FBK skrev:hifi_nirvana skrev:FBK skrev:Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.
Det var ingen kritik mot dig som person och jag sågar absolut inte den utan konstaterar enbart att prylar med mycket och specifik mjukvara föråldras oerhört fort. Och att det bör man tänka på när man köper en sådan kombimaskin. EOL (end-of-life) för mjukvara brukar inträffa mellan 5 till 10 år och jag tror inte denna maskin blir något undantag. Men snygg var den.
Finns ju inte ett Hifi märke som har skött sådant ? Så det vet alla som hållit på med denna hobby att sådant oftast inte sköts. Så framtidssäker oavsett vad som händer, svar nej. Men jag tänkte inte heller på exakt vad som fanns i den där modulen och all framtid när jag tänkte att den här stärkaren kan vara något.
Linn är ett bra exempel på ett HiFi-företag som inte slutar uppdatera mjukvaran bara för att nya aparatmodeller introduceras. Hur det ligger till på den fronten med NAD vet jag inte, om de haft apparater med diverse steamingfunktioner eller andra liknande ”uppdateringskrävande” funktioner så kan det ju vara en bra idé innan köp att undersöka hur de sköt den biten tidigare.
Jag håller med om att det finns ett stort antal företag, inte bara inom HiFi, som alldeles för lättvindigt tillåts överge kunder med vad de anser vara gamla produkter, bara för att de själva valt att släppa en ny version av egentligen samma apparat med ny modellbeteckning.
Det man kan säga om Linn är att de med hyfsat dyra apparater borde ha ett större fönster till support, men det kanske är just runt den prisnivån saker och ting behöver ligga för den hittills 16 år långa mjukvarusupport de haft på sina streamers.
Kunderna är väl inte direkt några offer i den här frågan, i överlag vill de flesta kunder ha allt billigare och då får man helt enkelt räkna med att företagen måste göra avkall på kvalitet och support.