Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Är det bara jag som noterat fötterna som högtalsren står på....ser ut att lätt kunna dölja ett baelement
Äh. En waveguide gör samma sak med halva ineffekten.Kanske. I detta nu så finns där (innan alla delningar är beslutade) bara fördelar i form av extra god effekttålighet och en dist som ligger 6dB lägre för alla frekvenser där disten kan vara direkt hörbar men spridningen i vertikalled hoppas jag också kunna få dit jag vill.
Haakan_W skrev:Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:
jag önskar en 8/10"are i botten
Sätt då du en sådan i botten på dina vettja!
jamen vad kallar du en w85 då?
Martin skrev:Vad blir det för baselement då? Vifa P17?
Mr_Ekan skrev:Martin skrev:Ino B57 eller vad de heter som sitter i dina pi18?
Ino B-67 som åsyftas är tingade![]()
. Naqrefs bidrag blir farligt är jag rädd...
Martin skrev:Senast ändrad av Naqref™ den tis apr 18, 2006 9:37 pm, ändrad totalt 2 gånger.
Kaffekoppen skrev:Har du ingen repsekt för tillverkaren????
Kaffekoppen skrev:Naqref, kommer det inte bli resonanser i ditt skitlånga basreflexrör?
Sen vet vi ju att du kommer få stora problem eftersom dina baselement delar kavitet med varandra, blir helt förkastigt resultat. Bygg istället två separata kaviteter för basarna, en i vardera enden av ett avloppsrör med erfoderlig dimension, föreslagsvis i betong. Använd fogskum för att fästa elementen i ändarna. Lycka till, nu är du på rätt väg!
Jocke skrev:Kaffekoppen skrev:Naqref, kommer det inte bli resonanser i ditt skitlånga basreflexrör?
Sen vet vi ju att du kommer få stora problem eftersom dina baselement delar kavitet med varandra, blir helt förkastigt resultat. Bygg istället två separata kaviteter för basarna, en i vardera enden av ett avloppsrör med erfoderlig dimension, föreslagsvis i betong. Använd fogskum för att fästa elementen i ändarna. Lycka till, nu är du på rätt väg!
Om det är en TL med 2 basar i samma tub så finns utmärkta förutsättningar för ett bra resultat. Många av de problem med dippar och peakar som uppstår med ett ensamt element i en TL elimineras i stort sett helt och hållet. Vad gäller basåtergivning är jag beredd att sätta en slant på den här!
Har vi någon tråd för betting?
/Jocke
Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst