Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Har en dac där jag kan byta op ampar.
Roligt att testa och höra vad som händer.
Någon annan som har provat?
jansch skrev:Det finns någon konstig tro inom hifi-världen att man kan byta opamp:ar bara för att dom är pin-kompatibla.
Sedan lyssnar man och konstaterar subjektivt att om låter olika.... tror f..en det!
En opamp är bara teoretiskt ideal,
Det bästa är att de primära egenskaperna är nästan ideala i de flesta prakiska sammanhang.
- d v s "oändlig" förstärkning som i praktiken är över 100.000 ggr även för de "sämsta"
- oändlig ingångsimpedans som i praktiken är över 100Mohm
- utgångs impedans som ligger under 100ohm
- distorsion på/ i flesta fall under 0,001%
- o s v
Nu är det så att en opamp är specad med mycket fler parametrar som resulterar i att varje kretsllösning måste anpassas till respektive opamp. Några exempel:
- vi börja enkelt. max matningspänning +/-15volt eller lägre, 18volt? 22 volt?
- är opampen stabil vid förstärkning G=1? .... eller G =10? eller kräver den någon stabilisering?
- hur tålig för kapacitiv last?
- hur låg last tål den. 600ohm? eller kanske 2kohm och hur mycket ström ger utgången.
- hur bra undertrycker den variationer i matningspänning
- behöver bias kompenseras
- osv. osv.
(bara en liten enkel inblick i en till synes enkel krets......)
Man kan alltså inte bara byta för att en annan opamp har "lägre brus" eller till synes "lägre dist".
T.ex självsvängning och ringningar är otäcka saker och uppstår helt naturligt i kretsar med bl.a hög förstärkning vid "felaktiga" kretslösningar men som fungerar utmärkt med orginal opamp:en.
Man bör ha tvärkoll på ALLA parametrar och helst kunna mäta före och efter, framförallt ha ett oscilloshop och funktionsgenerator...... men att kunna mäta dist och verifiera "bättre ljud" på en förstärkarkrets med opamp kräver tyngre grejor.
Mitt tips.
Lita inte på "tweakexperter" om dom inte kan visa mätdata (som kräver proffsutrustning). HÖR DOM VERKLIGEN EN SKILLNAD är det säkerligen en opamp som dom lyckats driva till t.ex självsvängning/ringning eller är överbelastad på utgången.
Henrik36 skrev:LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Vad sitter det för några i idag ? Jag kan ha/ kan göra mätning imorn med Lm mot 1612
LeifB skrev:Henrik36 skrev:LeifB skrev:Har någon här lekt med OP ampar?
Vad sitter det för några i idag ? Jag kan ha/ kan göra mätning imorn med Lm mot 1612
LM4562
Finns det någon annan som man kan byta tili?
LeifB skrev:LM4562
Finns det någon annan som man kan byta tili?
Morello skrev:Tvärtom ger byte av operationsförstärkare i de flesta fall marginell eller försumbar inverkan.
goat76 skrev:Morello skrev:Tvärtom ger byte av operationsförstärkare i de flesta fall marginell eller försumbar inverkan.
Inte för hörlurslyssning där mindre skillnader blir tydligare.
goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…
Någon som ser vad det är för opamp på bilden?
goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…
RogerGustavsson skrev:LM4562 är en dubbel-OP och Muses 05 en singel-OP. Det är väl heller inte samma kapsel/pin-konfiguration?
RogerGustavsson skrev:Brukar det inte vara knas med att byta mellan JFET till Bipolär typ av OP-AMP?
RogerGustavsson skrev:
Brukar det inte vara knas med att byta mellan JFET till Bipolär typ av OP-AMP?
jansch skrev:goat76 skrev:Jag skruvade upp hörlursförstärkaren för att kolla vad det var för opamp jag egentligen bytte till, det var rätt länge sedan det gjordes och minns inte heller vilken opamp som satt i apparaten från början, den kan nog ligga bredvid den där nålen i höstacken…
Jag har inte fördjupat mej i vilken opamp du har bytt till...
Däremot vill jag kommentera varför du upplever, eller rättare sagt varför det blir bättre. Så slipper vi diskussionen om subjektivitet.
En opamp lever ett tufft liv i en hörlursförstärkare om den används som slutsteg. I ditt fall ser jag inget efterkommande steg och tar därför givet att opampen matar hörlurarna.
Det finns mängder av hörlursförstärkare som har allt för dåliga prestanda vid lågohmiga och trögdrivna hörlurar. Det räcker att studera AudioSceneReviews tester för att få en inblick i detta
Det är få opampar som mår bra utav laster under 600ohm och samtidigt ska man veta att opampens maxström är ett vanligt problem när man vill få ut effekt. Att man i ditt exempel har man sannolikt använt DIL-kapseln istället för ytmonterat är för att opampen ska slippa termisk belastning.
De flesta hörlursförstärkare skulle må gott av ett extra steg efter opampen för att säkra strömkapaciteten. Tyvärr är det då lätt hänt att "tappa" en 10-potens i distorsion till en högre tillverkningskostnad.
Vissa opampar klarar helt enkelt inte av att leverera tillräckligt med ström. Man kan se det som en konstruktionsbrist eller som en brist i hörlurstillverkarens specifikationer.
Vad som är helt klart när det gäller opampar att tillverkarspecen från opamptillverkaren gäller. Då måste förstärkarkonstruktören också utgå från "minvärden", inte "typiskt eller "max". Detta är fundamentalt då ingen tillverkare vågar "ljuga" om prestanda och opampen kommer att leverera enligt spec förutsatt att ALLA värden tas hänsyn till, även t.ex max omgivningstemperatur och vad det nu kan vara..
Alltså, som jag skrev i mitt första inlägg. Man kan inte bara läsa "attraktiva" och primära mätdata på en opamp, typ open lopp gain, distorsion, mm. Har man inte koll på resten vet man inte vad man gör.
Ibland kan man ha tur, ibland spelar det ingen roll, ibland blir det sämre och ibland går det åt he..te när man swap:ar opamps i en befintlig kretslösning.
För de som inte har baskunskapen eller satt sig in i problematiken kan man se det såhär. Ett dåligt exempel:
Min bil går inte tillräckligt fort med 250 hästkrafter, jag byter motor till en 700 hästkrafters V8 diesel den har ju också ett imponerande vridmoment, "alla" data är bättre.
Vid provkörning med nya motorn visar det sig att toppfarten SJUNKER med 70km/h. Varför då, jag har ju bara bytt till starkare motor?
De flesta inser att "bara bytt" d v s att jag inte anpassat omgivande komponenter till nya motorn är problemet. frågan är om det räcker att byta slutväxel...hur är det med t.ex kylning och bränslesystem osv?
LeifB skrev:En subjektiv förbättring räcker gott.
Men förutsättningarna ser inte bra ut.
Många som bara rullar op ampar. Kanske en del bara kommer till den dom startade med.
De flesta amparna är billiga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster