Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag skulle först börja med eq i undre mellanregistret Så so Ior visar. Sedan lyssna. Beroende på lyssningsresultat skulle jag ändra diskant.
makesrain skrev:Tack för input Peter! Så ska jag absolut göra. Om du gjorde detta stegvis som du föreslår, vad skulle du lyssna efter? Frågan kanske är lite felaktigt ställd pga min okunskap men jag är uppriktigt intresserad så jag hoppas att du förstår hur jag menar.
makesrain skrev:Tack goat76! Det blir spännande att se(höra) om det är så jag kommer att uppleva det.
petersteindl skrev:makesrain skrev:Tack för input Peter! Så ska jag absolut göra. Om du gjorde detta stegvis som du föreslår, vad skulle du lyssna efter? Frågan kanske är lite felaktigt ställd pga min okunskap men jag är uppriktigt intresserad så jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag lyssnar aldrig efter saker. Jag jämför aldrig då jag lyssnar på musik.
Jag bara lyssnar. Jag bryr mig inte om något annat än upplevelsen som händer just då. Det är jag och ingen annan som värderar min upplevelse. Jag är mätinstrumentet och ingen annan. Jag har 100 % kontroll. Jag vet! Jag är OMNI. Alla utom jag är helt irrelevanta. Deras åsikter har inget värde. Kan jag vara tydligare?![]()
Om man verkligen vill ta reda på vad varje förändring bidrar med så måste man ta till vetenskapliga metoder och därmed enkom utvärdera en egenskap och endast en egenskap i sänder. Detta ger bäst resultat.
goat76 skrev:makesrain skrev:Tack goat76! Det blir spännande att se(höra) om det är så jag kommer att uppleva det.
Jag redigerade mitt förra inlägg med lite information om hur jag löste en något mindre men liknande svacka i undre mellanregistret med hjälp av subwoofers. Nu ser det dock inte ut som att du behöver några extra basar, om du nu inte redan har det(?), men det kan iallafall vara en tänkbar lösning för den svackan.
makesrain skrev:goat76 skrev:makesrain skrev:Tack goat76! Det blir spännande att se(höra) om det är så jag kommer att uppleva det.
Jag redigerade mitt förra inlägg med lite information om hur jag löste en något mindre men liknande svacka i undre mellanregistret med hjälp av subwoofers. Nu ser det dock inte ut som att du behöver några extra basar, om du nu inte redan har det(?), men det kan iallafall vara en tänkbar lösning för den svackan.
Ja, jag såg det nu. Mycket intressant information, tack för det. Jag har inga extra basar idag och troligen blir det nya högtalare före basar. Nya högtalare i vardagsrummet gör att jag kan flytta in de nuvarande till sovrummet och förbättringen från noll ljud till ljud där trumfar det mesta
Zappa skrev:makesrain skrev:goat76 skrev:
Ja, jag såg det nu. Mycket intressant information, tack för det. Jag har inga extra basar idag och troligen blir det nya högtalare före basar. Nya högtalare i vardagsrummet gör att jag kan flytta in de nuvarande till sovrummet och förbättringen från noll ljud till ljud där trumfar det mesta
Vilka högtalare har du nu?
I-or skrev:En mycket bred spridning kan ha inverkan på klangen, vilket jag har varit inne på tidigare. Direktljudet dominerar klangperceptionen kraftigt, men på stora lyssningsavstånd får klangperceptionen större inverkan av effektresponsen för konventionella högtalare. Rundstrålande högtalare uppvisar samma inverkan redan på normala lyssningsavstånd. Det handlar alltså om relationen mellan direktljud och rumsljud, när det tidigare får alltför låg nivå börjar rumsljudet att bli även klangligt märkbart. Man bör ha ett riktindex, DI, om minst ca 5 dB över 1 kHz för att klangperceptionen i princip helt ska kunna härledas till direktljudet (även om riktningen för infallande reflektioner också spelar viss roll om man ska vara noggrann). Detta innefattar den absoluta majoriteten av konventionella högtalare. En helt rundstrålande konstruktion (DI = 0 dB) får alltså ca 5 dB för mycket rumsbidrag för att inte klangpåverkas av dessa.
Med en högtalare som uppvisar bredare spridning ökar alltså kraven på jämnhet i densamma för att den inte ska bli klangpåverkande. Samtidigt kan jag tycka att problematiken överdrivs, någon dB eller så för riktindex har helt enkelt inte så stor inverkan på klangen som vissa vill göra gällande. Klangen låter möjligen en hårsmån annorlunda, men inte mer. Däremot låter högtalare med bred spridning förstås tydligt annorlunda vad gäller ljudsceneriet och graden av omsvepning eller simmighet. Ibland till det bättre och ibland till det sämre, allt beroende på uppställningens, rummets och inspelningens egenskaper.
Eftersom vi alla älskar rumsakustiska beräkningar inses lätt att ovanstående riktindex tyder på att ett DI om 5 dB motsvarar D/R-förhållandet ca -8 dB i en normal uppställning. Man kan se detta som motsvarigheten till S/N-förhållande, där "bruset" i det här fallet utgörs av rumsljudet.
Toole skriver: "However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so." (min fetning). Ordet may, kan, är av största vikt här eftersom många blandar ihop fonogrampresningseffekter med högtalareffekter och drar fel slutsatser. Presningscentrum ligger omkring 3-7 kHz, d.v.s. mer eller mindre exakt där många tycker att nivån är något överdriven.
För att summera går det således inte att påstå att direktljudet alltid är den enda parametern i sammanhanget, men att man med någorlunda normal spridning och en i övrigt normal uppställning kan utgå från att så är fallet.
Om man med spridningsmässigt någorlunda normala högtalare tycker sig notera klangproblem trots konstant frekvensgång för direktljudet bör man framförallt se till att åtgärda förstareflektionerna mot sidoväggarna och eventuellt även den första takreflektionen (här förutsätts att det ligger en någorlunda tjock matta på golvet). Detta reducerar klangpåverkan påtagligt utan att förstöra omsvepningen från reflektionerna, förutom att det naturligtvis oftast även förbättrar ljudsceneriet märkbart.
I-or skrev:Hela bakgrunden till tråden är att man inte ska behöva justera subjektivt eftersom detta nästan alltid leder till problem med The Circle of Confusion (d.v.s. att lyssnaren inte kan veta hur fonogrammet var tänkt att låta). Den övervägande majoriteten av alla konventionella högtalare bör därför justeras enligt beskrivningen i det första inlägget. Okonventionellt spridande och felkonstruerade högtalare kan behöva viss handpåläggning, men detta är ovanligt.
I det här fallet bör man definitivt justera efter den förslagna kurvan ovan i hela det hörbara området. Skälet är att den ungefärliga effektresponsen (mätt med långt tidsfönster) har samma utseende över 1 kHz som direktljudet (mätt med kort tidsfönster). Det finns således inte ens teoretiska möjligheter att dalen runt 4 kHz perceptuellt fylls igen av rumsreflektioner.
Detta kan vara värt att studera i sammanhanget:I-or skrev:En mycket bred spridning kan ha inverkan på klangen, vilket jag har varit inne på tidigare. Direktljudet dominerar klangperceptionen kraftigt, men på stora lyssningsavstånd får klangperceptionen större inverkan av effektresponsen för konventionella högtalare. Rundstrålande högtalare uppvisar samma inverkan redan på normala lyssningsavstånd. Det handlar alltså om relationen mellan direktljud och rumsljud, när det tidigare får alltför låg nivå börjar rumsljudet att bli även klangligt märkbart. Man bör ha ett riktindex, DI, om minst ca 5 dB över 1 kHz för att klangperceptionen i princip helt ska kunna härledas till direktljudet (även om riktningen för infallande reflektioner också spelar viss roll om man ska vara noggrann). Detta innefattar den absoluta majoriteten av konventionella högtalare. En helt rundstrålande konstruktion (DI = 0 dB) får alltså ca 5 dB för mycket rumsbidrag för att inte klangpåverkas av dessa.
Med en högtalare som uppvisar bredare spridning ökar alltså kraven på jämnhet i densamma för att den inte ska bli klangpåverkande. Samtidigt kan jag tycka att problematiken överdrivs, någon dB eller så för riktindex har helt enkelt inte så stor inverkan på klangen som vissa vill göra gällande. Klangen låter möjligen en hårsmån annorlunda, men inte mer. Däremot låter högtalare med bred spridning förstås tydligt annorlunda vad gäller ljudsceneriet och graden av omsvepning eller simmighet. Ibland till det bättre och ibland till det sämre, allt beroende på uppställningens, rummets och inspelningens egenskaper.
Eftersom vi alla älskar rumsakustiska beräkningar inses lätt att ovanstående riktindex tyder på att ett DI om 5 dB motsvarar D/R-förhållandet ca -8 dB i en normal uppställning. Man kan se detta som motsvarigheten till S/N-förhållande, där "bruset" i det här fallet utgörs av rumsljudet.
Toole skriver: "However, there is a broad hump in radiated energy, so perceptually it may appear to be so." (min fetning). Ordet may, kan, är av största vikt här eftersom många blandar ihop fonogrampresningseffekter med högtalareffekter och drar fel slutsatser. Presningscentrum ligger omkring 3-7 kHz, d.v.s. mer eller mindre exakt där många tycker att nivån är något överdriven.
För att summera går det således inte att påstå att direktljudet alltid är den enda parametern i sammanhanget, men att man med någorlunda normal spridning och en i övrigt normal uppställning kan utgå från att så är fallet.
Om man med spridningsmässigt någorlunda normala högtalare tycker sig notera klangproblem trots konstant frekvensgång för direktljudet bör man framförallt se till att åtgärda förstareflektionerna mot sidoväggarna och eventuellt även den första takreflektionen (här förutsätts att det ligger en någorlunda tjock matta på golvet). Detta reducerar klangpåverkan påtagligt utan att förstöra omsvepningen från reflektionerna, förutom att det naturligtvis oftast även förbättrar ljudsceneriet märkbart.
Att lösa SBIR-dalar i det undre mellanregistret via basmoduler kan fungera, men är definitivt överkurs för de flesta eftersom det naturligtvis förutsätter att man har basmoduler till att börja med. Själva meningen med ekvalisering är att kraftigt höja ljudkvaliteten utan förändringar av högtalare och rum.
I-or skrev:Tar man med samtliga reflektioner från högtalarvägg/sidovägg/golv ser det ganska annorlunda ut än i Maartens simuleringar ovan, men de illustrerar åtminstone principen. Eftersom det hela inkluderar frekvenser upp till drygt 1 kHz måste man ta med baffeleffekter för en simulering med god noggrannhet, så därför avstår jag att visa resultat från simuleringar med spegelkällor. Det hela går att simulera väl med FEM/BEM, men det är att gå för långt eftersom det viktiga här är det principiella.
Problemet är, vilket jag har varit inne på tidigare, att få piP/QM10 är uppställda så att den inbyggda ekvaliseringen fungerar på avsett sätt. Det är mycket svårt att få till uppställningen så att de närmaste begränsningsytorna balanserar frekvensgången hyggligt. Det kommer definitivt inte att inträffa med en typisk högtalaruppställning även om den är nära högtalarväggen.
I många fall får man bara en ordentlig överbetoning av frekvensområdet ca 0,4-1,2 kHz.
I-or skrev:Ja, detta förändrar ju bilden av vad som måste göras fullständigt.
En mycket djup dal med en bredd om ca 1,5 oktav går i normalfallet inte att ekvalisera bort, men det finns trots allt en del mindre förändringar av uppställningen som förbättrar läget:
- Du kan förbättra situationen en aning genom att flytta lyssningspositionen närmare bakväggen, men det ser ut som att soffan redan är placerad mot väggen.
- En annan möjlig och större förbättring skulle kunna komma från att flytta uppställningen ca en halvmeter åt vänster, men simuleringsresultaten är osäkra p.g.a. den komplicerade formen på rummet.
- Att flytta högtalarna närmare högtalarväggen minskar också dalen en hårsmån.
Om du inte vill ändra uppställningen och möblemanget så återstår tyvärr endast en lösning via basmoduler med en delningsfrekvens runt 300 Hz. Basmodulerna placeras då lämpligen så att konerna hamnar nära högtalarväggen.
eljulio skrev:Rummet ser ju rätt knepigt ut. Skulle det gå att vända på steken? Högtalare där soffan står idag och soffan där högtalarna står? Du slipper kanske lite av problematiken med öppningarna i båda riktningar. Men ta det från en som inte bör komma med råd. Vi är nog rätt lika varandra i detta sammanhang vad jag kan utläsa...
I-or skrev:Bättre men tyvärr inte tillräckligt bra. Möjligen kan man leva med att fylla ut dalen med 6 dB ekvalisering och acceptera en liten svacka om ca 1-2 dB mellan ca 180 och 230 Hz. Detta fungerar om man inte vill dra på extremt mycket. Sedan får man förstås använda en annan ekvalisering om man befinner sig någon annanstans i rummet.
En ytterligare möjlighet skulle annars kunna vara att öka absorptionen runt 200 Hz, men då bör man först mäta efterklangstiden i rummet och dessutom stökar man förstås till det en hel del inredningsmässigt med absorbenter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster