Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.
Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
Öhman har ju os52 som basmodul till oa52 men kan det funka att spela ihop med bs60?
Jag är väldigt sugen att göra en rockad med pi60s och oa52, men vill nog ha lite mer baskapacitet än vad 52:orna mäktar med i det dedikerade lyssningsrummet.
hifikg skrev:Ted_B skrev:Hur väl spelar de ihop?
När jag lirar med rörförstärkarna använder jag inte ens mina subbar och saknar dem bara vid uppspelning av vissa fonogram, annars är OA52 riktigt duktiga på bas (jag klarar mig utan infrabas och liknande excesser). Du får ta cykeln hit o lyssna, du bor ju nästgårds.
Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Bcx tror jag är samma modell också..
Stora skillnaden är lådan och framför allt den förlängda baffeln.
Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
FBK skrev:Hjalmar_Branting skrev:Likadant element,Ino W104X och även filter är likadant.
Så du har egentligen bara ett Carlsson utseende på en bs60 ? Är det så lät att matcha...Då "kanske" även OA50 funkar ihop med bs60.
Ted_B skrev:Jo, men de delar du via delningsfilter inbyggt i B2-70, med basmodulerna spelar man pararellkopplat, så basarna och 52:orna spelar samma frekvenser i basen, man avlastar alltså inte 52:orna i basområdet mer än att de delar på nivån som spelas.
Kermit116 skrev:Lennartj har ju ytterligare en variant med ett basstöd på vilket han ställt sina OA-52.2. Dom finns på bild här o var på faktiskt, bl a i denna tråd;
viewtopic.php?f=17&t=69609
Vet inte vilka baselement som sitter i dessa basstöd, tror dock spontant att det är dessa "bremenbasar" som skrivs om här ibland.
hifikg skrev:En gång, under förra årtusendet, upplevde jag ljudet från OA52 som "basfattigt" i 45 sekunder. Det var bara för att jag haft mer av bummeldisco bas i mitt andra högtalarpar (före experimentet med ESL63 hade jag bara ägt tre par högtalare) som verkligen var ytterst välljudande. Den som någon gång får chansen att lyssna på ett par Zachry TM200 eller 300 ska inte missa den chansen. För många är det kanske t o m Högtalaren. Efter att ha LYSSNAT insåg jag att OA52 spelade bas som bas ska spelas. Sedan dess har jag suttit nöjd. Att jag idag, ibland, har ett par feta subbar anslutna beror på lättja och på att jag är lite rädd om 52:orna. Så när jag vevar på med, praktiskt taget, obegränsad kraft är det bra om subbarna avlastar Carlsson. Det krävs inget magiskt rum för att imponeras av basen från ett par 52:or. De flesta tror mig inte när jag berättar att subbarna inte är anslutna. De tror för övrigt inte på OD11 heller, de börjar leta efter vad det är som egentligen spelar, för de där små kan aldrig låta så. Stig skapade magi i stort och smått. Men sprid nu inte ut det här utanför forat, det finns massor av fina högtalare därute som alla andra kan tråna efter.
Ted_B skrev:Ja, det är ju precis vad som står i inlägget ovanför ditt inlägg
juanth skrev:hifikg skrev:En gång, under förra årtusendet, upplevde jag ljudet från OA52 som "basfattigt" i 45 sekunder. Det var bara för att jag haft mer av bummeldisco bas i mitt andra högtalarpar (före experimentet med ESL63 hade jag bara ägt tre par högtalare) som verkligen var ytterst välljudande. Den som någon gång får chansen att lyssna på ett par Zachry TM200 eller 300 ska inte missa den chansen. För många är det kanske t o m Högtalaren. Efter att ha LYSSNAT insåg jag att OA52 spelade bas som bas ska spelas. Sedan dess har jag suttit nöjd. Att jag idag, ibland, har ett par feta subbar anslutna beror på lättja och på att jag är lite rädd om 52:orna. Så när jag vevar på med, praktiskt taget, obegränsad kraft är det bra om subbarna avlastar Carlsson. Det krävs inget magiskt rum för att imponeras av basen från ett par 52:or. De flesta tror mig inte när jag berättar att subbarna inte är anslutna. De tror för övrigt inte på OD11 heller, de börjar leta efter vad det är som egentligen spelar, för de där små kan aldrig låta så. Stig skapade magi i stort och smått. Men sprid nu inte ut det här utanför forat, det finns massor av fina högtalare därute som alla andra kan tråna efter.
Om du inte lugnar ner dig så kommer jag och mäter upp ditt rum, kopplar in ”trollerilådan”![]()
Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda..
juanth skrev:Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda..
hifikg skrev:juanth skrev:Och vips så kommer du vilja ha en egen trollerilåda..
![]()
Jag säger som Dr Dengroth
Ted_B skrev:Jag ska helt klart bära upp 52:orna på övervåningen och spela dem ihop med bs60.
52:orna ska väl fortfarande stå mot väggen men då kommer bs60 att hamna längre fram pga djupet på dessa, undrar hur det påverkar?
Får nog ställa bs60 på utsidan lite invinklade och flytta dem i sidled för att få rätt avstånd till lyssningsplats.
Får sätta tejpmarkeringar på golvet först så jag kan ställa tillbaka pi60s på rätt ställe igen, om jag inte bestämmer mig för att fortsätta med oa52 där uppe.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster