Tänkte att jag skulle fixa korrekt citering.

Hoppas det är ok.
I-or skrev:Thomas_A skrev:
Finns det någon referens till detta? Noteras ska ju att grundtonen är mellan 70-80 Hz och där distorsionen är <0,5% vid 93 dB. Trolgen betydligt lögre vid 80 dB.
Hörbarheten för distorsion är ganska illa beforskad och det finns mest en massa gamla undersökningar att tillgå. Dessa är garanterat behäftade med massor av maskeringseffekter. Nätundersökningar ger dock vid handen att känsliga lyssnare uppfattar försvinnande låg distorsion även med normal utrustning.
Du kan ju prova själv, via länken nedan finner du två filer med pianomusik som har passerat ett Matlab-skript som adderar 0,5 % andratonsdistorsion
för topparna i det ena fallet. Observera att den adderade genomsnittsdistorsionen ligger på 0,05 % eftersom toppfaktorn är ca 20 dB. För rättvisans skull har båda filerna passerat skriptet och är skalade till samma toppnivå.
För egen del tycker jag att distorsionen är mycket tydlig i mina hörlurar som över 100 Hz uppvisar runt 0,05-0,1 % THD vid 100 dB, men så är jag också distorsionskänslig. Det låter disigare och tråkigare om den distorderade versionen. Speciellt transienterna tappar kraft och lite mer högfrekventa toner låter dovare och klingar inte som de ska. Stycket är ganska långt och demonstrerar väl det enorma omfånget hos en konsertflygel.
https://www.dropbox.com/sh/bc56rl6y8jlxb6j/AACQfurVO8briYgKYbSBTDA3a?dl=0
Då lilltroll och jag labbade med att införa olika typer av harmonisk distorsion via matlab och sedan lyssna på musik genom matlabmoduler med inställd olika dist så blev resultatet exakt som I-or beskriver. Jag har skrivit om detta tidigare.
Musik är ju uppbyggd av grundtoner + övertoner och ytterligare pålagd harmonisk dist ger en hel del IM-produkter mellan tonerna som ger en utsmetad och diffusare karaktär. Det var jag som ville se hur det ser ut på skärmen och lilltroll programmerade. Input var som vanligt en sinuston och output såg ut som man förväntade sig. Man kunde lyssna på sinus och alternera disten så att man kunde detektera disten.
Jag frågade om man kan lyssna på vad matlabmodulen tillför på musik d v s om det går att spela musik med modulen seriekopplad. Visst sa lilltroll. Vi hade även flera seriekopplade moduler med lite olika överföringsfunktioner som vi kunde labba med och jag tog på mig hörlurar och lilltroll satte igång olika musikstycken och kunde ställa in olika distvärden i de olika modulerna. Det var faktiskt häpnadsväckande vad tydligt det hördes, men inte på det sätt jag föreställt mig, d v s att det skulle bli hårdare eller vassare.
Musiken gick från att vara spänstig och med bra sväng till att bli som muzak för bakgrundslyssning i hissar.

Diffust blev det också. Det handlar alltså om dist under -50 dB och även -70 dB. Jag blev ganska förvånad men också glad. Det blev som vid verklig lyssning. Det låter som om musikerna spelar halvsovandes där någon ställt in ett slags ljudobjektiv så att hela ljudscenariot blir diffust. Jag tänkte: skall det verkligen vara så här?
Jag gav då lurarna till lilltroll för att han om möjligt skulle verifiera det jag hört. Han tog på sig lurarna och började ratta och jag kunde koppla i och ur modulerna på datorn. Han var snabbt tvungen att ta av sig lurarna och häpnade över resultatet. Han blev sjösjuk av disten redan vid -60 dB och kunde inte lyssna vidare. Det bör nämnas att vid det tillfället var lilltroll ganska överkänslig gällande balanssinnet, men ändå.
Vi stoppade då in som input, eller snarast en överföringsfunktion i en första modul, en sammansatt ton föreställande ett "typiskt" ackord som vi byggde upp med rena syntetiska sinustoner och kunde då se på skärmen med FFT vad som tillkommer då man kör detta ackord genom olika efterföljande moduler och det mest frapperande är att det ser ut som en skog av brus/toner mellan tonerna i ackordet och alternerar man nivån på insignalen/ackordet så alterneras även amplituden på denna skog av brus ganska väsentligt i takt med amplituden och även förhållandet mellan amplituden på input och amplituden på skogen av mellanliggande toner varierade kraftigt. Det påminner om modulationsbrus som finns i rullbandspelare. Som på den gamla analoga tiden räknades som den värsta typen av förvrängning.
La man till flera MatLab-moduler med olika övertoner/deltoner i respektive modul så blev det etter värre.
Då programmerade vi modulerna så som det skulle föreställa en återgivningskedja. Sedan alternerade vi modulernas plats för att verifiera om det är så att slutresultatet måhända blir sämst om modulen med max dist var först i kedjan eller sist i kedjan.
Resultatet var att det blev ingen skillnad. Slutresultaten blev i stort sett lika oberoende av inbördes distplacering i kedjan. Jag är övertygad om att Ivor Tiefenbrun på Linn inte hade koll på just detta, men att han hade upptäckt att fixar man de mekaniska apparaterna såsom Skivspelare, tonarm och pickup så vinner man mycket mer än om man fixar på senare i kedjan liggande elektroniska apparater. Därför bör man fixa det mekaniska först. I och för sig finns ju högtalarna sist i kedjan och han ansåg de vara minst väsentliga i kedjan. Jag håller dock inte med om detta.
Medans jag nu skriver så kom jag på att man faktiskt skulle kunna göra en modul i MatLab med delningsfilter (d v s som en högtalare) och ha lite olika dist i de skilda avdelningarna. Det kanske kan göras med 2 parallellkopplade skilda moduler som därefter summeras? Den harmoniska disten från den ena modulen kommer då inte medföra IM i den andra modulen och vice versa. Input blir ju frekvensmässigt uppdelat på 2 eller fler moduler. Det bör vara en stor fördel men jag har inte simulerat detta.
Man skulle då kunna koppla mellan sådant knippe av parallella moduler kontra att ha all dist i samma modul täckandes hela frekvensområdet och på så sätt höra vad det i praktiken innebär för högtalares påverkan. Blir det skillnad? Hur låter just denna skillnad?
Man borde ägna en stor tid att systematiskt lyssna och prova vad olika fysikaliska fenomen egentligen innebär för musiklyssning. Det är inte många som har gjort och nästan alla tester jag läst i ämnet har jag förpassat till det runda arkivet.
Ett annat exempel är vad kamfiltereffekt ställer till med. Men det är en annan tråd. JM har ju ställt frågan och jag har mina än så länge overifierade misstankar.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.