Moderator: Redaktörer
Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?
Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).
Michael skrev:Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?
Det är väl stör undertryckningen som blir bättre. Kan väl kanske säga att jag själv aldrig kopplat så (ännu), men det uppmuntras av flera här på forumet. Den som lyssnar på signalen kommer att se 200 ohm på både plus-signalen och minus-signalen. De båda skall likna varandra och gå väldigt tight ihop, tvinnat i skärmad kabel.
Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).
För att undvika loop via alla skyddsjordar och dac. Så skulle jag nog göra som brukligt att låta signaljord i slutsteget inte sitta hårt till chassiejord. Utan ett 100 ohms motstånd vid XLR kontakten (mellan chassie och xlr-jord). Parallellt brukar man sätta en liten konding.
PS. Nu ser jag nåt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på var GND ingången går på pcb't. Det är inga synliga ledare till jordplanet (så som nätdel-gnd och output-gnd har).
//Michael
Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.pLudio skrev:Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).
Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).
https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdf
Jo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.
Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
RogerGustavsson skrev:Verkar funnits en E38 med mini-XLR på beställning.
Michael skrev:Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.pLudio skrev:Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).
Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).
https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdfJo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
//Michael
solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
pLudio skrev:solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Signaljorden i RCA får agera minusledare och kommer inverteras och summeras med plusledaren vilket ger dig common-mode rejection fastän det kommer från RCA, men summeringen ger dig bara halva spänningen jämfört med en XLR-källa.
Som Michael skriver behöver du bygga rätt typ av kabel (många köpekablar är felaktiga) med två ledare plus skärm, som i en XLR->XLR kabel. Se PDF:en jag länkade även för kabeln.
Det RCA-kablar saknar är en skärm mellan apparaternas chassin som inte är en del av signalkedjan.
solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.
Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Ja, så kan det se ut. Spana även in DRV134, så ser du en lite annorlunda koppling.solhaga skrev:Så här ser ett single end till differentiellt-steg ut i min värld:
pLudio skrev:solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.
Den ultimata(?) kabeln (punkt 4.5) har ett RC-nätverk (100nF, 100 ohm) som man oftast inte behöver och varken Neurochrome eller Benchmark bryr sig om det. Kabeln med 200 ohm har jag nog missat.
AES48 som nämns av Bruno; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf
Michael skrev:Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord.
Michael skrev:Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
PS. En skiss skulle kanske hjälpa och ge mer info än skrift i denna tråd. Kabel skiss finns via länken "Neurochrome" som pLudio postade. Så som jag tänkt inne i slutsteget, vore ju också snyggt med skiss eller whiteboardmen men, jag tror du reder ut det. Du har ju byggt mycket mycket mer komplicerade grejer än detta.
PS2. Jag kanske kan röra till det ännu mera... genom att invertera ingången på ena modulen (skifta +/- ). Så kan du köra bryggat, genom att bara koppla in högtalaren annorlunda (inga switchar eller så för att växla mellan bryggat/obryggat). Notera dock att jag tror inte dessa moduler tycker om låga impedanser så bra. Så du har nog ingen nytta av detta.
//Michael
pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Jasolhaga skrev:Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Här var mitt tips att inte ha den korta grön ledaren mellan skärm och xlr+låda. Utan istället dra xlr1 till nätdelens noll-stjärna. Plus att koppla 100ohm/100nF mellan chassie och xlr1. (förtydligande, när du har två slutsteg, en nätdel och en xlr kontakt i en låda)solhaga skrev:Så här är instruktionen:
Michael skrev:Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Om du inte ansluter jorden mellan DAC och slutsteg, ja. Okey, extra vilt kan det ju vara att köra med jord via skyddsjord - men helgalet och risk pajja allt. Gör inte saken mer komplicerad. Koppla rätt och njut av musik.solhaga skrev:Finns det någon reell risk att det flyter iväg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster