Calleberg skrev:jansch skrev:Nicke skrev:Halloj.
Har kollat runt lite på högtalare och till min förvåning så är det märkbart dåligt med högtalare som sträcker sig ned mot runt 20Hz (-3dB) tex:
1. JBL S3900 33Hz (-6dB) wtf
2. JBL S4700 38Hz (-6dB) even more wtf
3. Revel F328Be 35Hz (-3dB)
Vad har hänt med tillverkarna,räknar dom med att folk skall stötta upp med subwoofers eller vad tror ni?
Dom har nog bara blivit mer ärliga. Du pratar om 20Hz återgivning som en rimlig gräns.
För att du
överhuvudtaget skall höra 20Hz behövs över 3mm slaglängd (p/p) på en 10tums bas.*
För att du ska få
en ljudupplevelse på
40dB vid 20Hz, motsvarar ljudet från ett bra/tyst kylskåp, krävs
55mm (p/p) på 10tummaren.
Har du en 15tums bas kan du halvera dessa siffror och då börjar det bli rimligt för att åtminstone inte förstöra bashögtalaren.
20Hz kravet/målet är alltså ganska orimligt även för en normalstor sub. Går du upp till 28-30Hz mer än halverar du slaglängdsbehovet.
Man skall alltså förstå att en frekvenskurva är oftast mätt vid 1watt nominellt och då kanske man klarar 30Hz eller nåt men det är inte mycket hörbar lågbas som kan genereras.
*gäller för sluten låda.
Hoppas jag beräknade rätt så här mitt i natten!
Det där kan inte stämma, försök igen 
Enligt ISO 226:2003, alltså "phonkurvorna", behöver du 100 dBSPL för att få ett hörselintryck på ca 40 dB. Eller som jag skrev i inlägget: få en ljudupplevlse motsvarande ett kylskåps ljudvolym.
Vid 70dBSPL och 20Hz HÖR du ingenting. Möjligtvis KÄNNER du i fötterna eller i rumpan i bästa lyssningsfåtöljen då känseln då blir domierande vid så låga frekvenser.
Lite kul är att även om hörseln är dålig på att detektera pitch vid låga frekvenser så är känseln i rumpan helt kass på "musikalitet".*
Du kan alltså spela nästan vilken baston som helst i rumpan, bara du gör det i takt med musiken**.
* Döva kan träna känseln till att uppfatta pitch korrekt men inte vid så låga frekvenser. Antagligen därför att vi inte ens med hörseln är pitch-känsliga vid så låga frekvenser. Ett intressant ämne som jag inte har någon djupare kunskap om.
** Har du väldigt starka vibrationer kommer doch hörseln att höra via skallben, munhåla etc.