Neurochrome Modulus-86

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-04-29 00:23

Gainclowner har jag några liggandes sedan 2009.
Det är Brian Bells design från det avsomnade Chipamp.com.
De har ursprungligtvis använts av mig som drivare för de OB-basar jag hade då men sedan legat oanvända.

Efter mina äventyr med SLAPS och X-SLAPS, ville jag nu ha något som inte behöver två 10A-säkringar eller fläktar för värmeutvecklingen skull och som inte skjuter op-ampar i försteget.

Så varför inte plocka fram de gamla clownerna och kontrollera hur de mäter (på den tiden mätte jag inte):

Vid 1W:
Bild

Vid 42,5W (+/- 30 VDC matning), strax innan klippning:
Bild

Stepped level vid 1 kHz från 0,5W till 42,5W:
Bild

Jag tänkte först att de får duga, tog en omväg till att nästan köpa fem stycken HA AmpTwenty, för att sedan snubbla över dessa clowner: Tom Christiansens Modulus-86.
Ganska dyra mönsterkort, men eftersom jag redan har LM3886:or, transformatorer och kylflänsar samt kan skära och svetsa ihop lådor själv, så blir det inte så dyra nya utlägg för övriga komponenter.
Övriga komponenter är beställda från Mouser och Electrokit och kommer nog i veckan som kommer men jag snålade med portot för mönsterkorten från Kanada, så det lär dröja ytterligare någon vecka till innan byggstart.
Senast redigerad av solhaga 2023-06-10 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Gainclown?

Inläggav Belker » 2023-04-29 08:01

Tom är bra att ha att göra med och han har mycket spännande i sin lilla butik.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-29 08:18

Ja, vi har redan haft en givande maildiskussion.

En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Det blir ju ett extra försteg med kanske osäker förstärkning för den negativa buffern.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 10:59

Transformatorerna skördar jag från mina Trimodal. De är på 2x24 Vac och 225 VA.
En transformator kommer att driva två Modulus-86-steg. Rekommendationen för en vid 8 ohml last och +/- 36 Vdc matningspänning är 46 VA.
Strax innan klippning vid 52 W (20,25 Vrms över 7,5 ohm) ut från Bell-steget ovan ligger matningen på +/- 32 Vdc.
Detta lär gå ned ytterliggare med två moduler, så jag kan kanske få ut 50 W från varje modul.

Kylflänsarna (0.75 K/W (L x B x H) 200 x 150 x 25 mm) skördar jag från mina X-SLAPS.
Här är rekommendationen 1,76 K/W, så det får bli en kylfläns per steg.

Nätdelarna är Carlos Felipes "Snubberized desgn" och skördas från mina gamla Bell-steg.
De är avsedda för två moduler.

Så det blir fem stycken dual mono-lådor med en transformator, en nätdel, två Modulus-86 samt två kylflänsar var.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 12:17

Nu hängde jag inte med. Då skrev en trafo och trafon har två lindningar. Till detta två moduler. ...men du skrev dual-mono, det blir det ju inte då. Det blir ju stereo steg. För 'dual mono' så skall de ha helt egna nätdelar. ...men du kanske kommer att ha endast en ingångs kontakt - och då blir det ju mono! Kanske därför du kallar de dual-mono.

solhaga skrev:En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Det blir ju ett extra försteg med kanske osäker förstärkning för den negativa buffern.
Nja, nu är vi inne på terminologi igen och det är ju i och för sig inte min starka sida, men...
Driva diffat: Skulle nog kalla det driva balancerat och mitt svar är nog nej (då du nu inte verkar ha balancerad utgång idag).
Däremot: Bör du använda diff-ingången, helt klart. Då med diffkabel. Minus ingången kopplas till signaljord så nära utgången som möjligt (brukar rätt ofta vara en RCA kontakt). På detta sätt kommer slutsteget se signalen som försteget ger, utan eventuella jordströmmar och störningar i jordledaren i kabeln.

Addera till en negativ buffer ger inget plus. Lite finlir kan i så fall vara att addera till ett motstånd (och eventuellt liten konding) på minussidan, så den liknar plussidan.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 13:15

Michael skrev:Nu hängde jag inte med. Då skrev en trafo och trafon har två lindningar. Till detta två moduler. ...men du skrev dual-mono, det blir det ju inte då. Det blir ju stereo steg. För 'dual mono' så skall de ha helt egna nätdelar. ...men du kanske kommer att ha endast en ingångs kontakt - och då blir det ju mono! Kanske därför du kallar de dual-mono.

Ok, det var mer med avseende på hur jag kommer att använda dom eftersom de driver varsitt element oaktat sida.

Så här ser nätdelen ut:
Bild

Michael skrev:
solhaga skrev:En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Nja, nu är vi inne på terminologi igen och det är ju i och för sig inte min starka sida, men...
Driva diffat: Skulle nog kalla det driva balancerat och mitt svar är nog nej (då du nu inte verkar ha balancerad utgång idag).
Däremot: Bör du använda diff-ingången, helt klart. Då med diffkabel. Minus ingången kopplas till signaljord så nära utgången som möjligt (brukar rätt ofta vara en RCA kontakt). På detta sätt kommer slutsteget se signalen som försteget ger, utan eventuella jordströmmar och störningar i jordledaren i kabeln.

Så där ser topologin ut (från Neurochromes öppna dokumentation/Circuit topology):
Bild

Michael skrev:Addera till en negativ buffer ger inget plus. Lite finlir kan i så fall vara att addera till ett motstånd (och eventuellt liten konding) på minussidan, så den liknar plussidan.

//Michael

Jag har naturligtvis då också en positiv buffer, men den är enklare att få till; den kräver ju inga precisionsmotstånd.
Den inverterande buffern ligger då inte i serie med den positiva buffern.
Får se om det ger några mätbara resultat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 15:29

Hmm, inte som jag minns... aha, den är förändrad! Ny version.

Positiv buffer?? Nu måste jag nog fråga, vad kommer de att drivas ifrån? Något som finns eller något som skall byggas.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 15:43

Buffrarna, dvs single end till differentiellt, drivs av en DAC.
DAC:en har LM4562:or och Modulus-86 har LM4562:or som ingångssteg,
så försteget kommer också att bestå av en LM4562 per kanal.

Jag bygger om ett befintligt försteg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 16:05

Varför bygger du om försteget?
Är försteget bara volymkontroll?

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 16:30

Det differentiella försteget jag har idag har 12 gångers förstärkning för att kunna driva X-SLAPS som själv förstärker 2 gånger.
Försteget har två extra utgångar utöver de åtta som DAC:en har.
De extra utgångarna är bara en dubblering av subbasutgångarna eftersom jag har dubbla subbasar på varje sida.

Jag har inga fysiska volymkontroller, allt sköts i Roons DSP.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 18:03

Men nu är det väl så att X-SLAPS försvinner. Blir det bara Modulus stegen?
I så fall behövs väl inte försteget, utan koppla de direkt på DACen.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 18:25

Ja.
Men jag skall testa differentiellt och se om det gör någon mätbar skillnad.
Jag skall även kolla med Tom i morgon.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 20:43

Det enda som jag tror kan hända är att du gör något misstag (hoppas du ursäktar) om du mäter en förbättring när du inför extra steg som inte behövs. Eventuellt om din DAC-utgång är så svag så den inte klarar av slutstegen (har uppfattat det som om du på vissa kanaler belastar med mer än ett slutsteg). Vet i och för sig inte ingångsimpedansen på Modulus och hittade det inte på Specifications sidan (lite märkligt, de specar mycket och bra). Men visst, märkliga fenomen kan uppstå och är DAC lite märklig och känslig, så kan väl vad som helst hända. Fast då borde nog dac'en ses över.

Att Tom skulle gjort bort sig totalt och gjort något som skulle vara en mycket märklig konstruktion, som skulle känna av att det är SE signal och då förstöra signalen - tror jag är helt uteslutet.

PS. Du bör nivå anpassa nivåerna. Eventuellt kan det ju ske genom att ändra nåt motstånd på Modulus kortet.

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-04-30 22:38

Mitt petimeteröga retar sig på "gainclown".

Det är en gainclone :) Vilket är en kopia av kluderbygget Gaincard som var en otrolig rip off.

För övrigt står det en del om compoumdförstärkare i Bob Cordells bok, framför allt i första utgåvan. Tror att Moduls är inspirerad av denna bla..

Och en massa intressant i övrigt.

Precis som denna tråden. Kul med stärkartråd.
Hojta om du vill bygga med LM4780, dubbel LM3886 insamma kapsel.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 23:50

rikkitikkitavi skrev:Mitt petimeteröga retar sig på "gainclown".

Det är en gainclone :) Vilket är en kopia av kluderbygget Gaincard som var en otrolig rip off.

Va, heter det inte Gainclown?

rikkitikkitavi skrev:För övrigt står det en del om compoumdförstärkare i Bob Cordells bok, framför allt i första utgåvan. Tror att Moduls är inspirerad av denna bla..
Och en massa intressant i övrigt.

Tom går igenom Super GainClone här.

Jag har köpt Douglas Selfs böcker i ämnet, härav mina Trimodalsteg. Komplicerade steg som tyvärr nog har åldrats en del.

rikkitikkitavi skrev:Precis som denna tråden. Kul med stärkartråd.

Tack, även om det mest är för att få det dokumenterat för min egen del.

rikkitikkitavi skrev:Hojta om du vill bygga med LM4780, dubbel LM3886 insamma kapsel.

Inga LM3886 till salu? (Retorisk fråga)
Såg din LM4780-annons på hififorum, så jag pratade med Tom om dom. Han hade några Parallel-86 mönsterkort över som jag skulle kunna få köpa.
Annars trodde han att fyra stycken LM4780 skulle kunna inbringa $80 - $100 på diyaudio.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-01 08:39

Jag kan tycka att Self är intressant, men ser inte riktig poängen med Trimodalförstärkaren.

Bob Cordells BC-1 är intressant.

Tyvärr, inga LM3886. Blev aldrig ngt bygg med dem, men jag har några LM49830 och LM49810.

Håller på att bygga LucyBs lilla 50W nu mdd laterals och Jfetingång. Den verkar imponerande. Simulerar ialla fall otroligt fint. . Men det går trögt :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 12:07

rikkitikkitavi skrev:Jag kan tycka att Self är intressant, men ser inte riktig poängen med Trimodalförstärkaren.

Bob Cordells BC-1 är intressant.

Tyvärr, inga LM3886. Blev aldrig ngt bygg med dem, men jag har några LM49830 och LM49810.

Håller på att bygga LucyBs lilla 50W nu mdd laterals och Jfetingång. Den verkar imponerande. Simulerar ialla fall otroligt fint. . Men det går trögt :)

Nej, jag tror att Douglas Self villade bort sig i jakten på distorsionsorsaker.

Men BC-1 ser också ganska komplex ut.

Jag hittar inget om LucyBs lilla 50W, har du en länk?
Senast redigerad av solhaga 2023-05-01 12:30, redigerad totalt 1 gång.

nijo

Inläggav nijo » 2023-05-01 12:09

Jag har några LM4780 liggande, vad finns det för kul att hitta på med dem? Neurochrome känns lite dyrt med nästan 1000 kr per kretskort om de hade gått att beställa (även om de verkar bra).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-01 12:54

Hm, skrev fel. SuzyJ är det.

Länk :
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.364130/

Finns en 100W också.

Nackdelen är de dyra Lateral mosfettarna men Lukas har billiga om man inte vill köpa från Profusionplc.
SusyJ verkar vara lite orginell, hon bygger ett labbaggregat med laterals för hon hade så många liggande...

Visst är det många komponter jämfört med en LM3886 förstärkare, diskreta också men för en som byggt Selfs trimodal ;)?

Jag tycker BC-1 verkar bra, finns ett Youtubeklipp där Cordell går genom den. Tyvärr var enda biblioteksexemplaret (Göteborgs. Stadsbibliotek) av hans bok av andra utgåvan förkommen

Håller på att LTSpica upp den nu också.Bra designer är förlåtande mot variationer på transistorparametrarna.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 13:58

rikkitikkitavi skrev:Hm, skrev fel. SuzyJ är det.

Länk :
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.364130/

Finns en 100W också.

Tack!

rikkitikkitavi skrev:Nackdelen är de dyra Lateral mosfettarna men Lukas har billiga om man inte vill köpa från Profusionplc.
SusyJ verkar vara lite orginell, hon bygger ett labbaggregat med laterals för hon hade så många liggande...

Jag har också några ECX10N20 liggande; de var instabila i den applikationen som jag testade dom i.

rikkitikkitavi skrev:Visst är det många komponter jämfört med en LM3886 förstärkare, diskreta också men för en som byggt Selfs trimodal ;)?

Jag får inte riktigt ihop schemats och mönsterkortets komponenter; det verkar finnas fler komponenter i schemat än vad som finns på mönsterkortet?

rikkitikkitavi skrev:Jag tycker BC-1 verkar bra, finns ett Youtubeklipp där Cordell går genom den. Tyvärr var enda biblioteksexemplaret (Göteborgs. Stadsbibliotek) av hans bok av andra utgåvan förkommen

Håller på att LTSpica upp den nu också.Bra designer är förlåtande mot variationer på transistorparametrarna.

Boken finns på Amazon för under en tusenlappen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 14:33

nijo skrev:Jag har några LM4780 liggande, vad finns det för kul att hitta på med dem? Neurochrome känns lite dyrt med nästan 1000 kr per kretskort om de hade gått att beställa (även om de verkar bra).

Det finns mönsterkort att köpa på eBay.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 18:06

Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Så jag kommer att förse de nya slutstegen med XLR-kontakter.
Vill jag ändå mata med en single end-signal, så får jag lösa det med kabeln.

Det skall väl vara en honkontakt i chassiet?

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 18:35

Som XLR-kontakt tänkte jag mig denna från Electrokit.

Jag har länge inte använt några högtalarterminaler och jag tänkte att det kunde vara dags nu.
Är dessa från Kjell & Co bra?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-01 19:11

solhaga skrev:Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Ja, om du inte är japan. https://coutant.org/xlrhist/history.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 19:27

pLudio skrev:
solhaga skrev:Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Ja, om du inte är japan. https://coutant.org/xlrhist/history.pdf

Kanon!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-01 23:54

Det där låter lite skumt. Jorden försvinner med både balancerad och se signal, ty den har diff-ingång (beror i och för sig lite på källan, men här handlade det ju om slutsteget). Misstänker lite att det där svaret var inte svar på din tidigare frågeställning, eller så var din frågeställning något annat än vad jag trodde. ...men nu kvittar det. För du kommer montera xlr med diff-ingång - bra!

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-02 00:04

Michael skrev:
Det där låter lite skumt. Jorden försvinner med både balancerad och se signal, ty den har diff-ingång (beror i och för sig lite på källan, men här handlade det ju om slutsteget). Misstänker lite att det där svaret var inte svar på din tidigare frågeställning, eller så var din frågeställning något annat än vad jag trodde. ...men nu kvittar det. För du kommer montera xlr med diff-ingång - bra!

//Michael

Frågan löd:
My DAC (ExaSound E38) has single ended outputs and the cables between the DAC and the Modulus-86 will be less that a meter.
Surely, there no point in having a single end to differential stage in between?

Ja, det blir XLR. Antingen så kan jag använda en konverteringskabel om jag inte gör ett försteg eller så kanske jag uppdaterar DAC:en till en med balanserade utgångar..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-02 11:43

Hmm, får inte riktigt ihop frågan och svaret. men det kvittar.

E38 Mark II ger 2.1V och Modulus-86 behöver 1.8V för 40W i 8 ohm, så det är väl en bra match. Du kan ju kolla om den klipper med en sinus på 0 dBFS. Då vet du att du kan dra på max utan att vara orolig för att det klipper.

Vill du sova extra bra så sätter du ett 200 ohms motstånd i RCA kontaken, på minus ledare (som där går till jord). 200 ohm kommer från specen på E38 Mark II.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-02 23:36

Michael skrev:Hmm, får inte riktigt ihop frågan och svaret. men det kvittar.

E38 Mark II ger 2.1V och Modulus-86 behöver 1.8V för 40W i 8 ohm, så det är väl en bra match. Du kan ju kolla om den klipper med en sinus på 0 dBFS. Då vet du att du kan dra på max utan att vara orolig för att det klipper.

Vill du sova extra bra så sätter du ett 200 ohms motstånd i RCA kontaken, på minus ledare (som där går till jord). 200 ohm kommer från specen på E38 Mark II.

//Michael

Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-05-03 00:54

Är dessa kort så mycket bättre än BrianBell/Chipsmp. com?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Nästa

Återgå till DIY-forum