Mgła / Ulcerate / Sisyphean - Sundsvall, Sveateatern 221112. En black metalkonsert i finkulturella lokaler.
Sisyphean var förband. Och de imponerade ordentligt. Respektlösa med en sångare som nog var besatt av Satan på riktigt

. Kompisen med bättre luktsinne än mig sade att han luktade ordentligt med sprit också.
Ulcerate var special guests. De hade gjort en resa från Nya Zeeland för att haka på denna Europaturné. De imponerade också. Progressiv döds med en growlande basist, en trummis som gjorde en massa knepiga grejor och inte bara grind samt en gitarrist som spelade nästan ambientliknande gitarrslingor. Det fungerade tillsammans på något sätt
Mgła var kvällens huvudakt. Med enkel estetik (svarta jeans, uppdragna svarta hoodies, skinnpaj - inte trummisen dock - och svarta kroppsstrumpor över ansiktena) kändes de hotfulla på riktigt. Fatta vad varmt - jag hade T-shirt och höll på att svettas bort!

Och de spelade riktigt hård, men något melodisk attackmusik. Råkade se ansiktena när de soundcheckade och då såg de inte farliga ut.
Totalt golvad efter denna helkväll. Kom hem med en vinyl med vardera band (tyvärr dublett på Mgła märkte jag när jag kom hem. Typiskt, valde mellan den och en annan) samt en T-shirt. Merchen tog tyvärr bara paypal eller kontanter. Så kontanter blev det, och de hade ingen växel på sista femhundringen så jag fick en pin istället för 150 kr tillbaka
P.S. Vi slog ihjäl några timmar på stan innan och då var det konsert på torget med bl.a. Sarah Dawn Finer. Men där gick vi förbi, så jag räknar inte in henne här D.S.