Audiofilmusik.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Audiofilmusik.

Inläggav LeifB » 2023-01-27 21:34

Hej!
Startade denna tråd för få uppslag för speciellt bra inspelningar. Om ni upplever musik som är specifikt för dom som älskar bra kvalitet.
Välkommen att bidraga med seriöst musik. Mitt bidrag:

Pink Floyd - The Wall
Senast redigerad av LeifB 2023-01-27 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Hjalmar_Branting

Re: Audiofilmusik.

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-27 21:39

Digitalt eller analogt?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-27 21:42

Hjalmar_Branting skrev:Digitalt eller analogt?

Det går bra med båda. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-27 22:49

Grattis till titeln :)
men okej, Jazz at the Pawnshop är förstås världens bästa svenska jazzinspelning gjord på Stampen i Stockholm 1976.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-01-28 00:42

LeifB skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Digitalt eller analogt?

Det går bra med båda. :)

Verkligen inte. Analogt i form av vinyl, rullband och kassettband går fetbort om man önskar riktigt god återgivning. Det är för övrigt skälet till att de digitala formaten introducerades.

Begreppet "audiofilmusik" är underligt. Audiofil (ljudvän) är den som eftersträvar god återgivning. God musik överlever det mesta inklusive återgivning via analoga lagringsmedier.

Med detta sagt återkommer jag gärna i mån av tid med tips på goda inspelningar som har återutgivits på kompaktskiva. "The wall" på tidig dubbel-cd är en bra start.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-28 12:11

Det här mera känslomässiga sättet att att föra en dialog gör att min deltagande i sådant här går fetbort.

Jag har också svårt att delta i en tråd om audiofilmusik. Jag har dock noterat att musikåtergivning kan bli sämre över tid.

Frisk

Inläggav Frisk » 2023-01-29 01:23

"Denna" tråd finns väl redan? Eller kanske är inriktningen/tanken lite olika? viewtopic.php?f=6&t=68661

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-29 12:51

Den som hävdar att analogt återgiven musik går "fetbort" har förmodligen aldrig hört bra återgiven sådan. Och eftersom många analoga
utgivningar baseras på återhållsamt mastrade inspelningar så låter de också långt bättre än många digitala utgåvor. Även om det analoga formatet i sig rent tekniskt är underlägset.

Det är ju trots allt det slutliga ljudande resultatet som är det viktiga, inte vägen dit.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-29 12:59

Egentligen kan man nog säga att ALL inspelad och därefter uppspelad musik går "fetbort".
Åtminstone om bedömningen huvudsakligen baseras på grad av likhet mellan ljudet i upptagnings-lokalen och ljudet i återgivnings-diton.

Vi fokuserar kanske mest på ranking här - oavsett vad som skall rankas.
Fokuset hamnar på skillnader mellan olika fonogram-typer och vilka som hamnar överst respektive underst på en bättre-sämre-sortering av dem.

Inget fokus läggs på absolutvärdet. Allt fokus läggs på skillnaderna.

Även det bästa kan ju vara riktigt dåligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-29 13:31

Då blir utbudet väldigt snävt och begränsat till de tillfällen man kan ta sig tid att avnjuta en direktsänd konsert (eller hoppa över anläggningen och GÅ på konsert). Tyvärr är ljudet ibland riktigt risigt när man hör det live och "direkt", då är det andra värden som gör det utståbart/trevligt.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-29 16:21

Att tycka att den ena mediat är överlägset det andra tänker jag inte lägga någon som helst energi på,lönlöst och ointressant för min del.
Audiofil-material är diffust begrepp,det finns mer eller mindre lyckade inspelningar oavsett media de förmedlas från.
Jag börjar med en helt vanlig lp-skiva som inte är av exotisk pressning men som jag upplever som välljudande,
Tracy Chapmans debut,mkt bra och som jag håller väldigt högt här hemma.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-30 20:03

Tack för alla bidrag. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-30 20:11

Lyssnar just nu på "Jazz i Baljan" med Lars Erstrand. En skiva som kanske kvalar in. Har bara hört första låten än, skivan kom med posten idag. Inledningen är stark, såväl musikaliskt som ljudkvalitetsmässigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-30 23:45

Här är ett bidrag som jag upplever som väldigt väl producerat. Mycket luft i arrangemangen som ger alla instrument och röster generösa utrymmen. :)
Owe Almgren and Sisters of Invension - Does the Beatles Nordic Noir.

https://open.spotify.com/album/0O7CXghG ... DMAkU7t8VA

Inspelning, mix och master av Åke Linton, Svenska Grammofonstudion.
Familjen Almgren är ett kluster av begåvade musiker i flera generationer och konstellationer.

FocSuiH

Inläggav FocSuiH » 2023-02-08 09:20

Att jämföra från vilken källa musik spelas upp och mena bestämt att det ena är bättre än det andra får stå för var och en. Det handlar definitivt inte endast om det är vinyl vs. streaming eller dylikt, självklart handlar det ju precis lika mycket om din utrustning och vad den mäktar med.

Tycker mig se att det ofta förekommer att tillsammans med vad som skrivs, också räkna upp alla delar i utrustningen man har som ett slags "visitkort" i sin profil här. Förstår faktiskt ej syftet med det? Jag kommer ALDRIG att göra det här.

Men en sådan här tråd skapar ju lite aktivitet hur som helst.

/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-08 17:21

FocSuiH skrev:Att jämföra från vilken källa musik spelas upp och mena bestämt att det ena är bättre än det andra får stå för var och en. Det handlar definitivt inte endast om det är vinyl vs. streaming eller dylikt, självklart handlar det ju precis lika mycket om din utrustning och vad den mäktar med.

Tycker mig se att det ofta förekommer att tillsammans med vad som skrivs, också räkna upp alla delar i utrustningen man har som ett slags "visitkort" i sin profil här. Förstår faktiskt ej syftet med det? Jag kommer ALDRIG att göra det här.

Men en sådan här tråd skapar ju lite aktivitet hur som helst.

Är inte riktigt på det klara med vad du menar.

Att man skriver på vilken utrustning man spelat dessa "audiofilskivor" kan ju ge en hint om från vad man bedömt fonogrammets kvaliteter. Det låter ju trots allt lite olika från en badrumshögtalare och en kvalificerad anläggning. Vad som låter bra i badrummet kanske inte alls gör det i "stereon".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-09 07:46

Jag har nu under flera dagar från och till spisat det här vaxet.
De första gångerna jag spisade vaxet (för flera år sedan) tyckte jag att det lät väldigt gällt och lite jobbigt ljust i klangen.
Nu har jag insett (tror jag) att det är kompositionen och orkestreringen som orsakar det gälla och ljusa. Inte något fel i ljudet.
Det skall - såvitt jag kunnat förstå efter att ha spisat samma komposition på andra vax - vara ungefär så som det är på Chandos-vaxet.

Om audiofilmusik syftar på "häftigt ljud" så är inte mitt exempel något märkvärdigt i sammanhanget.
Om audiofilmusik syftar på djup i sceneriet, klarhet, tydlighet, rumslighet, "atmosfär", realism-skapande... så tycker jag att vaxet platsar.

Jag tänker mig dessutom att vaxet kan fungera som "test" av ens apparatur i så måtto att musikens ljusa karaktär lätt kan orsaka att uppspelningsresultatet kan bli just lite jobbigt gällt.
Ös loss med det första spåret, det räcker för att förstå vad jag menar (tror jag). Fantastiskt livlig och rytmiskt intressant musik för övrigt.

Jag spisar via Qobus. Har ingen uppfattning om huruvida det låter avsevärt annorlunda via andra alternativ.

Allt "håller sig på mattan", inget "fastnar i högtalarens position", sticker ut eller spretar. Allt utspelar sig långt bortom linjen mellan mina högtalare som om jag sutte i en loge och lyssnade på ett stort sceneri en bra bit framför mig.

Jag vet inte (det brukar jag inte vilja göra, för då kanske jag hamnar snett) men den illusionen kanske förutsätter en god föreställningsförmåga hos lyssnaren också. Alltså att utöver det anläggningen åstadkommer, så måste jag "hjälpa till" med min inre process av det som rasslar i i höronen för att illusionen skall uppstå.

51xPnOC4SoL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFOURANDHALF,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA30,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png
51xPnOC4SoL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFOURANDHALF,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA30,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png (138.27 KiB) Visad 1252 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-09 11:09

hifikg skrev:Grattis till titeln :)
men okej, Jazz at the Pawnshop är förstås världens bästa svenska jazzinspelning gjord på Stampen i Stockholm 1976.

Nej, den är inte i ens i närheten av att vara riktigt bra. Inte ens G. Palmcrantz skulle hålla med dig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-09 11:11

Pat Coil's album på Sheffield håller i genomsnitt tämligen högt standard. Samma sak kan sägas om Margie Gibson på sagda bolag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-02-09 12:10

Audiofilmusik... Då tänker jag mig helt slätstruken muzak i mycket bra inspelning. För att lyssna på stereons fina ljud. Inte musiken i sig. Höll på med sånt själv på 90-talet innan jag tillfrisknade. Räddad av punk, Maria McKee och Drum 'n' Bass.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-09 12:22

Morello skrev:

Nej, den är inte i ens i närheten av att vara riktigt bra. Inte ens G. Palmcrantz skulle hålla med dig.

Det beror väl lite ur vilken synvinkel man ser på vilka kriterier som gäller för att uppfylla "riktigt bra". Den kanske inte hör till de allra bästa ur det renhets-perspektiv som du ofta bedömmer inspelningskvalitet på, men ur en lyckas-fånga-live-atmosfären-perspektiv är det en bra inspelning, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-09 13:54

Morello skrev:

Han har inga Carlsson OA52.2 att lyssna på.

"Jazz at the Pawnshop is a multi-session recording made by Gert Palmcrantz on December 6–7, 1976, at Jazzpuben Stampen (Pawnshop) in Stockholm, Sweden. A pawnshop had operated on the site prior to the jazz club. Proprius Records founder Jacob Boethius produced the album, and it has been issued at least five times under multiple labels and formats. The album is regarded by many audiophiles as one of the best sounding jazz recordings of the 20th Century"

Står på webben = sant

Återgå till Generellt om hifi