Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nu är ju inte jag elgitarrist, men mina spelkamrater har under åren spelat på diverse olika förstärkare - såväl rör som någon enstaka transistorbestyckad stärkare. I mina öron låter rörstärkarna oerhört mycket bättre - ljudet är fylligare med mer definition. Jag har inte analyserat THD-spektrum på stärkarna, men skulle gissa att rörstärkarna uppvisar distorsion av betydligt lägre ordningstal samt ett visst frekvensberoende. Rörens mikrofoni kan även spela in då de i en gitarrstärkare utsätts för ganska ordentlig akustisk excitation.
jansch skrev:Morello,
jag har skrivit flera ggr här på faktiskt.io i olika sammanhang och under flera års tid att jämna övertoner skapar distorsion som låter varmt och runt och udda låter mer "stickigt".
Tyvärr blir det ofta destruktiva diskussioner, jag och Ior har haft några "fighter" och då är det inte lönt att fortsätta.
Faktum kvarstår - udda respektive jämna överoner har helt olika karaktär och det är inte ens en smaksak att jämna inte "låter distorsion".
Det spelar heller ingen roll om det är lägre ordningstal eller högre, ljudet blir bara ljusare d v s precis som att vrida på en diskantkontroll.
Det handlar om musikalitet och om att 2:a, 4:e, 8:e tonerna bildar rena oktaver medan 3:e, 5:e, 6:e, 7:e skapar dissonans*. Varför funkar det då med alla musikinstrument? Helt enkelt för att musikinstrument med mycket udda övertoner låter mer "stickigt/vasst", en trumpet skall ju låta som den gör. En akustisk nylonsträngad gitarr har mer runt ljud. Det handlar alltså inte bara om mängd övertoner utan också om jämna/udda.
Tog nu på morgonen och sökte på Youtube då det borde ju finnas något om jämna/udda övertoner och som inte är "high end trams".
Det finns faktiskt en hel del klipp med "udda/jämna" lyssningstester främst från studiosnubbar vilket är bra då man samtidigt får se FFT. Tips är att lyssna på dom som inte bara kör sinustoner utan instrument inspelningar. Lyssnade bl.a på trummor med pålagd jämn, harmonisk distorsion. Det lät löjligt snällt och mjukt!
Tyvärr kan jag inte länka när jag surfar på tv:n.
* Notera att musikaliskt synsätt och fyikaliskt synsätt på begreppet "harmoniska" är helt olika. T.ex även 6:e tonen är dissonant i sammananget.
I-or skrev:Den harmoniska strukturen har ingen betydelse i det här fallet eftersom hörbarheten kommer från intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk struktur. Studera gärna diagrammen ovan eftersom de med all önskvärd tydlighet visar varför så är fallet.
För att exemplifiera utnyttjar vi gitarrexemplet igen. Spåret är komprimerat för en jämnare signalnivå och därmed tydligare distorsion. Andraton, tredjeton, fjärdeton och femteton om 10 % (i topparna). Filerna är skalade till samma medelnivå.
Andraton 10 %: https://www.dropbox.com/s/kukkbwtvk93wmva/2nd.flac?dl=0
Tredjeton 10 %: https://www.dropbox.com/s/1zub7x7tk2sndsi/3rd.flac?dl=0
Fjärdeton 10 %: https://www.dropbox.com/s/129o3qqrj5i8dka/4th.flac?dl=0
Femteton 10 %: https://www.dropbox.com/s/ls0zru1yjig9sea/5th.flac?dl=0
Jag tror att de flesta ganska tydligt uppfattar att missljuden ökar med ökande ordning utan koppling till jämna eller ojämna ordningar. Fr.o.m. fjärdetonen börjar det att låta riktigt illa i mitt tycke.
hifikg skrev:Och ändå...
hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Hur seriösa o kunniga än I-or, Morello o andra mätgurus må vara så väger Stigs ord tyngst.
hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Hur seriösa o kunniga än I-or, Morello o andra mätgurus må vara så väger Stigs ord tyngst.
I-or skrev:Ytterligare är det ganska intressant att den okomprimerade versionen av Cavatina som man finner på den förra sidan har en toppfaktor om 22 dB, vilket medför att ljudnivåtopparna uppgår till ca 98 dB i lyssningspositionen om man spelar upp vid realistisk nivå, trots att Leq (d.v.s. medelnivå) bara ligger vid ca 76 dB.
I-or skrev:hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Ja, för inte har väl vetenskapen kommit någonstans de senaste 31 åren.![]()
(Om man ska vara noggrann så var det mesta av ovanstående känt redan då eller ännu tidigare, åtminstone för den som inte slog sig till ro med HiFi-myter.)
Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
Hur mycket kostar en 208:a idag?
petersteindl skrev:Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.
hifikg skrev:Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
5,6 kanske uppåt 8000 om det är ett välbevarat exemplar. Ibland mycket mindre.
Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
sammel skrev:
Tycker disusionen är mycket intressant. Provade att mäta denna inspelning på lyssningsplats med en mjukvara som heter RT-Capture 3. Med -8 dB på Minidspn så har jag ett Z-vägt Leq
på 77,2 dB och ett max LCpeak max(hold) på 99,8 dB.
Det är ju intressant att ett så lugnt stycke har så höga toppar. Så det där med att återge
ljudhändelser på realistisk nivå kräver sin utrustning, mycket ska man lära sig
I-or skrev:Med ljudtrycksnivåtoppar om nästan 100 dB i lyssningspositionen och två högtalare som uppvisar en spänningskänslighet om typiska 87 dB, 2,83 V, 1 m och en medelimpedans om 5 ohm (d.v.s. 85 dB, 1 W, 1 m) så går det åt ca 2x15 Wrms bara för att återge en fjuttig akustisk gitarr som spelas på ett ganska återhållet sätt.
sammel skrev:I-or skrev:Med ljudtrycksnivåtoppar om nästan 100 dB i lyssningspositionen och två högtalare som uppvisar en spänningskänslighet om typiska 87 dB, 2,83 V, 1 m och en medelimpedans om 5 ohm (d.v.s. 85 dB, 1 W, 1 m) så går det åt ca 2x15 Wrms bara för att återge en fjuttig akustisk gitarr som spelas på ett ganska återhållet sätt.
Hur ska man tänka vad gäller dimensionering av slutsteg i förhållande till högtalarens specifierad effektålighet.
Ex mina mellanregister är spesade till 50 watt hur stort steg effektmässigt kan man använda innan det blir för mycket.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 30 gäster