jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......
Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning.

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar.

Det var min kommentar om videoklippet:
Youtub:aren Adam Audio har
REAL SOUND TEST som rubrik.
Han visar upp ett frekvensspektra på musiken/signalen som i snitt faller ca 25dB mellan 80Hz och 5kHz.
Jag tycker rubriken är helt missvisande/felaktig och som konsekvens visar Youtubeklippet ingenting av värde. Vad tycker du goat76?

Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?
Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.
Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.
Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"?