtalaren eller ett externt filter.
Javisst kan du göra så men det går åt mängder med slutsteg för ett sådant system och det är ju inte direkt en lösning som spar på resurser.
Maarten skrev:Skrev lite otydligt ovan men jag avsåg ett element vänt enligt Froggys tips och som diskuterats för basar. För att det ska fungera väl måste de sitta så nära de kan och då uppnår man utsläckning av andraton till ca 200 Hz enligt I-or för måtten av sb17. Problemet är att det övre elementet ska spela upp till ca 2500 Hz och för mellanregister och diskant har baffeln och allt som är i närheten stor påverkan. Det undre elementet kommer att sticka ut ca 10 cm och ge reflexer. Dessutom kommer akustiskt centrum att vara framflyttad.
Om man flyttar in det undre elementet minskar man reflexerna men det kanske hamnar istället för långt bak.
Så tänkte jag.
Enkel skiss:
(Det här är ju ett område där Carlsson med sina utformningar måste ge reflexer och jag vet inte hur dessa hanteras. Det skulle visa sig i en Spinorama med god upplösning).
Froggy skrev:Maarten skrev:Skrev lite otydligt ovan men jag avsåg ett element vänt enligt Froggys tips och som diskuterats för basar. För att det ska fungera väl måste de sitta så nära de kan och då uppnår man utsläckning av andraton till ca 200 Hz enligt I-or för måtten av sb17. Problemet är att det övre elementet ska spela upp till ca 2500 Hz och för mellanregister och diskant har baffeln och allt som är i närheten stor påverkan. Det undre elementet kommer att sticka ut ca 10 cm och ge reflexer. Dessutom kommer akustiskt centrum att vara framflyttad.
Så tänkte jag.
Enkel skiss:
Spelar förskjutning av akustiskt centrum vid så låga frekvenser någon roll?
En annan lösning är att dela av lådan så att diskanten har en egen kavitet som då kan vara öppen åt sidorna. Då kan den ena SB17 monteras bakom diskant med magneten uppåt. Då hamnar elementen nära varandra och baffeln är slät och fin...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster