Kul mr Jones!
Satt precis och lekte med ovan nämnda element då de surrat runt ett tag nu som en irriterande fluga och när nu Vcad är så enkelt att använda och ger så många möjligheter, samt att jag har massor av mätningar av sb26cdc/adc och sb17cac/nbac, så viftade jag till med Vcad. Då blir Göttlaborgs bidrag till Jonavision loud contest enligt nedan.
Förslagen nedan kan ses som budget-versioner av DFT, där elementen har i princip oöverträffade pris/prestandaförhållande. Wo24p har lite lägre distorsion mellan 100-500 Hz än Discovery x534, men även Discovery x534 är bland de allra bästa.
Några vägval:Nedan är passiva filter valda. Dessutom är topologi enklast möjliga för basfilter då komponenter annars blir dyra. Med fördel delar man aktivt och brantare (t ex tredje ordningen), samt något lägre och ekvaliserar.
Delning här vid ca 430-450 Hz (för hög effekttålighet, samt ej alltför dyra komponenter) och vid 2300 Hz.
Ej WG men en sådan höjer kapacitet ytterligare. Kanske kommer en sån variant till våren, när det går att mäta ute.
Lådvolym 45 liter per WO24p och 50 liter per Discovery x534, avstämt till 22 Hz. Portlängd 40 cm, med 70 mm diameter.
Baffel är mellan 250-300 mm. Höjd ca 1000 mm. Djupet blir mellan 300-500 mm beroende på en eller två basar, samt bredd och höjd.
Diskant sitter 90 mm från toppen, mid 160 under diskant och basarna så nära mid som möjligt. Alla element är centrerade i sidled.
Kraftigt rundade kanter så klart.
Om man bygger så kan behöva finjustera nivåer till diskant och mid men jag räknar med att nedan stämmer rätt så väl. Basar är dessutom mycket enklare att simulera, så jag tror på modellen nedan.
I detta inlägg bör allt väsentligt finnas med, förutom exakta mått på lådan som man väljer själv, samt utformning av port och placering.
IndataMid + diskant är verkliga mätningar i rundad baffel
Basrespons är både en trace av fabriksdata, med merge under 100 Hz av simulerad respons, vilka stämmer väl, se t ex:
Basta-sim med standard room-gain:Som synes har WO24p och Discovery x534 i princip likvädig kapacitet men ger något olika respons.
Räv-L-liknande toppdel med enkel wo24p-4OBS: Annan skala än de nedan då wo24p-4 inte fanns inlagt i Vcad och jag orkar inte mata in den manuellt.
Räv-L-liknande toppdel med enkel Discovery 4534
Räv-L-liknande toppdel med dubbel wo24p-8
Räv-L-liknande toppdel med dubbla Discovery 8534
Edit: Mått:De nedre än större låda för dubbla basar.
Till vänster vinklad baffel mot lyssnare resp vanlig 'rak' baffel.

.