Nu är det inte långt kvar (peppar peppar) tills mina i68es anländer och gick igenom lite detaljer med Ingvar igår, men vill också höra från er som har Ino och era erfarenheter.
1) D-option; enligt manifestet så ingår det. Ingvar menar på att det är om man går runt och lyssnar mycket som det kan vara bra att ha, men att det också betyder extra "delningsfilter" (jag kan ha hört fel) men att det blir dubbelt så mycket elektronik och att det inte var optimalt.
Kikar man i manifestet så står det:
--
Ino i68es = 4meter närgräns (ideal 5-10m)
med d-option 2,5m
--
Jag har ca 3.20m till högtalarna från min soffa.
Ni som har liknande förutsättningar, skulle ni tagit d-option eller struntat i det? För och nackdelar? Ingvar satt att om man inte har d-option så blir det aningen mjukare i diskanten när man ställer sig upp och lyssnar.
Självklart vill jag kunna spela musik när jag inte sitter centrerat i soffan också, vid bjudningar etc.
2) Angående vikt och fötter; enligt manifestet så väger den 210kg, men vid avstämning med Ingvar så är det med fylld kammare. Han rekommenderar att inte göra något alls från början, utan att man skall installera sig först och sen kan man fylla för att få dem stabila.
Ni som har fyllt era högtalare före/efter; intryck? Förutom sockeln så skall SD-fötter på. Andra tips angående detta ämne?
3) Frontskydd; Ingvar sa att det finns 3st olika, den som är populär är den som är magnetisk. Är det någon här som har sånna och kan posta bilder på dem? Jag tror inte jag behöver dem, men tänker att det kan vara bra att ha om olyckan skulle vara framme. Jag har en son på 10år, så där lär det inte vara risk, men kanske skaffar hund modell mindre.
4) Överbelastningsskydd (Säkring); det skall kosta 100kr och kan påverka ljudet en del enligt Ingvar. Jag förstår att det behövs om man får för sig att verkligen ösa på, även om de större högtalarna är väldigt kompententa. Diskanten brukar folk ha säkringar för, de som har.
5) Jag kommer köra på en speciell lösning till alla 12-16st basar (infra) men mer om det sen. Det blir till att stapla basar på höjden och även ovanför tv:n i ngn lösning som snickare får bygga.
6) Ni med större system, vad har ni för högtalarkablar?
7) Förstärkare till frontarna, jag tänker på bryston, men kanske också ett rörsteg som förförstärkare och kraftiga monoblock.
Mvh