Moderator: Redaktörer
I-or skrev:juanth skrev:
Det här är viktigt som Peter tar upp. Det är så vanligt med en rejäl svacka i undre mellanregistret och rättas inte det till så kan det verkligen låta knas oavsett ekvalisering. Det är väl bara de här märkliga basrädda typerna som envisas med endast ett par stativhögtalare som tycker att det är så det ska låta..
Det slog mig just att det nog är väldigt få utställare på mässor som bryr sig om att ekvalisera för sådant…anses det tabu kanske?
Nej det låter inte knas oavsett ekvalisering, tvärtom. Det är ju exakt därför som vi ekvaliserar även frekvensområdet under 500 Hz, men då med ett långt tidsfönster. Ibland är det omöjligt att fylla igen dalarna fullständigt (mer än ca 5 dB bör man inte höja, mindre om man har lite snålt med effekt), men då får man kompensera med en aning högre nivå runt omkring dalen.
petersteindl skrev:En annan aspekt är undre mellanregistret kring 200 - 500 Hz. Är det området för svagt eller med dipp i tonkurvan, så upplevs rak tonkurva i övre mellanregistret som för tunt och skrikigt.
goat76 skrev:Kraniet skrev:Men med tanke på detta så gör man då ganska rätt i att sänka nivån i det området. Dvs det borde bli mer rätt än fel i de flesta fall och i de fall det inte hade behövts så verkar det kunna låta rätt så bra oavsett.
Det är iaf så som jag justerat min anläggning![]()
(dvs en Harman-kurva med nån dB extra sänkning vid 3-4 kHz)
Jag tycker du gör helt rätt!
Hörseln är uppenbarligen mer känslig för när det blir för mycket energi i det här känsliga frekvensområdet, men den verkar inte alls vara lika känslig för att detektera att något skulle saknas om en sänkning sker för samma frekvensspann.
eljulio skrev:Och där är vi tillbaka i stråkarna. Det var just stråkar som vann mest på ekvaliseringen av äggen. Om man nu ska jämföra.
Det jag funderar över är äggens rätt speciella spridningsegenskaper. Det blir en stooor ljudbild, men ändå precis. Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre, men ungefär så. Kan Peter/I-or sprida mer ljus över hur det funkar egentligen? Har inte haft liknande spridning någon gång tidigare. Ska tilläggas att jag trivs väldigt bra med det.
eljulio skrev:Och där är vi tillbaka i stråkarna. Det var just stråkar som vann mest på ekvaliseringen av äggen. Om man nu ska jämföra.
juanth skrev:Frågan är om BBC-dippen infördes för att nu många år senare hantera problemet med alltför uppskruvat presensregister i studios?![]()
Det är mycket som spelar in, varav en hel del okända variabler men att lyssna igenom en mängd olika inspelningar från olika tidsepoker och genrer och hitta en trend kan vara en klok strategi.
Sedan är jag tex lite osäker på om jag är känsligare än de flesta i området 3-5 kHz, det var än värre för några år sedan då jag led av utmattningssyndrom och hade väldigt känslig hörsel. Nu vet jag inte…borde kanske gå till en audionom för att göra en kontroll…kunde vara intressant.
En sak är jag säker på. Jag har blivit känsligare för distorsion sedan utmattningen. Jag är heller inte alls säker på att en rak tonkurva är vad som ska strävas efter. Jämn nivå, utan några dramatiska svängningar, visst.
Igår var jag hos Dvd-ai och drack kaffe.
Jag passade på att lyssna på musik på hans fina anläggning och spelade nån testlåt som IÖ visst brukar använda som testlåt för att kolla ess-ljud hos högtalare. Den drar åt det essiga hållet som produktion, någon har velat ha det så, men i vissa högtalare blir det väldigt tydligt att nivåer i tonkurvan ger för mycket av den varan. Essigheten överstyr.
Ca 30 sek in börjar hon sjunga.
Det var inte essig på Ino I64…..
juanth skrev:Sedan är jag tex lite osäker på om jag är känsligare än de flesta i området 3-5 kHz, det var än värre för några år sedan då jag led av utmattningssyndrom och hade väldigt känslig hörsel. Nu vet jag inte…borde kanske gå till en audionom för att göra en kontroll…kunde vara intressant.
En sak är jag säker på. Jag har blivit känsligare för distorsion sedan utmattningen. Jag är heller inte alls säker på att en rak tonkurva är vad som ska strävas efter. Jämn nivå, utan några dramatiska svängningar, visst.
JM skrev:juanth skrev:Sedan är jag tex lite osäker på om jag är känsligare än de flesta i området 3-5 kHz, det var än värre för några år sedan då jag led av utmattningssyndrom och hade väldigt känslig hörsel. Nu vet jag inte…borde kanske gå till en audionom för att göra en kontroll…kunde vara intressant.
Om du föredrar en inte rak tonkurva i området där vi är som känsligast är det sannolikt hyperakusi du lider av.
Vanligaste anledningen här på faktiskt.io är ett ljudtrauma men det finns andra orsaker till hyperakusi.
De yttre hårcellerna i innerörat har skadats.
De flesta med hyperakusi vet inte om sitt handikapp. Om jag minns rätt är det ca 10 % som har hyperakusi.
Individer med hyperakusi har vanligen normalt audiogram.
Självklart skall du peq din personliga tonkurva så du mår bra,
https://hyperacusisfocus.org/research/definitions/
JM
Thomas_A skrev:Om det är öronrelaterat/fysiologiskt så spelar det väl ingen roll om det är naturliga ljud eller ljud via högtalare? Om det främst är vid återgivning via högtalarna som känsligheten uppstår så är det nog där som man får hitta felkällan.
Om man är stressad och behöver koncentrera sig kan man också bli mer ljudkänslig, särskilt om det är många okorrelerade ljudkällor runtom en. Men jag tror det är något annat.
juanth skrev:Thomas_A skrev:Om det är öronrelaterat/fysiologiskt så spelar det väl ingen roll om det är naturliga ljud eller ljud via högtalare? Om det främst är vid återgivning via högtalarna som känsligheten uppstår så är det nog där som man får hitta felkällan.
Om man är stressad och behöver koncentrera sig kan man också bli mer ljudkänslig, särskilt om det är många okorrelerade ljudkällor runtom en. Men jag tror det är något annat.
Ja, alltså, det jag lider av nu är inget mot hur det var då för några år sedan. När jag läst i länken så kan jag pricka in dessa två, varav båda var betydligt värre under utmattningen.
Nu är det sällan jag råkar ut för någon av dem men om det händer så är det oftast efter en mer intensiv dag.
Loudness Hyperacusis- Present when moderately intense sounds are perceived as being uncomfortably loud.
&
Vestibular Hyperacusis- Present when everyday sounds induce disordered balance or vertigo. This is commonly referred to as Tullio’s Phenomenon.
Båda uppträder oftast med skramlande tallrikar & porslin men även barnskrik och liknande.
Sen är stökiga miljöer, som krogar mm lite påfrestande.
Nummer två, Vestibular Hyperacusis är rätt så märklig att uppleva. Tex porslinsskrammel som triggar det och upplevelsen är då att det dels är skärande högt men att kroppen försöker skydda sig mot det och kopplar bort balanssinnet i någon tiondedels sekund…nästan som om medvetandet förloras mycket kort. Känslan är att huvudet ruskas om av en okänd kraft. Lite som att man kan känna sig omtumlad efter en nysatack.
Lyssning på musik i högtalare är absolut inte i närheten av ovanstående men just i presensområdet tar det stopp först, vilket ändå känns som en rimlig reaktion då vi är känsligast där. . och då spelas det rätt högt. Högtalare med mer distorsionen tar stopp tidigare.
Jag tror inte att jag vill eller ska använda EQ för att sänka vissa områden i tonkurvan pga dessa åkommor. (Som dessutom har mildrats över tid) Ska EQ användas så är det för att stävja dåliga presade produktioner.
Egentligen inga stora problem. Jag är lyckligt lottad och njuter av musik och upplever att hörseln kanske har skärpts och tränats upp, iaf så värderar jag den högre.
I-or skrev:goat76 skrev:Varför denna förhöjning sker på merparten av alla inspelningar tror jag egentligen inte har så mycket att göra med att man i överlag önskar uppnå mer energi just för detta frekvensspann, utan grundar sig i att inspelningar gjorda med en hel drös mikrofoner, placerade på snarlika avstånd från de olika ljudkällorna för att på bästa vis fånga varje enskilt instrument på bästa möjliga vis, utan att i det läget ha någon som helst möjlighet att ta hänsyn till den slutgiltiga helheten. När alla dessa individuellt perfekt inspelade ljudinslag sedan ska paras ihop i en gemensam ljudmix så leder detta ofrånkommligen till en drös frekvensmaskeringar, vilket gör att ljuden från de olika instrumenten mer eller mindre "drunknar" i varandra beroende på hur lika eller olika deras frekvensspektra ser ut.
Sången är ett bra exempel på ett ljudinslag som tenderar att drunkna i mixen, och för att motverka det så är det nog inte alltför ovanligt att man bär fram detta ljudinslag genom att förstärka presensområdet så att sångaren röst "bryter igenom" i mixen. Detta görs inte alltid bara för att framhäva rösten utan lika ofta för att den inte ska drunkna helt i mixen, och det finns naturligtvis fler ljudinslag i mixen som kan behöva en liknande behandling.
Om man lyssnar noga på de individuella ljudinslagen i mixarna för ett gäng olika ljudproduktioner så hör man att det inte alltid är tvåkanalsspåret i sin helhet som har höjningen i övre mellanregister/presensområdet, utan ofta är det vissa ljudobjekt i mixen som enskilt behandlats på det viset.
Så för att återkomma till starten av detta inlägg...
Jag tror inte den upplevda förstärkningen av detta frekvensområde alltid har haft som mål att det ska vara just en förstärkning, utan är ofta bara "frukten" av att man försökt gräva fram vissa ljudinslag som annars drunknat i mixen, vilket i sin tur är orsakad av problematiken att para ihop en stor drös ljudupptagningar som till stor del överlappar varandra frekvensmässigt.
.
Det handlar inte om några "individuellt perfekt inspelade ljudinslag". Den normala ljudteknikern i en populärmusikstudio har ingen eller begränsad förståelse för akustiska strålningslober, vilka gör mikrofonplacering och riktverkan helt avgörande för att fånga instrumentklangen korrekt. Det stora problemet i detta led i inspelningskedjan är närmikning i kombination med frekvensgång och riktverkan för mikrofonerna. Väl utförd inspelning och mixning kräver ingen eller marginell presning för att ge ett tydligt ljud. Utöver ekvalisering utnyttjas för en normal populärmusikproduktion något dussin olika olinjära processorer av hårdvaru- eller mjukvarutyp. Dessa enheter tillför vanligen en extrem grötighet till mixen (distorsion av olika slag) och ibland tappar ljudteknikern/producenten t.o.m. kontrollen så att vissa ljudinslag eller hela mixen pumpar ganska tydligt.
Det vanliga är att samtliga inslag i mixen är presade även om det förekommer att t.ex. sången är ännu mer presad, ibland p.g.a. sångarens brister, men ännu oftare för att det sedan länge har infunnit sig en sorts kutym i branschen och att man inte vill låta "otydligt" (d.v.s. naturligt) relativt alla andra.
Slutligen har vi masteringledet, vilket nästan utan undantag förutom att bidra med åtskilliga dB extra kompression presar för att kunna visa för kunden att deras mix nu har förbättrats så att den låter "tydligare".
I-or skrev:Alternativet är att bara acceptera producentens intentioner eftersom det är precis på detta sätt som det är tänkt att låta. Man bör även komma ihåg att verkliga klanger för akustiska instrument inte utgör något ideal inom populärmusikproduktion.
I-or skrev:Läs gärna vad jag har skrivit i tråden tidigare:I-or skrev:Alternativet är att bara acceptera producentens intentioner eftersom det är precis på detta sätt som det är tänkt att låta. Man bör även komma ihåg att verkliga klanger för akustiska instrument inte utgör något ideal inom populärmusikproduktion.
Som jag skrev ovan är det typisk studiopraxis som leder till en grötig mix och "räddningen" via presning. Med bättre inspelningsmetoder och färre signalprocessorer skulle man inte behöva förfalla till detta eftersom man per automatik erhåller ett tydligt ljud. Det finns trots allt en hel del inspelningar av populärmusik, där man har bibehållit en nära nog helt naturlig klang för akustiska instrument på detta sätt och samtidigt har en fantastiskt tydlig separation mellan instrumenten.
I studiovärlden är man dock inte speciellt intresserad av att arbeta med mer rationella metoder för inspelning av akustiska instrument, utan sitter fast i gamla invanda föreställningar angående hur man ska gå till väga genom att lösa diverse ljudmässiga svagheter med allehanda fusk i postprocessningen av signalerna. Detta har t.o.m. blivit värre numer via alla artister som spelar in i sina hemmastudior med sång- och gitarrupptagning i garderoben.
I-or skrev:Möjligheterna till instrumentseparation i en god upptagning utan presning demonstreras med all önskvärd tydlighet av diverse audiofilinspelningar (multimono) och även vissa inspelningar utförda av skickliga ljudtekniker/producenter för standardbolag. Här har vi några exempel:
https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=083da601ee874bdd
https://open.spotify.com/track/4AUuiWoBUgupn7xw7jTFuL?si=37b6f781376544c1
https://open.spotify.com/track/5H2hWpxnadJ0PWxvqv8ioT?si=0295a62dd39d4af2
Dessutom behöver du nog kolla upp hur trummor, slagverk, akustisk bas, akustisk gitarr, cello, flygel, saxofoner, tromboner, röster m.fl. akustiska instrument i en dålig inspelning kan maskera varandra ganska ordentligt. Någon principiell skillnad mot elektroniska instrument föreligger inte här. Om man minimerar signalprocessningen så försvinner problemen innan de har uppstått. Således är presning långt ifrån nödvändigt och ett utslag av ett i grunden felaktigt arbetssätt som med tiden har blivit en sorts de-facto-standard.
Zappa skrev:I-or skrev:Möjligheterna till instrumentseparation i en god upptagning utan presning demonstreras med all önskvärd tydlighet av diverse audiofilinspelningar (multimono) och även vissa inspelningar utförda av skickliga ljudtekniker/producenter för standardbolag. Här har vi några exempel:
https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=083da601ee874bdd
https://open.spotify.com/track/4AUuiWoBUgupn7xw7jTFuL?si=37b6f781376544c1
https://open.spotify.com/track/5H2hWpxnadJ0PWxvqv8ioT?si=0295a62dd39d4af2
Dessutom behöver du nog kolla upp hur trummor, slagverk, akustisk bas, akustisk gitarr, cello, flygel, saxofoner, tromboner, röster m.fl. akustiska instrument i en dålig inspelning kan maskera varandra ganska ordentligt. Någon principiell skillnad mot elektroniska instrument föreligger inte här. Om man minimerar signalprocessningen så försvinner problemen innan de har uppstått. Således är presning långt ifrån nödvändigt och ett utslag av ett i grunden felaktigt arbetssätt som med tiden har blivit en sorts de-facto-standard.
Tack för exemplen!De låter subjektivt låter bäst utan mina två korrigeringar mellan 2 och 5,5 kHz.
goat76 skrev:Japp, de låter mindre dåligt utan de onaturliga lyftet som EQ-justeringarna ger. Det är dock svårt att koncentrera sig på hur bra eller dåligt det låter, då det är mer intressant att titta på färg som torkar än att lyssna på så intetsägande och tråkig musik som exemplen är.
DQ-20 skrev:goat76 skrev:Japp, de låter mindre dåligt utan de onaturliga lyftet som EQ-justeringarna ger. Det är dock svårt att koncentrera sig på hur bra eller dåligt det låter, då det är mer intressant att titta på färg som torkar än att lyssna på så intetsägande och tråkig musik som exemplen är.
Håller du på att få tänder eller vad är det frågan om?
/DQ-20
DQ-20 skrev:goat76 skrev:Japp, de låter mindre dåligt utan de onaturliga lyftet som EQ-justeringarna ger. Det är dock svårt att koncentrera sig på hur bra eller dåligt det låter, då det är mer intressant att titta på färg som torkar än att lyssna på så intetsägande och tråkig musik som exemplen är.
Håller du på att få tänder eller vad är det frågan om?
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster