Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:https://lwn.net/Articles/921676/ går igenom fria alternativ men jag vet folk som föredrar https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal (gratis) än så länge.
Blender är onekligen bra för 3D-animation men för 3D-utskrifter har jag ingen aning.
xmag skrev:Intressant sida ( https://www.yeggi.com/q/openscad+library/4/ ). Jag skall läsa igenom den.
mn12 skrev:Jag har kört med FreeCad när jag ritat saker för 3D-skrivaren. Jag valde det för det funkar på Linux. Det var en ganska brant inlärningskurva men jag kan inte säga om det beror på FreeCad eller att jag aldrig använt något Cad-program förut. Men efter att ha titta på några videos började jag få lite ordning på det.
Onshape verkar vara ganska poppis i 3d-skrivarkretsar det är gratis för hobbybruk.
pLudio skrev:xmag skrev:Intressant sida ( https://www.yeggi.com/q/openscad+library/4/ ). Jag skall läsa igenom den.
Kolla även https://github.com/JustinSDK/dotSCAD (tips från en LWN-kommentar).
Tell skrev:Fusion360 ska väl vara bra o relativt lätt har jag hört. Själv kör jag Blender för alla mina 3D-utskrifter o tycker det funkar finfint, men har å andra sidan jobbat som modellerade i första Maya i 10ish år o sen Blender några år, så vet inte hur lätt det är för en nybörjare att sätta sig in i tyvärr.
Belker skrev:På mitt jobb (industridesign ca 25 pers) är Rhino standard. Fusion 360 och Blender lurar i vassen. Det beror lite på vilka former du vill göra och vad du vill använda 3d-modellen till.
solhaga skrev:Måste det vara gratis?
Fusion360, som jag använder, kostar mindre än en filamentrulle i månaden.
Gratisversionen av Fusion360 är lite lurig; när som helst kan funktionsgränsen mellan den betalda och den fria ändras.
Så här ser en detalj ut av min SALSA-högtalare.
Skall du göra rörliga saker, så kan du direkt i Fusion360 simulera deras interaktion.
Det är lätt att exportera valda kroppar till en slicer som en 3mf- eller stl-fil.
Jag använder Fusion360 även för min plasma CNC, jag använder då manufacturedelen för att få gcode direkt.
Jag kan även se en simulering av verktygets väg (tool path) över plåten för att kontrollera att utskärningarna sker i rätt ordning mm.
Trots att jag har använt Fusion360 i några år nu, så har jag nog bara utnyttjat någon procent om ens det.
Skall du bara göra enkla 3D-saker kanske det finns andra billigare program.
Wintergatan gjorde denna i Fusion360:[ YouTube ]
Du bor väl i Göteborgstrakten? Jag visar dig gärna mitt arbetflöde IRL.
xmag skrev:Jag ändrade trådnamnet med att lägga till " och utskrift av resultatet". Tråden kan bli lite smal annars.
Jag laddade in ett hjul i skala 1/6 i slicer-programmet. Efter jag slic:at det lade jag in hjulet i skrivaren och började skriva ut. Det gick inte!
Jag lärde mig nu att man inte kan ha text på däcket som ligger neråt. Det som händer är att texten skrivs ut först på bädden. Därefter börjar den skriva ut däcksidan lika mycket över bädden som den utskrivna texten är hög. Den skriver alltså däcksidan ovanför bädden vilken den otroligt nog klarar. Problemet är dock att texten som ligger mot bädden inte orkar hålla kvar hjulet under utskrift utan lossnar och åker med munstycket runt.
Sensmoralen är den att det som skrivs direkt mot bädden bör vara helt plant i så stor yta att stycket inte lossnar under utskrift.
solhaga skrev:xmag skrev:Jag ändrade trådnamnet med att lägga till " och utskrift av resultatet". Tråden kan bli lite smal annars.
Jag laddade in ett hjul i skala 1/6 i slicer-programmet. Efter jag slic:at det lade jag in hjulet i skrivaren och började skriva ut. Det gick inte!
Jag lärde mig nu att man inte kan ha text på däcket som ligger neråt. Det som händer är att texten skrivs ut först på bädden. Därefter börjar den skriva ut däcksidan lika mycket över bädden som den utskrivna texten är hög. Den skriver alltså däcksidan ovanför bädden vilken den otroligt nog klarar. Problemet är dock att texten som ligger mot bädden inte orkar hålla kvar hjulet under utskrift utan lossnar och åker med munstycket runt.
Sensmoralen är den att det som skrivs direkt mot bädden bör vara helt plant i så stor yta att stycket inte lossnar under utskrift.
Supports.
xmag skrev:Jag har jobbat i Blender nu några dagar och lärt mig exakt precis inget...
Blender är oerhört rörig och det man behöver är utslängt lite här och där. Det är ett himla letade varje gång som något skall göras. Letandet efter det man behöver tar absolut merparten av tiden. Man skulle behöva skalla bort 90% av programmet.
Jag har också jobbat med FreeCad en hel del när jag vilar mig från Blender. Den är avskalad men de har ändå lyckats göra den svår att förstå. När jag följer skapandet av en pryl via video går det bra. När jag gör exakt likadant med en egen pryl jag skapat på samma sått som i videon blir något fel som jag inte lyckats lösa.
Jag har också OpenScad. Den är väldigt bra, enkel och logiskt uppbyggd. Problemet med den är att den inte är kompatibel med något annat 3D-program. Jag har exempelvis ett hjul som jag snodde från en annan 3D-ritning. Men den är i skalla 1/72 och jag skall jobba i skala 1/6. Följaktligen måste jag skala upp den en hel del men också lägga till detaljer som inte finns på den mindre skalan. Detta går inte göra i OpenScad eftersom den inte kan redigera .stl-filer. Om den kunnat det hade den varit mästerlig och outstanding.
Ett annat problem jag har med det nämnda hjulet är att avrundningarna är hackiga, det är alltså långt mellan punkterna och däremellan går det raka linjer. Med tillräckligt många sådan får man ett runt hjul. Så långt är allt gott. Men när jag skall slutföra jobbet i Blender där kurvorna ändras från många små raka streck till en mjuk kurva som går att skriva ut fortsätter mitt hjul att ha en massa raka streck, de rundas alltså inte av. Det skall kanske vara så? Utskriften kanske blir bra ändå men det är inget jag vet och vill inte testa med att slösa på en massa filament och tid. Någon som vet?
Så här ser hjulet ut efter jag gjort alla raka linjer avrundade (minns inte vad funktionen heter) och lyckats lägga till några smådelar:
Ett stort problem med videor där de visar hur man gör är att det talar för fort, för otydligt och använder olika funktioner så fort att man inte hinner se vad de gör och ännu mindre höra vad de säger. Finns undantag dock, men de är få och visar bara lite specifika saker.
solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?
xmag skrev:solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?
stl
Tell skrev:xmag skrev:Jag har jobbat i Blender nu några dagar och lärt mig exakt precis inget...
Blender är oerhört rörig och det man behöver är utslängt lite här och där. Det är ett himla letade varje gång som något skall göras. Letandet efter det man behöver tar absolut merparten av tiden. Man skulle behöva skalla bort 90% av programmet.
Jag har också jobbat med FreeCad en hel del när jag vilar mig från Blender. Den är avskalad men de har ändå lyckats göra den svår att förstå. När jag följer skapandet av en pryl via video går det bra. När jag gör exakt likadant med en egen pryl jag skapat på samma sått som i videon blir något fel som jag inte lyckats lösa.
Jag har också OpenScad. Den är väldigt bra, enkel och logiskt uppbyggd. Problemet med den är att den inte är kompatibel med något annat 3D-program. Jag har exempelvis ett hjul som jag snodde från en annan 3D-ritning. Men den är i skalla 1/72 och jag skall jobba i skala 1/6. Följaktligen måste jag skala upp den en hel del men också lägga till detaljer som inte finns på den mindre skalan. Detta går inte göra i OpenScad eftersom den inte kan redigera .stl-filer. Om den kunnat det hade den varit mästerlig och outstanding.
Ett annat problem jag har med det nämnda hjulet är att avrundningarna är hackiga, det är alltså långt mellan punkterna och däremellan går det raka linjer. Med tillräckligt många sådan får man ett runt hjul. Så långt är allt gott. Men när jag skall slutföra jobbet i Blender där kurvorna ändras från många små raka streck till en mjuk kurva som går att skriva ut fortsätter mitt hjul att ha en massa raka streck, de rundas alltså inte av. Det skall kanske vara så? Utskriften kanske blir bra ändå men det är inget jag vet och vill inte testa med att slösa på en massa filament och tid. Någon som vet?
Så här ser hjulet ut efter jag gjort alla raka linjer avrundade (minns inte vad funktionen heter) och lyckats lägga till några smådelar:
Ett stort problem med videor där de visar hur man gör är att det talar för fort, för otydligt och använder olika funktioner så fort att man inte hinner se vad de gör och ännu mindre höra vad de säger. Finns undantag dock, men de är få och visar bara lite specifika saker.
Om du tycker Blender är rörigt så borde du testa Maya istället Jag hade rockat Maya i 10+ år när jag bytte till Blender o tycker Blender är SÅ mycket cleanare o smartare upplagt, så förstår inte riktigt hur du tycker det är rörigt, speciellt inte om det bara är modellering du pysslar med?
solhaga skrev:xmag skrev:solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?
stl
Ok, att importera ett mesh-format och sedan redigera det är svårt för att inte säga omöjligt.
stl är ett utskriftsformat, enda vettiga ändringar görs i en slicer och då bara storleksändringar eller dylikt.
xmag skrev:solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?
stl
paa skrev:xmag skrev:solhaga skrev:På vilket format importerar du däcket till Fusion360?
stl
Kan det kanske fungera med ett solid-format som STEP?
Användare som besöker denna kategori: juanth, Majestic-12 [Bot] och 6 gäster