Moderator: Redaktörer
bjornw skrev:
eljulio skrev:Blir ju nyfiken på vilken FB-grupp det handlar om. Jag är med i ett par och de handlar mest om vilka prylar man ska köpa och de har sällan att göra med rationella orsaker till köpet. Inget fel med det, var och en bestämmer ju över sitt eget liv. I övrigt håller jag med Belker om basen. Kanske lite mer detaljerad skala också så att man ser bättre.Men typ få upp basen från 40-100 Hz med 4-5 dB kanske?
eljulio skrev:I övrigt håller jag med Belker om basen. Kanske lite mer detaljerad skala också så att man ser bättre.Men typ få upp basen från 40-100 Hz med 4-5 dB kanske?
Belker skrev:bjornw skrev:
Jag såg din fråga på Facebook, men orkade inte kommentera pga den störtflod av idioti som förmedlas där. Allt där går ut på att köpa en minimal bit skumgummi, gärna dyr. Jag skulle säga att inga av råden du fick där gör lika mycket nytta som den digitala EQ du redan har. Även beaktat att du mest har analoga källor -eventuella artefakter från en ADDA-omvandling försvinner i sus och brus från vinylen. Med det sagt kan jag nog tycka att din kurva ser lite basfattig ut, men det beror ju på rum också. Mät ordentligt med bra mick och EQa enligt tips här på faktiskt. Lita inte på automatisk hembio-EQ.
bjornw skrev:Belker skrev:bjornw skrev:
Jag såg din fråga på Facebook, men orkade inte kommentera pga den störtflod av idioti som förmedlas där. Allt där går ut på att köpa en minimal bit skumgummi, gärna dyr. Jag skulle säga att inga av råden du fick där gör lika mycket nytta som den digitala EQ du redan har. Även beaktat att du mest har analoga källor -eventuella artefakter från en ADDA-omvandling försvinner i sus och brus från vinylen. Med det sagt kan jag nog tycka att din kurva ser lite basfattig ut, men det beror ju på rum också. Mät ordentligt med bra mick och EQa enligt tips här på faktiskt. Lita inte på automatisk hembio-EQ.
Så skulle du anse att t ex SCC Superchunks basabsorbenter är slöseri med pengar om man ändå EQ:ar? Eller kan det ligga något värde i att använda både och?
bjornw skrev:Så skulle du anse att t ex SCC Superchunks basabsorbenter är slöseri med pengar om man ändå EQ:ar? Eller kan det ligga något värde i att använda både och?
Belker skrev:
Ja. Jag skulle lägga pengar på bättre DSP/försteg. Kolla MiniDSP! Eller om du är mer åt DIY-hållet, en "musikdator" för EQ.
Edit: Fast jag lever inte riktigt som jag lär, för jag har extremt mycket akustikfix (+EQ) i mitt ljudrum, men det är ju bara till för just film och musik, så då kan man ju vara lite mer kompromisslös. Jag gillar kort efterklang.
Ted_B skrev:Så här ser det ut hos mig vid senaste mätningen.
Båda högtalarna samtidigt uppmätta i lyssningsposition med micen stående på soffryggen, enbart eq i basområdet.
Kan man anta att mätningen stämmer bra vid lägre frekvenser medan man kan mer eller mindre bortse från vad som visas högre upp?
Toppen vid 600-800 är väl från väggen bakom soffan?
Justerar jag dalen vid ca 2,7 kHz så låter det outhärdligt ljust så det får vara som det är i det området, tycker det låter bra nu
Ted_B skrev:Så här ser det ut hos mig vid senaste mätningen.
Båda högtalarna samtidigt uppmätta i lyssningsposition med micen stående på soffryggen, enbart eq i basområdet.
Kan man anta att mätningen stämmer bra vid lägre frekvenser medan man kan mer eller mindre bortse från vad som visas högre upp?
Toppen vid 600-800 är väl från väggen bakom soffan?
Justerar jag dalen vid ca 2,7 kHz så låter det outhärdligt ljust så det får vara som det är i det området, tycker det låter bra nu
Zappa skrev:Aktuell kurva efter att jag placerade en större absorbent i ett hörn, den snyggade till området mellan 80 och 400 Hz.
Morello skrev:Det ser snarast ut som direktljud samt en del reflekterat dito.
Zappa skrev:Jag mätte i lyssningspositionen med ett tidsfönster om 500 ms.
jansch skrev:Zappa skrev:Jag mätte i lyssningspositionen med ett tidsfönster om 500 ms.
Då vet du inte vad du egentligen mätt,
om du menar en halv sekund.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster