Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Jag tror som RMA, något är inte rätt.
Börja från början, Kolla så att alla högtalare har samma polaritet. Det gör du med ett 1,5Volts batteri. Koppla bort högtalarna från förstärkarna. Titta på Konen och anslut batteriet. Med pluspolen på pluskabeln skall konen åka utåt. Gör likadant för Höger, vänster och sub.
Att du inte hör skillnad på filtrerinställningarna vet jag vad det beror på men jag säger inget förens du kontrollerat ovan nämnda polaritet.
BellsnWhistles skrev:Du kan ju testa att koppla från piP (fysiskt) och bara spela basarna, för att sedan höja delningsfrekvensen.
Då borde du höra stor skillnad direkt.
Även göra samma sak fast tvärtom, koppla från basarna och spela bara på piP och fippla med delningsfrekvensen med musik med stort basomfång. Du borde lätt höra skillnad med t.ex. 60 Hz delning eller 120 Hz.
Verkar ovan bra så är nog felet någon annanstans, ger ovan inte förväntat resultat så är ett fel inringat.
ceet skrev:Calleberg skrev:Jag tror som RMA, något är inte rätt.
Börja från början, Kolla så att alla högtalare har samma polaritet. Det gör du med ett 1,5Volts batteri. Koppla bort högtalarna från förstärkarna. Titta på Konen och anslut batteriet. Med pluspolen på pluskabeln skall konen åka utåt. Gör likadant för Höger, vänster och sub.
Att du inte hör skillnad på filtrerinställningarna vet jag vad det beror på men jag säger inget förens du kontrollerat ovan nämnda polaritet.
Kul, visste inte att man kunde testa så.
Alla högtalare har rätt polaritet. När jag kopplar batteriets pluspol till röda ingången trycks membranet ut. Dock upptäckte jag nu att jag hade kopplat pip:na fel så att dom spelade i motfas. Det spelade kanske ingen roll eftersom dom ju kör högrekvent ljud, men nu är det rätt iaf!
Är lite spänd inför vad du svarar nu.
blixten_no1 skrev:piP bör placeras på 50cms höjd.
Och ja det är ganska så noga
blixten_no1 skrev:piP bör placeras på 50cms höjd.
Och ja det är ganska så noga
I-or skrev:AIK:s osportsliga läktarpöbel brukade, .
Calleberg skrev:Hur pip skall placeras kan vi lämna därhän tillsvidare.
Om höger och vänster kanal spelat i motfas tidigare borde det låta väldigt mycket bättre nu, om inte, kan man misstänka att diskanterna är felkopplade, det är ju trots allt byggsatser från början.
Det gör man enklast genom att skruva ur diskanterna och kolla kabeldragningen.
Verifiera först enligt ovan att du faktiskt högpassfiltrerar dem.
Gör sedan samma test med Baslådan.
'
När du helt säkert verifierat att filtret är aktiverat kan du ställa delningsfrekvensen till 120 Hz på Högpass och lågpass till att börja med. Filterbrantheterna i din Yamaha är 24/12 LP/HP vilket inte är så pjåkigt och gör att du troligen kan komma undan med 120Hz delning, vilket piparna kommer gilla.(jag vet inte på rak arm vad det sitter för element i Profundus P men gissar att det är en en Peerless SLS variant, vilka inte borde ha allför mycket distorsion upp till 300Hz, tror jag.)
I-or skrev:Mja, det är egentligen ingenting som talar för att högtalarens egenskaper optimeras med lådans botten 50 cm över golv, d.v.s. med centrum för baselementet ca 70 cm över golv. Nedan har vi simuleringar för en god uppställning i ett mindre rum om 5x3,6x2,4 m med en ideal källa och tre olika placeringar i höjdled. Som vanligt har höjden en relativt låg inverkan eftersom frekvensgången domineras av positionerna i den största dimensionen, men den högsta positionen med centrum för baselementet 90 cm över golv, d.v.s. lådans botten ca 70 cm över golv, ger totalt sett en hårsmån jämnare frekvensgång än de andra positionerna:
Toppen i frekvensgången vid 50 Hz kommer att kompensera piP:s fallande frekvensgång i basen ganska väl. Ojämnheterna i frekvensgången kräver naturligtvis utnyttjande av ekvalisering för en riktigt högklassig återgivning, men uppställningen ovan kommer att låta godkänt som den är. För övrigt är det av ljudsceneriskäl nästan alltid att föredra att diskantelementet är placerat ungefär i öronhöjd, varför en högre placering av denna högtalare är att rekommendera även i detta avseende.
ceet skrev:Jag vet inte vad du menar med att ställa delningsfrekv på högpass resp lågpass. Det enda jag kan ställa in (mig veterligen) är värdet på cut-off frequency. Jag har det på 90 nu
Calleberg skrev:ceet skrev:Jag vet inte vad du menar med att ställa delningsfrekv på högpass resp lågpass. Det enda jag kan ställa in (mig veterligen) är värdet på cut-off frequency. Jag har det på 90 nu
Ja du verkar inte kunna ställa dem separat, men det spelar eg. ingen roll. Har du verifierat att filtren är aktiva enl ovan?
ceet skrev:Calleberg skrev:ceet skrev:Jag vet inte vad du menar med att ställa delningsfrekv på högpass resp lågpass. Det enda jag kan ställa in (mig veterligen) är värdet på cut-off frequency. Jag har det på 90 nu
Ja du verkar inte kunna ställa dem separat, men det spelar eg. ingen roll. Har du verifierat att filtren är aktiva enl ovan?
Jag kanske läser slarvigt, men verifierat hur att filtren (vilka filter?) är aktivt enligt ovan?
ceet skrev:En sak jag är intresserad av: Är det bara vid högre volymer man hör skillnad på piP (och prof-p) och Öhmans större system (som pi60+bs60)? Eller hör ni skillnad även vid låga volymer?
ceet skrev:...bara nån konstig grej han har byggt själv - Räv-L...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster