I-or skrev:En sak att beakta är att man med högtalare på ett skrivbord oftast erhåller mycket djupa interferensdalar i frekvensgången från den första bordsreflektionen över någon kHz mätt med kort tidsfönster. Dessa kan man inte fullt ut ekvalisera bort eftersom effektresponsen (alltså ungefär den frekvensgång som man ser med långt tidsfönster) då får alldeles för kraftiga toppar i de berörda frekvensområdena. Man får i praktiken nöja sig med att fylla igen ungefär halva dalen om den t.ex. är 10 dB djup.
Lilltroll och jag fick år 2019 i uppdrag att dimensionera några bordshögtalare med inbyggd elektronik och programmerad eq. Det gav en viss inblick i bordets betydelse gällande 1:a reflexen ifrån bordet. Vårt 1:a förslag var att höja bordskivan till öronhöjd,

men det gillades inte. Japansk traditionell sittplacering med västerländsk traditionell bordhöjd

gillades inte heller. Omplacering och utökning av högtalarelement med nedåtriktad bas d v s mot bordskivan och delning vid, kanske, 2 kHz gillades inte heller.

Till slut fick vi till en optimal kompromiss med inbyggd eq.
Man kanske skulle göra en slags anordning så att högtalarna vänds uppåt och baffeln hamnar i linje med skrivbordsytan strax utanför till höger och till vänster om skrivbordet. Skrivbordet blir då en förlängd högtalarbaffel.
I så fall skulle kanske en moderniserad skrivbordsvariant av Carlsson OA52 i kombination med Snell type 1 variant fungera?

Alla sitter ju numera vid dator och lyssnar nuförtiden, nästan alla.
Vid närmare eftertanke, tror f-n jag skall prova göra en sådan skrivbordshögtalare. Det blir dessutom mer plats för andra saker på skrivbordet.
Man kan leka med mycket. Tror de flesta inte riktigt vet hur pass illa dessa destruktiva bordsinterferenser låter. Vi mätte först in högtalarna i frifält och lyssnade och därefter satte högtalarna på bordet och lyssnade
Sedan var det back to the drawing board som gällde och dimensionera högtalarna för den situation de skall användas, d v s så som jag dimensionerat äggen.
Till slut blev det ok resultat från bordshögtalarna placerade på bord och med eq.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.