juanth skrev:petersteindl skrev:Det svagaste partiet är vid fästanordningen där man skruvar plastdelen mot högtalaren. Där spricker det om man är oförsiktig.
Mittstaget i plastdetaljen skulle jag därför göra 6 mm i stället för 3 mm och hela den plana ytan som ligger an mot högtalarlådan och som utgör skruvförband skulle jag göra 6 mm tjock.
Mvh
Peter
Och varför inte göra hela dämppanelen betydligt större?Ps. Peter, kolla in tråden här:
viewtopic.php?f=3&t=73710, jag kan tänka mig att du kan ha något spännande att berätta kring Roy Allison)
För att då är det inte original längre kan vara 1 anledning.
Stig Carlsson gjorde en massa mätningar med och utan denna dämpning. Det var speciellt området kring 1500 Hz som det blev en utsläckning genom destruktiv interferens från väggreflex.
Den utsläckningen blev några dB mindre med dämpörat.
Ökar man dämpörats yta till elefantöra, så minskar man även den positiva effekten från vägg och det ville inte Stig.
Jag har själv inte gjort mätningar på OA51 med dämpöron i olika storlekar.
Jag har gjort lyssning och mätningar på äggen med olika mycket dämpning runt högtalaren och uppe vid diskanten.
Ingen dämpning var bäst, både lyssning och mätning. Äggen har 2 diskanter och det ger 2 reflexer, totalt 4 utstrålade ljudvågor.
Med Stigs högtalare blir situationen lite annorlunda eftersom han enkom har 1 diskant. Då blir det också 1 reflex från närmaste vägg d v s 2 utstrålade ljudvågor som ger betydligt elakare interferensmönster.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.