Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Det ser så fint ut när tillverkarna förmedlar frekvens kurvor. Man kan nästan tro att den närmst är rak.
När man mäter upp den själv så tycker man att den inte är så rak. Lurar dom oss?
Vill dom framstå bättre än dom är?
Säljargument?
Maarten skrev:Min bild är att alla seriösa tillverkare (typ de 'danska'; Scan-Speak, Vifa,Peerless, SbA etc) redovisar mätningar som både har hög upplösning och stämmer med verkligheten.
Jag har fått hög korrelation mellan fabriksmätningar och egna mätningar. Repetitivt och inget svårt att får till ens som nybörjare.
Se t ex
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2217465.
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=90#p2217678
LeifB skrev:Det ser så fint ut när tillverkarna förmedlar frekvens kurvor. Man kan nästan tro att den närmst är rak.
När man mäter upp den själv så tycker man att den inte är så rak. Lurar dom oss?
Vill dom framstå bättre än dom är?
Säljargument?
LeifB skrev:Maarten skrev:Min bild är att alla seriösa tillverkare (typ de 'danska'; Scan-Speak, Vifa,Peerless, SbA etc) redovisar mätningar som både har hög upplösning och stämmer med verkligheten.
Jag har fått hög korrelation mellan fabriksmätningar och egna mätningar. Repetitivt och inget svårt att får till ens som nybörjare.
Se t ex
Om man får en så rak kurva då är det utjämnat. Få mätpunkter. Vad jag saknar är den riktiga kurvan med oändligt många punkter. Varje hz.
LeifB skrev:Maarten skrev:Min bild är att alla seriösa tillverkare (typ de 'danska'; Scan-Speak, Vifa,Peerless, SbA etc) redovisar mätningar som både har hög upplösning och stämmer med verkligheten.
Se t ex
Om man får en så rak kurva då är det utjämnat. Få mätpunkter. Vad jag saknar är den riktiga kurvan med oändligt många punkter. Varje hz.
Chris71 skrev:LeifB skrev:Maarten skrev:Min bild är att alla seriösa tillverkare (typ de 'danska'; Scan-Speak, Vifa,Peerless, SbA etc) redovisar mätningar som både har hög upplösning och stämmer med verkligheten.
Se t ex
Det kan vara önskvärt men knappast praktiskt eller an användbart.
För det första, hur lång tid behöver man allokera för ett svep från 20-20000Hz om man vill registrera varje enskild Hz? (väldigt långt)
Om man sen plockar ut den oändligt långa kurvan, vad skall vi använda den till, inga verktyg som jag känner till kan göra ingrepp med samma granualitet.
Det blir lite som den meningslösa jakten på pixlar i kameror om man ändå bara har en skäm med en upplösning som är 10% av bildens.
jansch skrev:Chris71 skrev:LeifB skrev:
Det kan vara önskvärt men knappast praktiskt eller an användbart.
För det första, hur lång tid behöver man allokera för ett svep från 20-20000Hz om man vill registrera varje enskild Hz? (väldigt långt)
Om man sen plockar ut den oändligt långa kurvan, vad skall vi använda den till, inga verktyg som jag känner till kan göra ingrepp med samma granualitet.
Det blir lite som den meningslösa jakten på pixlar i kameror om man ändå bara har en skäm med en upplösning som är 10% av bildens.
Analog mätning kan ju ge "oändligt" antal frekvenser, inte "bara" 20.000 olika mätpunkter/frekvenser. Det finns ju t.ex frekvensen 803,05562 Hz........bara för att ta ett exempel.
Men med ett svep på flera minuter kan man dock få ut 20.000 "mätpunkter" med rimlig noggranhet. Det handlar mest om "stighastighet" där elektroniken och grafen måste hänga med.
Frågan är dock vad man ska ha det till...
Att köra långsamma svep ger möjlighet att hitta resonanser, inte bara membranresonanser utan annat som "som stör". Väldigt praktisk att sedan köra manuellt och hitta lådresonanser, skallrande filter, felaktigt konstruerade skyddsnät, osv.
Det är dock för högtalaren en tuff "massage" om man då t.ex måste köra t.ex 10volt in istället 2,83. Jag har bl.a eldat upp Perless diskanter och JBL 075 diskanter på det sättet.
Alla mätningar är dock en kompromiss, t.ex termisk kompression kan bli ett problem vid långsamma svep.
LeifB skrev:.............................
Tack. Du har mätt några gånger innan.
Jag vill bara påvisa att i ett rum och 2-3 meter ifrån högtalarna kommer rummet in som ställer till mycket.
Vi har dom oftast i ett rum när vi lyssnar.
Du som kan mäta har svaret för hur mycket rummet ändrar frekvenskurvan. Skulle vara kul att jämnföra dessa kurvor. Det räcker knappast att behandla rummet med akustikåtgärder väl?
LeifB skrev:Om man tittar på denna film ser man i sista stycket en frekvenskurva. Den är inte rak..
Väldigt ojämn. Hur förklara man det?
https://m.youtube.com/watch?v=oXzrqlPASXg&t=1121s
LeifB skrev:Går man i på Visatons sida:
https://www.visaton.de/en/products/driv ... g-20-8-ohm
Där är inte frekvenskurvan så dålig ändå.
Klart att den inte är så spikrak.
Men i jämförelse med länken till youtube så är det stor skillnad.
Varför skiljer det så mycket?
LeifB skrev:Du menar att det förändrar frekvenskurvan så pass mycket att sätta elementet i en låda?
Chris71 skrev:LeifB skrev:Går man i på Visatons sida:
Du får en bättre förståelse för hur mätningar på det där elementet kommer att de ut i verkligheten när du tittar på diagrammet som visar hur spridningen ser ut i olika frekvenser. utan att veta så är mätningen förmodligen gjord över en "oändlig" baffel, man reserverar sig för att basresponsen kommer variera på val av lådkonstruktion och data är endast relevant 1m från centrum av spolen i ett rum utan hänsyn till eko.
Självklart så kommer alla praktiska applikationer att skilja sig åt från detta, det är därför vi simulerar och beräknar innan vi väljer och bygger.
Tänk dig 2 fabriker, den ena tillverkar mopeder den andra F1 bilar.
En dag så byter man motor R&D avdelning med varandra för att förbereda ett race, man saknar all kunskap om vilken typ av tävling som skall köras men nam vill ändå vinna.
Till startlinjen kommer en F1 bil med en superlätt och bränsleeffektiv mopedmotor, bilen är perfekt men med 1hk så kommer den inte ens börja rulla.
Bredvid står en moped med en V8 som producerar 800hk men med en tank på 2l, den kommer vara supersnabb, okörbar och vara utan bränsle innan första kurvan.
Högtalare är en apparat med en ganska hopplös uppgift, den skall reproducera en upplevelse av att sitta framför en orkester som framför ett nummer live.
Redan vid inspelningen tvingas teknikerna göra 100-tals kompromisser om det inte är en solist som skall spelas in.
När vi sedan konsumerar detta så använder vi 1-n antal elektriska motorer för att via ett membran accelerera luft som efter en 90graders sväng skall in i vår hörselgång och återskapa vad som hände på scenen eller i studion, uppgiften är i princip omöjlig men med bättre och bättre teknologi så blir förvrängningen mindre och mindre.
Men om vi inte vill förenkla det jättemycket och sätta på oss ett par hörlurar så kommer alltid den slutgiltiga upplevelsen vara en kombination/kompromiss av:
Vilka element valde vi, hur konstruerade vi filtren, vilken typ av låda stoppade vi i det i och i vilket rum väljer vi att lyssna.
Alla mätningar innan mikrofonen är placerad i sweetspot i rummet vi lyssnar i är bara hjälpmedel för att inte vara för långt ifrån målet den dagen vi börjar mäta slutresultatet.
Att ha tillgång till goda mätdata är bra, att kunna modulera lika granulärt som vi kan mäta är iaf för mig inte en möjlighet ännu varför jag klarar mig ganska långt med de data som finns eller som jag själv kan producera genom egna mätningar.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Du menar att det förändrar frekvenskurvan så pass mycket att sätta elementet i en låda?
Skämtar du? Har du inte hängt på forumet länge nog för att förstå skillnaden?
LeifB skrev:Chris71 skrev:LeifB skrev:Går man i på Visatons sida:
Du får en bättre förståelse för hur mätningar på det där elementet kommer att de ut i verkligheten när du tittar på diagrammet som visar hur spridningen ser ut i olika frekvenser. utan att veta så är mätningen förmodligen gjord över en "oändlig" baffel, man reserverar sig för att basresponsen kommer variera på val av lådkonstruktion och data är endast relevant 1m från centrum av spolen i ett rum utan hänsyn till eko.
Självklart så kommer alla praktiska applikationer att skilja sig åt från detta, det är därför vi simulerar och beräknar innan vi väljer och bygger.
Tänk dig 2 fabriker, den ena tillverkar mopeder den andra F1 bilar.
En dag så byter man motor R&D avdelning med varandra för att förbereda ett race, man saknar all kunskap om vilken typ av tävling som skall köras men nam vill ändå vinna.
Till startlinjen kommer en F1 bil med en superlätt och bränsleeffektiv mopedmotor, bilen är perfekt men med 1hk så kommer den inte ens börja rulla.
Bredvid står en moped med en V8 som producerar 800hk men med en tank på 2l, den kommer vara supersnabb, okörbar och vara utan bränsle innan första kurvan.
Högtalare är en apparat med en ganska hopplös uppgift, den skall reproducera en upplevelse av att sitta framför en orkester som framför ett nummer live.
Redan vid inspelningen tvingas teknikerna göra 100-tals kompromisser om det inte är en solist som skall spelas in.
När vi sedan konsumerar detta så använder vi 1-n antal elektriska motorer för att via ett membran accelerera luft som efter en 90graders sväng skall in i vår hörselgång och återskapa vad som hände på scenen eller i studion, uppgiften är i princip omöjlig men med bättre och bättre teknologi så blir förvrängningen mindre och mindre.
Men om vi inte vill förenkla det jättemycket och sätta på oss ett par hörlurar så kommer alltid den slutgiltiga upplevelsen vara en kombination/kompromiss av:
Vilka element valde vi, hur konstruerade vi filtren, vilken typ av låda stoppade vi i det i och i vilket rum väljer vi att lyssna.
Alla mätningar innan mikrofonen är placerad i sweetspot i rummet vi lyssnar i är bara hjälpmedel för att inte vara för långt ifrån målet den dagen vi börjar mäta slutresultatet.
Att ha tillgång till goda mätdata är bra, att kunna modulera lika granulärt som vi kan mäta är iaf för mig inte en möjlighet ännu varför jag klarar mig ganska långt med de data som finns eller som jag själv kan producera genom egna mätningar.[/quo
Tack för en rrevmig liknelse.
Totalt hopplöst att få en rak frekvenskurva i ett vanligt rum då. Dom som försöker att hitta den perfekta högtalaren är ute på hal is då?
Kurvan kan vara nästan vara helt rak i ett totalt ljuddött rum och utan låda. Vad gör det för nytta då?!
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Du menar att det förändrar frekvenskurvan så pass mycket att sätta elementet i en låda?
Vilken skillnad? Har nog missat det. Läser långt ifrån allt här.
LeifB skrev:Totalt hopplöst att få en rak frekvenskurva i ett vanligt rum då. Dom som försöker att hitta den perfekta högtalaren är ute på hal is då?
Kurvan kan vara nästan vara helt rak i ett totalt ljuddött rum och utan låda. Vad gör det för nytta då?!
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:
Vilken skillnad? Har nog missat det. Läser långt ifrån allt här.LeifB skrev:Totalt hopplöst att få en rak frekvenskurva i ett vanligt rum då. Dom som försöker att hitta den perfekta högtalaren är ute på hal is då?
I princip alla element är avsedda för att placeras i någon form av låda, undantaget diskantelement. Även om du har en för applikationen passande låda är lådans form av betydelse för frekvensgången, även för diskantregistret. Det som tillverkar högtalarelement gör det utifrpn något de tror andra kan behöva. Vissa tillverkare specialbeställer element för sina behov t.ex. flera svenska konstruktioner. Högtalare placeras i slutändan i en miljö för lyssning. En del tillverkar verkar tro att rummet inte finns andra har tagit höjd för något rum som de tror högtalaren kommer att placeras i.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:I princip alla element är avsedda för att placeras i någon form av låda, undantaget diskantelement. Även om du har en för applikationen passande låda är lådans form av betydelse för frekvensgången, även för diskantregistret. Det som tillverkar högtalarelement gör det utifrpn något de tror andra kan behöva. Vissa tillverkare specialbeställer element för sina behov t.ex. flera svenska konstruktioner. Högtalare placeras i slutändan i en miljö för lyssning. En del tillverkar verkar tro att rummet inte finns andra har tagit höjd för något rum som de tror högtalaren kommer att placeras i.
Jo man har väl inte missat det här.
Carlsson ska ju vara anpassade till ett rum med reflexer vad det innebär. Larson har väl fortsatt i samma bana.
Jag vet inte om Öhmans skapelser är anpassade till rummet. Många tror dom får rak frekvenskurva men där går dom bet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jansch och 19 gäster