I-or skrev:Sonen har den något tyngre, men snarlika systermodellen Yamaha NS-SW200 i sitt rum (byte till GDS-basmodul bestyckad med ett 18"-element kommer att ske inom kort). Frekvensgången ser ut på detta sätt med maximal övre gränsfrekvens inställd:
NS-SW200.png
Inte mycket att bråka om som synes. -3 dB-punkter vid ca 30 och 180 Hz. Inga märkliga egenskaper och definitivt inga högfrekvensresonanser kan noteras även om LP-filtreringen är alltför flack, så extern filtrering rekommenderas. Prestanda är generellt sett hyfsade, men det är en billig modell och kvaliteten tycks vara sådär, då den har utvecklat en del missljud med tiden.
Pröva att fluffa till den vettja!
Jo, de verkar snarlika - men 200 väger 3 kg mer, så det tyder på att de stoppat in mer tungt ljud i den...
3 kg ger väl knappast den lilla storleksskillnaden? Men ett kraftfullare element kanske?
(utifrån det vore det ju intressant att mäta på den - men jag har varken kunskap eller manicker till sådant)
Men jag skrev väl det - att precis som med M-1, så blev jag positivt överraskad när jag kopplade in den. Trodde den skulle vara betydligt sämre.
Å fluffet gjorde den absolut ännu mindre sämre. Men det är tydligen samma som med sonens - tänkt som tillfällig lösning. Så det var låga förväntningar.
Men det intressanta här i tråden är alla som förklarat att fluffandet absolut inte kan öka effekten/verkningsgraden/eller hur nu korrekt term lyder.
Om det då inte beror på mjukplaceringen (5 cm skumgummi), så är den enda gjorda förändringen fluffet.
Och att jag behövde sänka förstärkningen för att få samma balans som innan är det enda som är absolut bergsäkert.
Alternativa förklaringar?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---