Hej!
Funderar på att byta element i följande basgitarr-kombo:
Nu sitter det ett 15 tums element i en låda på cirka 35 liter. Förstärkaren är i gott skick men högtalaren är känd för att vara av lite sämre kvalitet och troligtvis i för liten låda också.
Jag funderar på att istället använda följande 10-tums element och konvertera lådan till basreflex:
https://eminence.com/collections/bass-guitar/products/legend_ca1059#specifications
Ingen bas under 41 hz (låga e-strängen) behövs egentligen alls och rak frekvensgången behöver heller inte vara någon fördel, så kraven är annorlunda gentemot en vanlig subwoofer eller dylikt.
Element-tillverkarens egna rekommendationer går att finna ovan, då med liten puckel. Jag undrar om det inte är bättre att stämma av vid lägre frekvens. Kommer inte spela på hög volym så tror inte effekttålighet, mekanisk är något problem.
Jag simulerade något mellanting (om man kan säga så) mellan Third-Order Quasi-Butterworth och Super Fourth-Order Boom Box, enligt den här sidan:
http://www.mh-audio.nl/Calculators/BRA.html
Har tyvärr inte tillgång till WinISD då jag inte kör Windows, så jag vet inte hur det blir med Konutslag eller Lufthastighet i port. Dock så verkar det fungera med en port med 10cm diameter och cirka 22 cm längd, något som skulle fungera i nuvarande kabinett, då med porten nedåt (mitt kabinett står på hjul). Med volymen som tas upp av rör och element så skulle jag fortfarande behöva minska volymen på kabinettet något, men det betyder iallafall att jag enkelt skulle kunna använda mig av nuvarande kabinett.
Är jag på rätt väg, eller ute och cyklar?
Läser också om korrektionsfaktor för basreflex, oftast satt till 0.732, fast det kanske är med i beräkningar som ovan? QL är också lite förbryllande, verkar som 7 är ett bra värde att börja på. Sedan när det kommer till pip-resonanser kommer det väl bli svårt att undvika för en högtalare som spelar hörbart upp till 5 kHz? Jag räknade någonstans att första resonansen hamnar runt 700 Hz om jag inte missminner mig.
Tack!