Moderator: Redaktörer
FBK skrev:OA51.N de låter bäst i mina öron av alla högtalare jag hört.
Henrik36 skrev:FBK skrev:OA51.N de låter bäst i mina öron av alla högtalare jag hört.
Nu sticker jag antagligen ut hakan för mycket och kommer bli bannad för all framtid på detta fora, men jag har lyssnat på ett par Carlsson högtalare en gång, vilka det var eller om det var övriga komponenter som som inte var helt ok har jag inte en aning om.
Det jag vet dock är att jag hajade till när jag hörde dom på håll och tänkte, jäklar detta verkar bra och även en sväng när jag satte mig tillrätta, men sedan i mitt tycke så låg det en liten filt över dom, speciellt nedre mellanreg.
Säkert någon av annan hårdvara men för mig blev det inte mkt mer tyvärr där
FBK skrev:Fel på dina öron....finns en jäkla massa olika modeller, så du har säkert lyssnat på någon dålig
![]()
När det gäller prisvärdhet så finns det inget som slår dem på fingrarna och då tänker jag på OA52.2 52.3 OCH OA51.N
Magnuz skrev:Haksläpp vete tusan men med just Carlsson har jag haft en del upplevelser av mycket påtaglig realism som jag inte haft med andra högtalare. Då har det rört sig om enkla ganska lågmälda inspelningar med ett fåtal akustiska instrument och det har i princip låtit precis som om musikerna befunnit sig i rummet på riktigt.
Forello skrev:
Det där är ju lite svårt att tro på, hur vet du hur det skulle ha låtit med musikerna i rummet?
HerrD skrev:Lätt. Senaste mässan i Jönköping där jag trodde det var Kii Three som spelade men det visade sig vara en pytteliten Devialet Mania. Jag blev fullständigt lurad och hade svårt att ta in att det faktiskt var den lilla bluetooth-högtalaren i mono som spelade. Sannolikt var det rätt typ av musik för att lyckas, dvs något EDM-besläktat som jag inte kände igen. Men jag har aldrig blivit så grundlurad i ljudsammanhang tidigare.
goat76 skrev:Jag vill som fortfarande ha den men inser att det är mer så att jag "villhöver" än att jag verkligen behöver den, dels lär den knappast konkurrera ut huvudsystemet i hemmet och å andra sidan är den lite väl dyr för att släpa med den till stranden på sommaren.
hifikg skrev:Låter som att den skulle kunna konkurrera med Eneby i husvagnen...
AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Det var nog på 70-talet hos Svalander som då hade butik i Jönköping.
Anläggning var en Quad, som jag då jämförde med min egen pojkrumsstereo.
Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.
AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.
peterh skrev:AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.
Nej världen är fylld av aningslösa "ljudtekniker" som har alldeles för mycket verktyg att förvränga en inspelning med.
Just därför är vinyler från före mitten av 1990 talet ofta njutbara.
RogerGustavsson skrev:AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Där hörde jag också Quad (de gamla) för första gången. Blev väldigt förvånand över att de spelade ett storband så pass bra. Hade bara hört om vilka begränsningar de skulle ha.AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.
Visst är det märkligt att det idag blir så dåligt på många håll, nu senast den prisbelönta Hederosgruppen - det låter i mina öron helt galet.
AlbertHall skrev:RogerGustavsson skrev:AlbertHall skrev:Haksläpp på grund av elektronik/högtalare minns jag inte.
Där hörde jag också Quad (de gamla) för första gången. Blev väldigt förvånand över att de spelade ett storband så pass bra. Hade bara hört om vilka begränsningar de skulle ha.AlbertHall skrev:Haksläpp idag sker bara när man någon enstaka gång springer på en gammal inspelning som låter för &€^#/@ bra. Detta sker i princip aldrig med moderna inspelningar, trots alla möjligheter som idag står till buds. Världen är rutten.
Visst är det märkligt att det idag blir så dåligt på många håll, nu senast den prisbelönta Hederosgruppen - det låter i mina öron helt galet.
Kanske hörde vi samma anläggning. Tror han sålde NAD och Marantz också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster