Moderator: Redaktörer
olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?
olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?
idea skrev:olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?
Det är väl inte så konstigt. Om den inte läser av skivan korrekt så blir bitströmmen från transporten korrupt med riktigt distat ljud som följd. Att det stundtals blir ok beror ju på att felkorrigeringsalgoritmerna då lyckas återskapa rätt signal ur en dålig avläsning.
olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.
Bill50x skrev:olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.
Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*
/ B
olaume skrev:Philips CD 850.Bill50x skrev:olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.
Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*
Bill50x skrev:olaume skrev:Philips CD 850.Bill50x skrev:Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*
För mig känns denna som en "middle-of-the-road-spelare" som om inte nostalgiska skäl finns kan man lika gärna leta upp något begagnat för några hundringar.
Själv har jag en Linn Ikemi som jag kommer behålla så länge den - eller jag - lever. Om Ikemin dör före mig blir det enklast/billigast möjliga bara för att kunna spela av cd's. All min musik spelas idag från NAS, Tidal eller vinyl.
/ B
I-or skrev:CD Audio utnyttjar redundant information i form av s.k. CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code), vilken utgör 25 % av datamängden på skivorna. Detta ger systemet en möjlighet att bitperfekt återskapa signalen efter mindre läsfel. Om detta inte räcker måste systemet interpolera, vilket kan leda till svår distorsion och antagligen är fallet här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-interleaved_Reed%E2%80%93Solomon_coding
Det kan även vara av intresse i sammanhanget hur Sonys BMG Musics rent kriminella kopieringsskydd XRC i form av en trojan ledde till en stor skandal 2005.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_and_DVD_copy_protection
olaume skrev:...eftersom de båda ger en helt annan känsla än flertalet - även svindyra - transporter med en sladdrig plastvagga att lägga skivan i. Det är värt en del.
Bill50x skrev:olaume skrev:...eftersom de båda ger en helt annan känsla än flertalet - även svindyra - transporter med en sladdrig plastvagga att lägga skivan i. Det är värt en del.
Så är det med min Linn Ikemi. Stadig vagga i aluminium, tyst och snabb mekanism. Fast jag gillar Pioneer-spelarna med skivtallrik också även om ljudet är lite luddigare/mjukare än min spelare. I vissa anläggningar säkert en fördel.
[ Bild ]
En läcker spelare som låter mycket bra och inte så dyra på begagnatmarknaden.
/ B
PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...
olaume skrev:PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...
Här är en intressant jämförelse av olika Marantz- och Philips-spelare.
https://www.hifi-advice.com/blog/review ... omparison/
olaume skrev:Låter verkligen transporten mjukare på Pioneeren? Är det inte DAC:en med den utskällda Legato Link som luddar till ljudet? Jag upplever som sagt ingen som helst skillnad mellan spelarna på digitala utgångar. Dock ska sägas att jag just nu när båda finspelarna är ur drift kör en billighetsspelare som transport, och jag upplever faktiskt att den låter sämre. Men det bygger då inte på någon direktjämförelse, så det kan mycket v'l bara handla om mina förväntningar. Annars är min grundinställning att transporter knappast kan låta olika när man kör extern DAC.
PerStromgren skrev:olaume skrev:PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...
Här är en intressant jämförelse av olika Marantz- och Philips-spelare.
https://www.hifi-advice.com/blog/review ... omparison/
Jösses! En väldig massa CD-spelare jag inte kände till. Det fanns en tydlig familjerelation mellan Marantz och Philips, i alla fall.
Michael skrev:Jag har (hade?) CD840, föregångaren till CD850. Om jag inte minns fel, så var en salespoint för 850 dubbla dac-chip... men det hade även 840.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster